1p
A szakképzési hozzájárulás felhasználásának hatékonyságával és eredményességével kapcsolatban komoly problémák merültek fel, ami a szabályozásban, valamint az ellenőrzések végrehajtásában rejlő hiányosságokra vezethető vissza - állapította meg az Állami Számvevőszék.

Az ÁSZ éves ellenőrzési tervének megfelelően befejezte a szakképzési hozzájárulás felhasználása célszerűségének 2007-2010 közötti időszakra vonatkozó ellenőrzését. Az ÁSZ úgy ítélte meg: a gazdasági válságra tekintettel különösen fontos, hogy az oktatásra és szakképzésre rendelkezésre álló közpénzt ne csak elköltsék, hanem a szükséges és elégséges ráfordításokkal a kitűzött célok minél nagyobb hányadát meg is valósítsák.

Az ellenőrzés keretében azt értékelték, hogy a járulék beszedésére, elszámolására, valamint a keletkezett pénzügyi forrás felhasználására és ezek ellenőrzésére kialakított rendszerek hatékonyan és eredményesen segítik-e a szakképzés-fejlesztési célok megvalósítását.

Az ÁSZ ellenőrzése szerint a szóban forgó területen a szabályozás bonyolult, nehezen áttekinthető. Emellett lehetővé teszi, hogy a pénzügyi forrást ne csak szakképzés-fejlesztési célok megvalósítására lehessen felhasználni. A jogszabályokat gyakran módosították ugyan, a rendszer hiányosságait  azonban a vizsgált időszakban nem szüntették meg.

Az ellenőzségi tapasztalatok alapján az ÁSZ többek között  javasolta a nemzetgazdasági miniszternek, hogy intézkedjék az Nemzeti Foglalkoztatási Alap (korábban Munkaerőpiaci Alap) képzési alaprészéből nyújtott, jövőbeli támogatások kifizetésének a jelentés közzétételétől számított 30 napon belüli felfüggesztéséről a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló törvény módosításának hatályba lépéséig.

Javasolták továbbá a nemzetgazdasági miniszternek, hogy dolgoztasson ki új középtávú szakképzés-fejlesztési stratégiát, amely konkrét célokat, prioritásokat és mérhető elvárásokat határoz meg. Alakíttassa ki a stratégiában kitűzött célok megvalósulásának mérési és értékelési rendszerét. Vizsgáltassa felül a szakképzési hozzájárulás ellenőrzésében részt vevő intézmények ellenőrzési feladatait, és dolgoztassa ki az ár-érték, illetve teljesítmény-ráfordítás ellenőrzési módszerét.

A szakképzési hozzájárulás alapja 2012-től a hozzájárulásra kötelezettet terhelő egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulék alapja. A szakképzési hozzájárulás mértéke az egészségbiztosítási- és munkaerő-piaci járulékalap 1,5 százaléka. 2012-től nincs lehetőség csökkenteni a bruttó kötelezettséget sem fejlesztési támogatásról szóló megállapodással, sem pedig a saját dolgozók képzési költségének elszámolásával.

A vizsgált időszakban a bevallási adatok alapján a gazdasági társaságoknak szakképzési hozzájárulásból összesen 270 milliárd forint kötelezettsége származott a költségvetés javára. Az ÁSZ vizsgálata fény derített arra, hogy a vállalkozások 2007-2010 között 123,6 milliárd forint szakképzési hozzájárulást fizettek be a költségvetésbe, míg 146,4 milliárd forintot a törvényben biztosított jogcímeken költségként számoltak el. Így a költségelszámolás lehetősége miatt a vizsgált időszak egyes éveiben a pénzügyi forrás nagyobbik fele be sem került az állami költségvetésbe.

A vizsgált 4 év alatt gyakorlati képzés szervezésére a pénzügyi forrásnak csupán egyharmadát, 97,9 milliárd forintot fordítottak. Nem szakképzés-fejlesztési célok megvalósítására, illetve működési kiadásokra 33,8 milliárd forintot költöttek.

A Munkaerő Piaci Alapból (MPA) támogatásokra fordított 49,9 milliárd forintról, valamint a fejlesztési támogatásra és saját munkavállalók képzésére elszámolt összesen 88,4 milliárd forintról - vagyis a pénzügyi forrásnak több mint a feléről - nem mutatható ki, hogy mekkora hányada szolgált szakképzési, illetve szakképzés-fejlesztési célokat.

A 2005-2013. évekre vonatkozó szakképzés-fejlesztési stratégia meghatározza a szakterület legfontosabb célkitűzéseit, a fejlesztések irányait. A célok azonban megfogalmazásukban túl általánosak, nem foglalnak magukban részcélokat, prioritásokat, súlypontokat, mérhető elvárásokat. A szaktárcák nem dolgoztak ki olyan koncepciókat, hogy valamely célt teljes körűen milyen feladat-együttes végrehajtásával lehet elérni.

A jogi szabályozás szerint a bevallások feldolgozására és ellenőrzésére kialakított rendszer nem zárt. Az ÁSZ ellenőrzése feltárta: a kötelezettek 2009-2010-ben évente mintegy 40 milliárd forinttal kevesebb járulékot vallanak be, mint a járulékalap figyelembevételével számított kötelezettség összege.

Emellett a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézetnek (NSZFI) a gyakorlati képzést szervezőkre irányuló ellenőrzései nem eredményesek és nem hatékonyak. A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) pedig nem, illetve csak részben tettek eleget a törvény azon előírásának, hogy kísérjék figyelemmel a szakképzési hozzájárulás régióban történő felhasználását és értékeljék azok hatékonyságát.

A szakképzési hozzájárulás ellenőrzésében részt vevő szervezetek pénzügyi-szabályszerűségi ellenőrzéseket végeznek ugyan és vizsgálják a pénzfelhasználás szerződés szerinti teljesítését,  állapította meg az ÁSZ és megjegyezte, hogy ezek az ellenőrzések azonban nem terjednek ki a pénzfelhasználás gazdaságosságára.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Milorad Dodik elhagyta Budapestet, nem maradt itt politikai menekültként – derült ki a Kormányinfón
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 18:01
A boszniai Szerb Köztársaság volt elnöke, Milorad Dodik elhagyta Magyarországot, nem kapott politikai menekült státuszt.
Makro / Külgazdaság Nincsenek csodák, nem lesz olcsóbb a benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 11:18
Így változnak a nagykereskedelmi árak.
Makro / Külgazdaság Rendesen belecsaptak a lecsóba a nyugati tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 09:47
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 0,21 pontos csökkenéssel, 101 785,87 ponton nyitott szerdán, emellett pozitív kezdés az európai tőzsdéken.
Makro / Külgazdaság Megtalálta a kormány a felelőst az ipar vergődéséért
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 08:47
Újabb siralmas számokkal rukkolt elő a KSH.
Makro / Külgazdaság Mi történt? Költekezni kezdtek a magyarok
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 08:30
A KSH friss közlése szerint a kiskereskedelem növekedési dinamikája májusról júniusra viszonylag nagyot gyorsult.
Makro / Külgazdaság Trump már javában castingolja a jegybankelnök utódját
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 6. 06:33
Jerome Powell jövő májusban távozik, s az amerikai elnök négy személy jelölése körül lamentál.
Makro / Külgazdaság Az USA 15 000 dolláros kauciót kérhet a vízumokért egyesektől
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 19:35
Az Egyesült Államok bizonyos országok állampolgáraitól 15 000 dollár (3,7 millió forint) letétet kérhet turisztikai vagy üzleti vízum igényléséhez.
Makro / Külgazdaság Csalódást okozott az amerikai BMI-index
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 17:21
Az elemzők által vártnál kevésbé, már második hónapja nőtt az amerikai szolgáltatóipar teljesítménye júliusban, miután májusban 2024 júniusa óta először csökkent – az arizonai ISM gazdaságkutató intézet szolgáltatóipari beszerzésimenedzser-indexe (BMI) alapján.
Makro / Külgazdaság Pluszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 16:05
Emelkedéssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok kedden.
Makro / Külgazdaság Jó hírek jöttek Kínából
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 5. 15:42
Júliusban már a 31. egymást követő hónapban, tavaly május óta a leggyorsabb ütemben nőtt a szolgáltatóipar teljesítménye Kínában az S&P Global gazdaságkutató intézet kedden publikált beszerzésimenedzser-indexe (BMI) alapján.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG