A lap kormányzati forrásai szerint az intézkedéstervet akár már a szerdai kormányülésen véglegesíthetik, de arra is van esély, hogy egy héttel később lesz kész a pakk, majd pedig a konvergenciaprogramba beépítve egy-két héttel később Brüsszelbe is kiküldhetik azt.
A tárcák keretösszegét átlagosan másfél-két százalékkal rövidítené meg a kormány. A 40 milliárdos zárolást az Origónak név nélkül nyilatkozó miniszterek olyan mértékű elvonásnak nevezték, "ami után leáll az élet a tárcáknál." A kormányzat tovább vághatja a gyógyszerkasszát is.
Marad a bankadó, jöhet a Tobin-adó is
Jövőre ezek mellé belépne az úgynevezett pénzügyi tranzakciós adó. Hogy pontosan milyen pénzügyi műveletek után és mekkora adót kellene fizetni, az is a kormányülésen kristályosodhat ki. Az Origo forrásai 50-100 milliárd forint közé tették az ebből remélt bevétel összegét, attól függően, hogy mi után és mekkora terhet kellene fizetni. Ez az adónem nem váltaná ki ugyanakkor a mostani bankadó. A kormány arra tett ígéretet, hogy a jelenlegi formájában megszünteti a pénzintézeti különadót, ami annyit jelent a gyakorlatban, hogy 2013-tól csak a mostani felét, nagyjából 90 milliárdot kell majd kicsengetnie a pénzintézeteknek.
Az úgynevezett Tobin-adó ötlete sokadszor kerül elő: nemrég Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter is azt írta, hogy be kell vezetnünk a pénzügyi forgalmi adót. Szakértők is felhívták már a figyelmet: egy jól eltalált bankforgalmi adó jelentősen javíthatna a költségvetés helyzetén, és könnyen helyettesíthetné a jelenlegi bankadót, közvetett hatásaként pedig a gazdaság növekedését is elősegítheti.
A kormány nemrég azt közölte: április 15. és 30. között nyújtja be az aktualizált konvergenciaprogramot az Európai Bizottságnak, amely a Nemzetgazdasági Minisztérium holnapján lesz nyilvános.
Ezek az intézkedések ahhoz kellenek, hogy a kormány végre tudja hajtani a Brüsszel által évárt 140-150 milliárdos kiigazítást.
Nem biztos, hogy a fent vázolt intézkedések elegendőek lesznek az idei hiánycél tartásához. A Privátbankárnak interjút adó Pleschinger Gyula, az NGM államtitkára azt mondta, hogy drasztikusabb lépéseket nem vár már a kiigazítások terén, de a Széll Kálmán Tervnek még vannak "nyilvánvaló elmaradásai", amiket végre kell hajtani - így például a közösségi közlekedés reformját.