Dezső Róbert, a Szecskay Ügyvédi Iroda ügyvédje szerint lényeges fordulatot hozhat a reklámadó kezelésében a közelmúltban benyújtott és ma megszavazott módosítás: nem csak akkor kerülhetik el a reklámadó-alanyiságot a hirdetések megrendelői, ha rendelkeznek a reklámközzétevők nyilatkozatával, de akkor is, ha igazolni tudják, hogy a nyilatkozatot bekérték a közzétevőtől, de az a számla kézhezvételétől 10 napon belül azt nem bocsátotta a rendelkezésükre.
Ez elsősorban azoknak a hirdetőknek kedvez, akik olyan – külföldiek által üzemeltetett – felületeken hirdetnek, amelyek nem igazán adtak ki korábban nyilatkozatot; ilyen jellemzően a Google és Facebook. Ezáltal a hirdetők megspórolják a reklámadót - írja Dezső Róbert.
Hogy működik ez majd a gyakorlatban?
Létrehoznak egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kezelt, havonta frissített és publikus adatbázist az adót megfizetőkből: ha a megrendelő a reklámcélú közzétételét egy, a listán szereplő adózótól rendeli meg, akkor eleve nem is kellene igazolást kérnie.
Dezső Róbert a Privátbankár.hu korábbi konferenciáján a reklámadóról tartott előadást |
A másik lehetőség pedig az, ha a megrendelő hitelt érdemlően igazolni tudja, hogy kért, de nem kapott igazolást a reklámadó teljesítéséről, és ezt egyúttal be is jelenti elektronikusan a NAV-nak. Tekintettel arra, hogy ezt valószínűleg mindenki meglépi, valószínűsíthető, hogy jövő évtől reklám megrendelőjeként már alig fog valaki reklámadót fizetni.
Nekiesik a Facebooknak és a Google-nak a NAV?
Így nem maradhat, ahogy most van A reklámadóval kapcsolatban még mindig sok a kérdés: azt most már tudjuk, hogy a hímzés és gravírozás nem számít adókötelesnek, de mi van például a szponzorált filmekkel? A legnagyobb baj, hogy ha nem is kell fizetni, számolgatni, dokumentálni akkor is kell - a mostani szabályok szerint azt is elöntik a papírok és nyilatkozatok, akinek 0 forint lesz a végeredmény. Szakértők már figyelmeztettek: ez így fenntarthatatlan >> |
A módosító valóban kedvez a hirdetőnek, de az ügyvéd szerint felveti a kérdést; az adatbázisnak köszönhetően nem lesz-e vajon egyszerűbb a jövőben magától a Google-től és Facebook-tól behajtani a reklámadót?
Hiszen, gondoljunk csak bele; a folyamatosan frissülő adatbázis tartalmazni fogja minden egyes megrendelés összegét. Ha ez az összeg átlép egy bizonyos értéket, akkor a magyar adóhatóság akár nemzetközi egyezményre hivatkozva megpróbálhatja közvetlenül a Google/Facebook-tól behajtani az adót.
Hogy ez mekkora sikerrel jár, jelenleg megjósolhatatlan, azonban beszédes, hogy legjobb tudomásunk szerint eddig sem volt-e téren túl aktív a NAV, holott biztosak lehetünk abban, hogy eddig is hirdettek magyar cégek a Facebookon - írja Dezső Róbert.
Aki biztosan veszít: az RTL Klub - és talán a TV2 is
Kevesebbeket érint, hogy a kormány 40-ről 50 százalékra emeli a reklámadó legmagasabb kulcsát (ez nem a nyereségre, hanem a reklámbevételekre vonatkozik!). Varga Mihály ezzel kapcsolatban azt mondta: a reklámadó közös teherviselés, beváltotta a hozzá fűzött reményeket, akik nagyobb szereplői a piacnak, azoknak több adót kell fizetni. A reklámadó legfelső kulcsának megemelése nem az RTL Klubról szól, ismeretei szerint 2015-ben az adó mértéke a TV2-t is érinteni fogja - mondta.