Másodfokon, jogerősen pert nyert az MNB a Lombard Lízing Zrt.-vel szemben a forintalapú casco díjak jogsértően devizában történt felszámítása ügyében. A bírósági döntés nyomán a pénzügyi vállalkozásnak a fogyasztókra terhelt árfolyam-különbözetet, mintegy 380 millió forintot vissza kell fizetnie ügyfeleinek – erre az írásba foglalt ítélet kézhezvételétől számított 60 napja lesz a Lombardnak.
A Fővárosi Törvényszék szóbeli indoklásában helytállónak találta az első fokú bíróság megállapítását, amely szerint a felügyeleti hatóság helyesen értelmezte a hitelintézeti törvény vonatkozó rendelkezéseit, s nem lépte túl hatáskörét abban sem, hogy a casco díjak jogsértően devizában történt felszámítása következtében fogyasztókra terhelt árfolyam-különbözet fogyasztóknak történő visszafizetésére kötelezte a pénzügyi vállalkozást.
Az ítélet alapján teljesítendő kifizetés nem kapcsolódik a Lombard Lízing Zrt. devizahitelekkel kapcsolatos, törvényen alapuló elszámolási kötelezettségéhez - hangsúlyozza az MNB közleménye. Vagyis a Lombard "deviza-cascós" ügyfelei idén tavasszal kétszer kapnak pénzt: az első jóváírás lesz, míg a most megítélt összeget készpénzben kapják majd vissza.
Mint emlékezetes, a Lombard Lízing Zrt. azt követően kezdeményezett pert, hogy a pénzügyi felügyelet 2013. júliusi határozatában megállapította: a pénzügyi vállalkozás deviza alapú gépjárműhitelei kapcsán a csoportos biztosítás keretében felmerülő casco díjakat – amelyet a Lombard Lízing Zrt. forintban fizetett meg a biztosítónak, mert a biztosítás forintalapú volt – jogsértő módon forint helyett devizában terhelte a fogyasztókra. A Lombard azzal védekezett, hogy ők egy szolgáltatáscsomagot nyújtottak, amelynek része volt a finanszírozás, de ugyanígy a casco is, amelyet az ügyfelek a cég szerint olcsóbban kaptak, mintha egyedileg kötöttek volna szerződést - igaz a későbbiekben ennél arányaiban többe került a deviza-elszámolás. A vállalati flottaszerződéseknél egyértelmű, hogy a jármű költségeit (biztosítás, szervíz, stb.) a flottakezelő fizeti, s az ügyfél, (akár devizában is) csak egy, flottadíjat fizet. Ott ugyanakkor még akkor sem beszélhetünk hitelszerződésről, vagy pénzügyi lízing konstrukcióról, ha a megállapított flottaüzemeltetési szerződés lejárta után a cég átveszi a kocsit a flottakezelőtől. Hiszen akkor maradványértékes értékesítés történik.
A pénzügyi vállalkozás közel 14 ezer darab casco biztosítási szerződés esetében nem csak a tőke- és kamattartozás esetében érvényesítette a magasabb kamatot (kamatfelárat), hanem a casco díj ellenértékét is deviza alapon kellett megfizetniük az ügyfeleknek a kamat részeként.
A felügyelet szerint a hitelintézeti törvény 2011. szeptember 29-i módosítása ugyanakkor meghatározta, hogy a fogyasztói hitelszerződéseknél a pénzügyi intézmények csak kivételes esetben számíthatják fel devizában a díjakat és költségeket. Márpedig e szigorú feltételek a társaság által terhelt casco díj esetében nem álltak fenn.
Az MNB az elmúlt év során valamennyi olyan pénzügyi intézménynél vizsgálatot indított, ahol a fentihez hasonló konstrukcióban kötöttek szerződést a fogyasztókkal. Az ellenőrzések nyomán a jegybank a Lombard Lízing Zrt-vel együtt 8 autófinanszírozási társaságnál állapított meg jogszabálysértést. E társaságokkal szemben összességében 37,15 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását is. A jegybank egyúttal kötelezte az érintett autófinanszírozási társaságokat arra: térítsék vissza valamennyi – összesen 24 141 – érintett ügyfelük számára a jogsértő állapot megszüntetéséig azokra terhelt árfolyam-különbözetet. A visszatérítés teljesítéséről jogsértéssel érintett 7 intézmény már beszámolt a jegybanknak. Jelenleg az elszámolások ellenőrzése folyik. A Lombard azt kérte a bíróságtól, hogy a visszatérítés ügyében függessze fel a felügyeleti határozatot a per lezárultáig, a bíróság pedig helyt adott a kérelemnek, ezért nem kaptak még visszatérítést az ügyfelek. A Lombard Lízing Zrt. visszatérítését az ítélet nyomán az MNB ellenőrizni fogja.
 Az egyik több mint 1200 kilométert tehetett meg, mielőtt elérte ukrajnai célpontját.
							Az egyik több mint 1200 kilométert tehetett meg, mielőtt elérte ukrajnai célpontját.						 
                         
                         
                         
                         
                         
                         
                        

 
