Kásler Miklós és Tarlós István közös sajtótájékoztatóján derült ki, hogy döntöttek a kiemelt budapesti színházaknak a kivezetett tao-támogatások helyett juttatandó fix összegű többlettámogatásáról. A tizenegy fővárosi fenntartású intézmény között idén 3,5 milliárd forintot osztottak szét a fővárosi vezetés javaslata alapján.
A fővárosi színházak több pénzt kaptak
A főpolgármester elmondta, hogy a kormánnyal kötött megállapodás alapján javaslatot tett a többlettámogatás elosztásáról, és Kásler Miklós ezt jóváhagyta. A 3,5 milliárd forintos többlettámogatás 541 millió forinttal magasabb, mint a tizenegy színház által befogadott tao-támogatás volt 2018-ban és majdnem 200 millióval több, mint az idei évben kaptak volna, ha a tao-támogatás megmaradt volna.
A Thália Színház 336 millió forintot, a Trafó 60 milliót, a József Attila Színház 220 milliót, a Madách Színház 1,1 milliárdot, az Újszínház 105 milliót, az Örkény Színház 215 milliót, a Budapest Bábszínház 143 milliót, a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház 62 milliót, a Radnóti Miklós Színház 110 milliót, a Vígszínház 840 milliót, a Katona József Színház 320 millió forintot kapott a többlettámogatásból. A színházak a jegybevétel arányában kaphatják a támogatást és valamennyi színház több pénzt kap az idén, mint tavaly – mondta.
Többletpénz
Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára arról beszélt, hogy a színházi, előadóművészeti intézmények alapfenntartását a fenntartó továbbra is a korábban működő rendszer szerint végzi, tehát többletpénzről van szó, amelynek összege 37 milliárd forint.
Mint mondta, a rendszer átszervezésével tudtak többletforrásokat biztosítani. Hozzátette, hogy korábban 364 előadóművészeti intézmény részesült tao-támogatásban, közülük 157 nyújtotta be igényét, hogy részesüljön a többlettámogatásból.
Az államtitkár elmondta, hogy az alternatív, kísérletező színházaktól beérkezett első 25 igénylésből húszat már el is bíráltak, és nagyságrendileg a korábbi évekhez hasonló összegekkel gazdálkodhatnak majd az intézmények.
„Nem a főváros kompetenciája a színvonal megítélése”
Tarlós István kérdésekre válaszolva elmondta, a művészi színvonal megítélése nem feltétlenül a fővárosi vezetés feladata, kompetenciája. Alapvetően a színházakkal való konzultáció, a jegyár-bevételek alakulása az, ami a támogatási döntést befolyásolja. A színházak látogatottsága némiképp visszatükrözi a közvélemény ítéletét, ebből tudnak kiindulni.
Úgy fogalmazott, hogy a főváros kötelessége, hogy a saját tizenegy színházáról gondoskodjon, de az alternatív színházakról való gondoskodás nem az önkormányzat kötelező feladata.
Élet a TAO után A korábbi támogatási rendszer után megkerestünk több budapesti színházat és színpadot, arra voltunk kíváncsiak, hogy őket hogyan érintették ezek a változások. Fontos megjegyezni, hogy az ekkor megkérdezettek közt nem volt fővárosi fenntartású színház. Részletek. >>> |