Egy kiszivárgott NGM jelentés szerint a szaktárca a BKV járműgondjait a hazai buszgyártás feltámasztásával oldaná meg. A jelentés szerint a jelenleg 1356 darabos flottát 1500 darabosra kellene bővíteni. Az NGM úgy számol, hogy 5 év alatt 800 új buszt kellene beszereznie a társaságnak. A szaktárca négy hazai céget jelöl meg lehetséges beszállítóként, a Volánt, a NABI-t, a Rábát és a Tan-Ker Zrt.-t.
Olcsóbb a hazai gyártás, mint a külföldről történő beszerzés
A NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. is egyetért a Nemzetgazdasági Minisztérium múlt hét végén nyilvánosságra került előterjesztésének megállapításával, mely szerint a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül a magyar államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelné meg.
A NABI szerint a magyar közösségi közlekedésben jelenleg alkalmazott autóbuszok fenntartása – beleértve a BKV illetve a Volán társaságok flottáit – igen magas, 15 évet meghaladó átlagéletkoruk és műszaki állapotuk miatt két-háromszoros költséget jelent modern megbízható járművek alkalmazásával szemben. Emellett az elöregedett buszok környezetszennyezése, koromkibocsátása 90 százalékkal magasabb, mint új környezetbarát motorokkal szerelt társaiké.
Több mint kétezer új munkahely is létrejöhetne
A Budapesten és Kaposvárott autóbuszgyártó üzemeket működtető NABI számításai alapján egy hazai autóbusz gyártása évente 3-4 munkahelyet érint (az autóbuszgyártói, beszállítói oldalon, és a kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó külső szolgáltatóknál) így 500 darab új, hazai autóbusz beszerzése mintegy kétezer főnek biztosít munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelent megélhetést.
Emellett direkt bevételeket eredményez a költségvetésnek, a NABI tapasztalatai, illetve iparági információk alapján a magyar autóbuszok vételárának 16-18 százaléka közvetlenül megjelenik az államkasszában adó és egyéb bevételek formájában. Így a magyar közlekedési társaságoknak még akkor is érdemesebb hazai gyártású autóbuszt választani, ha bizonyos külföldön gyártott típusok vételára harmada a magyar autóbuszokénak.