A Tracon Budapest Kft. története egyidős a rendszerváltással. Van benne egykori NSZK, ahová a cégvezető-tulajdonos még 1987-ben nősült, és van a sztoriban homlokra csapás, hiszen ott, a kapitalista viszonyok között dolgozva értette meg igazán a cégvezető, hogy miért nem sikerült soha a szocialista ipar termékeinek győzedelmeskedniük az akkoriban „lenézett” nyugati piac fölött. A cég eredetileg tehát a kettészakadt Németország nyugati felén alakult, egyértelműen a villamossági alkatrész-kereskedelemre specializálódva. Hamburgban a feladat egyszerű volt: beszerezni a szükséges termékeket és azokat értékesíteni. A beszerzés eleinte Németországot, Olaszországot és Franciaországot jelentette, ám a berlini fal leomlása után, a kelet-európai, így a magyar rendszerváltást követően, felmerült annak lehetősége, hogy Németországból – egy lábat kinyújtva – Magyarországon is piac után nézzen a vállalkozás.

A reformszemléletű magyar törvényhozás eredményeként, a megszületett Gazdasági Törvényre alapozva létesítettek tulajdonostársával, Martinyi Aladárral, egy német-magyar vegyesvállalatot Magyarországon 1990-ben, továbbra is a villamossági alkatrészekre fókuszálva.
A régi hozzáállás és a csibészek
Milyen volt a tapasztalatuk az időközben megváltozott Magyarországgal? Hogyan segítette a német anyacég a vegyesvállalatot? – kérdeztem. „1990 környékén a németek teljes eufóriában éltek, tartott még a határnyitás emléke, mindenben támogatták a magyarokat, no, persze egyben elsők is szerettek volna lenni ezen a piacon. Mivel az anyacég termékeit forgalmaztuk idehaza elsősorban, például sohasem jelentett problémát az elszámolás. Ha kellett, akár 60 napos fizetési haladékot is adtak a német üzlettársaink, akik barátaink és sporttársaink is voltak egyben. Akkor ez nagyon nagy dolog volt. Próbáltuk megszervezni a hazai termelést, de azt kell mondanom, akkoriban még erősen rányomta bélyegét a munkásokra a korábbi szocialista szemlélet és munkamorál, amely sajnos ma sem tűnt el teljesen Sokat küszködtünk, és nem csak a gyártók gyakran csibész, „lehúzós” mentalitása, hanem a hatóságok nem mindig barátságos hozzáállása miatt is.” – tette hozzá Gömbös Lóránd.
Névjegy
Gömbös Lóránd 1963-ban született Budapesten. 1981-ben a Szilágyi Erzsébet Gimnáziumban érettségizett, majd 1986-ban a BME közlekedésmérnöki karán szerzett diplomát. 1987-ben végleg elhagyta Magyarországot, több sikeres nemzetközi vállalat alapításában részt |
Időközben a német anyacég a 80-as évek vége felé már egyenesen Tajvanról kezdett el vásárolni. Mivel akkoriban még sem mobiltelefon, sem internet nem volt, így vásárokra, kiállításokra járva lehetett felkutatni a legolcsóbb beszerzési forrásokat, amelyek a leggyakrabban Ázsiában voltak. A 90-es évek elején aztán a német-magyar vegyesvállalat hazai része kivásárolta a németeket, így a cég teljesen magyar tulajdonba került. Akkoriban nyitotta meg képviseleti irodáját a tajvani vállalatok külföldi érdekképviseleti szerve a CETRA. A cégvezető gondolt egyet, bement a budapesti irodába és elmondta, hogy milyen villamossági alkatrészeket, illetve gyártókat keres partnernek. Már másnap kapott egy hosszú listát, amelyet lelevelezve indította el a tajvani vásárlásokat. Olyan mennyiségben érkeztek a kábeltermékek, hogy a magyar-tajvani kereskedelmi forgalom összesített listájának 10. helyén landolt a Tracon, viszont a sorban előttük álló 9 cég mindegyike csak és kizárólag számítástechnikai berendezéseket importált a dél-kelet ázsiai szigetországból. Ezután már megjelentek a kínai gyártók is és bombázták folyamatosan ajánlataikkal a magyar vállalkozást. Mivel Budapestről nehéz volt megítélni, hogy ki jó, vagy melyik az igazán olcsó beszállító, ezért Gömbös Lóránd fölült a repülőre bejárta a potenciális gyártóhelyeket, az év nagy részét ott töltötte (még azóta is sokkal többet van külföldön, mint itthon). Volt ahol rögtön kiderült, hogy a selejtszám nagyobb, mint a hasznos termék. Volt, ahol már 15 éve is modern nyugati gépsorokon dolgoztak a kínai biorobotok, napi 12 órában, megállás nélkül. Ezek viszont drágábban termeltek, mint más beszállítók. Végiglátogatva a térséget és a legnagyobb szakvásárokat, végül kialakult a magyar cég beszállítói köre és megtalálták azokat a helyeket is Kínában, ahol megéri gyártatni. Milyen bérkülönbségek vannak az ázsiai és a nyugat-európai alkatrészgyártás között? – faggattam. „Mára már változott a helyzet és a nemzetközi felszólamlások, elsősorban amerikai nyomásra erősítették a kínai fizető eszköz, a jüan árfolyamát, a kínai átlagmunkások bére is a piac hatására emelkedett, amely most havi 2000 jüan környékén mozog. Ez nagyjából, bérköltséggel együtt, 70-80 ezer forint körül van, az amerikai dollár árfolyamától függően Egy tajvani munkás ezer amerikai dollárnak megfelelő bért visz haza, míg Nyugat-Európában a szakmunka jutalma havonta 2-3000 euró között mozog. Tehát egyértelműen a távol-keleti bérmunka, - amely véleményem szerint másfélszer hatékonyabb, mint mondjuk a magyar, vagy a térségben előállított termékek ára - a versenyképes.”
Rájöttek, hogy a koppintással mi a baj
A cég az elmúlt 10 évben gyorsan növekedett, míg 2000-ben, kétezerféle forgalmazott termékből az éves árbevétel elérte az egymilliárd forintot, addig 2011-ben, már 7 ezerféle termékkel a forgalom 3 milliárd forintot tett ki. Érdekes, hogy a válság is jól érintette a céget. Bár a 2009-es bevételek 8 százalékkal maradtak el a megelőző évitől, viszont akik korábban csak a területük top márkáit vásárolták a válság miatt keresni kezdték az olcsóbb, de megbízható minőségű árut. Elsősorban az építőipari cégek fordultak feléjük, hiszen a termékpaletta megfelel az európai szabványoknak és minőségnek, viszont az ára alacsonyabb. Hogyan bővült a céghálózat és merre terjeszkedett az elmúlt 20 évben? Gömbös Lóránd szerint hét leányvállalatuk van a környező országokban, ahol nem elsősorban gyártás folyik, hanem az eddigi tapasztalatok alapján kialakított értékesítési know-how-t kamatoztatják, vagyis klasszikus nagykereskedelmi tevékenységet végeznek. „2005-ben építettünk egy 7000 nm-es raktárbázist Dunakeszin, ahol egymilliárd forint értékű árukészletet tartunk. Áru nélkül nehéz boltost játszani. A magyar alkalmazottak létszáma 70 körül van és ugyanennyien dolgoznak a leányvállalatoknál is. A hazai rendszert egy erős üzletkötői hálózat egészíti ki, amely elsősorban az építőiparral áll szoros kapcsolatban”.
Figyelem és fegyelem
Természetesen az üzletfilozófia is a vitorlázás világából érkezett a Traconhoz. A sportág nagy öregje, a dán asztalos, Paul Elvström, aki sokszoros olimpiai vitorlázó bajnok is egyben azt válaszolta, amikor megkérdezték, hogy mi a személyes versenytaktikája: „Lehetőleg a legjobb pozícióból kell rajtolni, gyorsan az élre kell állni és fokozatosan növelni kell az előnyt. A hangsúly a fokozatosságon van. Ha valaki jó és sikeres az üzleti életben, akkor azzal nem szabad megelégedni, hanem még keményebben kell hajtani, hiszen ezt a megszerzett előnyt, a jelenlegi durva piaci környezetben nagyon gyorsan el is lehet veszíteni".
Siklós András interjúja