1p
KKV
Újra lehetne gyártani kötöttpályás járműveket hazánkban, hiszen bár a Ganz szétforgácsolódott, a szakmai tudás a kisebb-nagyobb hazai cégeknél, járműjavítóknál még adott
Megfelelő politikai akarat esetén meg lehet oldani a kötöttpályás járművek gyártását Magyarországon - mondta Molnár Béla, a KDNP közlekedési szakosztályának vezetője a Magyar pályára magyar járműveket! című konferencián az MTI-nek. Bár a Ganz szétforgácsolódott, a szakmai tudás a kisebb-nagyobb hazai cégeknél, járműjavítóknál még adott.

Molnár Béla hangsúlyozta, hogy jelenleg is kiváló magyar mérnökök állnak rendelkezésre, és a hazai gyártók világszínvonalú, kiváló kötöttpályás járműveket, részegységeket képesek előállítani. Molnár Béla példaként említette, kevesen tudják, hogy Mátranovákon kiemelkedő minőségű mozdony futóművet állítanak elő.

A hazai vasúti járműgyártó cégek szerint nem lenne drágább a magyar termék, mint a külföldi, a haszon pedig itt maradna az országban, és fejlesztené a magyar ipart, munkahelyeket teremtene - hangsúlyozta Molnár Béla.

György István főpolgármester-helyettes a konferencián úgy vélekedett, hogy a főváros közösségi kötöttpályás közlekedése jó felvevőpiaca lenne magyar járműveknek.

A főpolgármester-helyettes utalt arra, hogy a kötöttpályás fejlesztésekkel számolnak, és már előkészítették a villamos- és trolibusz-beszerzéseiket uniós forrás igénybe vételével, 100 százalékban alacsonypadlós járműveket vásárolnának 116 milliárd forint értékben.

Dabóczi Kálmán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) főosztályvezetője hangsúlyozta, hogy a teljes utazási lánc fejlesztésében kell gondolkodni, és a pálya infrastrukturális fejlesztéseit is végre kell hajtani, különben csak részleges eredményt lehet leérni.

Ganz: kissé már megkopott a fénye, de még mindig jól csengő a neve

Pentz Rudolf, a GTBK Ganz Transelektro Kft. ügyvezetője emlékeztetett arra, hogy a Ganz, amely a magyar járműgyártás letéteményese volt, ma is jól csengő név. Mára a Ganz szétforgácsolódott, de a képességek, kompetenciák, tapasztalatok a kisebb-nagyobb hazai cégeknél, járműjavítóknál még adottak, és ezekre járműgyártást lehetne alapozni.

Surányi Sándor, a GanzPlan Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója a hazai vasúti járműgyártási klaszter alakulásáról számolt be. Az ebben részt vevő cégek lefedhetnék a jármű gyártás egészét - mondta. Kiemelte, hogy az Új Széchenyi Terv közlekedésfejlesztési programja a hazai vasúti járműipar revitalizációját tűzte ki célul, megvalósulás esetén több ezer munkahelyet teremte.

Zaránd György, a MÁV Gépészet Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a vasúti járműpark elöregedett a közép-kelet európai térségben, a MÁV gördülőállományának átlagéletkora 30 év felett van, és mindössze 4 százalékot tesz ki az új járművek aránya. Az utóbbi időben beszerzett MÁV-járműveket sem Magyarországon gyártották, minimális volt a magyar hozzáadott munka. Szerinte Magyarországon érdemes lenne a vasúti járműgyártással foglalkozni, mert rendelkezésre áll a szakmai tudás.

Jó lenne, ha már most beindulna a gyártás

Schwartzné Lovász Beáta, a Dunakeszi Járműjavító ügyvezetője hangsúlyozta, hogy nemcsak az új járművek gyártásában, hanem felújításban, átépítésben is gondolkodni kell.

Nagy Attila, a Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy a városban magyar gyártmányú villamosok és trolik járnak, az energiafelhasználást tekintve kedvező tapasztalataik vannak.

Monszpart Zsolt, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a kocsiparkjuk átlagéletkora 32 év. A korösszetételből adódóan 76 százalékos átlagos rendelkezésre állás volt 2010-ben. A MÁV-csoport stratégiájában a pályamegújítás kap hangsúlyt, és a gördülőállomány fejlesztéshez igyekeznek uniós forrásokat igénybe venni. Hosszú távon jelentős járműbeszerzésben gondolkodnak. Örömmel veszik, ha a hazai összeszerelés, beszállítás prioritás kapna a gördülőállomány beszerzésénél, de ezt a mostani közbeszerzésben nehéz érvényesíteni - mutatott rá a MÁV-START vezérigazgatója.

Mindössze politikai akaratra van szükség?

Molnár Béla a konferencia zárszavában meggyőződését hangoztatta, hogy lehetséges kötöttpályás jármű gyártás Magyarországon, mert van rá akarat és vállalkozó kedv. Csak politikai akarat kérdése, hogy ismét megszerveződjön a gyártás, a beszerzési igényt pedig is úgy kell megfogalmazni az anyagi lehetőségek függvényében, hogy a magyar vállalkozások is teljesíteni tudják, továbbá a magyar vállalkozások ne legyenek hátrányban a külföldiekkel szemben.

MTI

Címkék: KKV
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG