Whitacre - aki mindössze két hete vette át a detroiti cég irányítását - újságírók előtt kijelentette, hogy június végéig maradéktalanul megtérítik az állami támogatásból fennmaradó 6,7 milliárd dollárt. A törlesztés eredetileg később lett volna esedékes; az előző elnök, Fritz Henderson csak 2011-re tervezte a visszafizetést.
Meg kell győznünk az észak-amerikai fogyasztókat arról, hogy nekünk vannak a legjobb termékeink, és eltökéltek vagyunk, hogy ezt megtegyük" - mondta újságíróknak a csődeljárás nyomán idén átszervezett autógyártó cég újdonsült vezetője, hozzátéve, nem lesz egyszerű feladat az elveszett tekintély visszaszerzése.
A GM-ben - amelyet 52 milliárd dolláros támogatással mentettek meg az összeomlástól - az amerikai kormány 61 százalékos csomagot szerzett, miután a segélyösszegből 45,3 milliárd dollárt tőkerészre váltottak át. A kormány egy későbbi időpontban tőzsdei kibocsátással kíván kiszállni a részvényesi körből, ennek időpontja azonban még nyitott kérdés.
A General Motors a csődeljárást megelőző négy év folyamán több mint 80 milliárd dollár veszteséget halmozott fel, piaci részesedése pedig 20 százalékra esett vissza az Egyesült Államokban. A hatvanas években - a Toyota és a Honda piaci inváziója előtt - a GM részesedése még meghaladta az 50 százalékot.
Edward Whitacre, az AT&T korábbi vezérigazgatója, aki saját bevallása szerint "semmit nem tud az autóiparról", tevékenységének két hete alatt már Kínába helyezte át a pénzügyi igazgatót, eltávolította a Chevrolet és a Buick márkaigazgatóit, összevonta az értékesítési és marketing tevékenységeket, valamint egyetlen igazgató irányítása alá konszolidálta az amerikai piacot.
Whitacre pezsgést akar vinni a GM "dagonyázó" vállalati kultúrájába, ahol szerinte eluralkodott a kockázatkerülő bizottságosdi és az elszigetelt felső vezetés a felelős a "közepes" autókért. Célja a piaci részesedés növelése, valamint a gyártás súlypontjának áthelyezése a pickup és SUV modellekről a személygépkocsikra.
A cég előző vezetője, Fritz Henderson váratlanul, nyolc hónapi regnálás után mondott le a vállalat irányításáról, állítólag másképpen képzelte el a cég jövőjét, mint az igazgatótanács. Whitacre azt mondta, először el akarta utasítani, amikor a pénzügyminisztérium megkereste, hogy álljon a GM élére, de aztán meggondolta magát, mondván, segít, ha tud.
Whitacre közölte, a tervek szerint havi 1,2 milliárd dolláros részletekben fizetik vissza a kölcsönöket, s ha nem romlik a gazdasági helyzet, már nyár előtt kiegyenlíthetik a tartozást. Azt is elmondta, nem biztos, hogy hosszú ideig a GM élén marad, és hogy a vezetői juttatásokkal kapcsolatos kormányzati korlátozás miatt nehéz lesz új vezérigazgatót találni.
Kína lenyomja az amerikai autópiacot?
Kínával közösen nyomul a GM
Lapátra tették a General Motors vezérét
MTI