Toyoda a képviselőház felügyeleti bizottsága előtt jelent meg a Toyota autók biztonsági problémáival és a tömeges visszahívásokkal kapcsolatban rendezett meghallgatáson, személyesen is bocsánatot kért a biztonsági gondokért. A washingtoni törvényhozásban meghallgatások sorozatát tartják a héten a Toyota-ügyben, az amerikai média a legfontosabb kérdések között számol be a témáról.
Jim Lentz, a Toyota amerikai elnöke előző nap szintén bocsánatot kért, amiért a cég "elfogadhatatlan késedelemmel" reagált a biztonsági problémákra, és gyengén kommunikált az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságokkal és a fogyasztókkal. Közölte, a Toyota a jövőben másként fog hozzáállni a panaszok kivizsgálásához, hatékonyabb kommunikációra fog törekedni.
A világ legnagyobb autógyára világszerte 8,5 millió, az Egyesült Államokban több mint 6 millió kocsit rendelt vissza egyebek között a beragadásra hajlamos és a laza szőnyeg alá szoruló gázpedálok, valamint több hibrid modellnél tapasztalt fékproblémák kijavítására.
"A növekedést hajszoltuk, annál a sebességnél gyorsabban, amelynél még képesek lettünk volna embereinket és szervezetünket fejleszteni" - fogalmazott Akio Toyoda szerdán. "Sajnálom, hogy ez a visszahívásokban szereplő biztonsági kérdésekhez vezetett, őszinte bocsánat azokért a balesetekért, amelyeket Toyota-vezetők átéltek" - mondta.
Toyoda néhány hete - amikor felmerült, hogy a kongresszus személyesen őt akarja meghallgatni - még nem akart elutazni az Egyesült Államokba. A Toyota-ügyből időközben azonban Toyota-botrány kerekedett, és megváltoztatta döntését. Megfigyelők szerint Toyoda washingtoni megjelenése szokatlan, mivel Japánban a legtöbb vállalati vezérigazgató nincs képben cége napi szintű ügyeiről.
Az 53 éves Toyoda - aki a gyáralapító unokája - bejelentette, hogy vállalata minőségi központot létesít az Egyesült Államokban, és külön vezető fog foglalkozni a termékbiztonsággal. Toyoda washingtoni meghallgatását szoros figyelemmel kísérik Japánban is, ahol úgy tekintik, hogy az autógyár elnöke nemcsak a saját vállalatát, hanem az egész japán gyáripart képviseli a világ előtt. Japánban egyébként szintén vizsgálat kezdődött a Toyoták és más autók akaratlan gyorsítása ügyében.
A The New York Times amerikai kongresszusi képviselőket idézve megjegyezte: a Capitolium számára nem lesz elegendő a Toyota-elnök bocsánatkérése. A képviselők a novemberi választások előtt a fogyasztók érdekeinek harcos védelmezőivé váltak, egy sor kérdésre választ várnak Toyodától.
A The New York Times idézte a japán Asahi újságot, amely szerkesztőségi cikkében úgy foglalt állást: Toyoda szereplése nemcsak a Toyota jövőjét határozza meg, hanem befolyással lehet minden japán vállalatra és a termékeik iránti fogyasztói bizalomra, "Toyoda elnök vállára súlyos teher nehezedik".
Egy titkos dokumentummal kivégzik a Toyotát?
Épp hogy szárnyalni kezdett volna a Toyota
Rájár a rúd a Toyotára: a szervó is hibás
Egyre több a halálos Toyota-baleset
MTI