Magyarországon az adminisztrációs költségek világviszonylatban és a visegrádi országokhoz képest is túlzottan magasak - míg az EU átlagában a GDP 3,8 százalékára tehetők, addig hazánkban a GDP 10,5 százalékára rúgnak. Hazai és nemzetközi mérések igazolják, hogy Magyarország az adminisztrációs költségek tekintetében Európa sereghajtói közé tartozik.
2008. novemberi tehermérések szerint az akkor működő, nagyságrendileg 1.560.000 vállalkozás mintegy 800 milliárd forintot fordított adminisztrációra. Ez azt jelenti, hogy egy vállalkozásnak évente körülbelül 500.000 forintját emészti fel a bürokrácia - ismerteti a tárca friss tanulmánya.
Ekkora bürokráciát nem engedhetünk meg magunknak?
Az állam által támasztott adatigényeknek való megfelelés a hazai vállalkozások számára akkora költségigénnyel jár, amely jelentős erőforrásokat köt le oldalukon – elvonva forrásokat a beruházásoktól, a foglalkoztatás bővítésétől, az innovációtól, a hatékonyság fokozásától. Ezen túlmenően az adatok ellenőrzése, feldolgozása a közszféra kiadásait is növeli. Az adminisztráció ilyen mértékű finanszírozását sem a vállalkozások, sem az állam nem engedheti meg - hívja fel rá a figyelmet az NGM. A felszabaduló források a közfeladatok ellátásának racionálisabbá tételére, valamint a szabályok betartásának megfelelőbb ellenőrzésére fordíthatók.
A vállalkozásokat sújtó bürokrácia mértéke komoly versenyképességi hátrányt jelent hazánk számára. A Világgazdasági Fórum (WEF) versenyképességi indexe szerint Magyarország 2002 óta 19 helyet esett vissza, az állami szabályozás tekintetében pedig a 134. helyen szerepel. Hazánknak a régió országaihoz képest is jelentős a lemaradása, rendre több hellyel hátrébb szerepel a ranglistákon, mint a visegrádi országok.
A magas adminisztrációs költségek óriási teherként nehezednek a vállalkozásokra, a túlzott bürokrácia, a kiszámíthatatlanul változó szabályozás akadályozza versenyképességüket és érvényesülésüket. A témát elemző kutatások szerint:
- a piaci működés szabályozása gyakran áttekinthetetlen és túlbürokratizált, az összes előírás betartása sokszor az üzletmenetet lehetetlenné tévő költségekkel járna;
- az adórendszer működésének adminisztratív költségei elsősorban a kisvállalkozásokat sújtják, versenyhátrányt okozva a nagyobb cégekkel szemben;
- a vállalatvezetők számára egy évben átlagosan 65 órát vesz igénybe a különböző adminisztratív feladatok ellátása (több mint a teljes munkaidejük 3%-a);
- a hazai kis- és középvállalkozások elsősorban stabil, kiszámítható, a mainál alacsonyabb köz- és adminisztratív terhek jellemezte üzleti környezet megteremtését várják a kormányzattól.
Jön a fordulat?
A 2010-ben hivatalba lépett kormány célul tűzte ki, hogy a Magyarország számára versenyhátrányt okozó helyzetet megváltoztassa és hazánkat újra a régió éllovasává tegye. Ennek érdekében a kormány az elmúlt hónapokban számos olyan intézkedést hajtott végre (alkalmi munkavállalás megkönnyítése, társasági adó mérséklése, egykulcsos adórendszer bevezetése, tíz kisadó megszüntetése, egyablakos ügyintézés, stb.), amelyekkel csökkentette a gazdaságot bénító adóterhelést, egyszerűbbé és átláthatóbbá tette a vállalkozásokra vonatkozó szabályokat - emeli ki a tárca. A kis- és középvállalkozásokat középpontba helyező gazdaságpolitikának megfelelően, a kormány a strukturális reform részeként további konkrét lépéseket tesz a felesleges adminisztrációs terhek felszámolására.
A kormány adminisztrációcsökkentő lépéseinek gazdaságélénkítő hatásaként a GDP növekedése, a költségvetés pozíciójának javulása, valamint új munkahelyek létrehozása várható.
Az adminisztrációs terhek mérséklése, az egyszerűsítés és a kiszámíthatóság megteremtése csökkenti a vállalkozások nemzetközi költség- és versenyhátrányát, valamint forrásokat és energiákat szabadít fel, amelyeket a vállalkozások fejlesztésre, növekedésre, innovációra és munkahelyteremtésre fordíthatnak. Mindezek mellett az adminisztrációcsökkentés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország, mint potenciális telephely jobb megítélés alá essen, és ezáltal több működőtőke-befektetést érkezzen az országba, javítva Magyarország gazdasági, pénzügyi megítélését.
Az adminisztrációs kötelezettségek tartalmának életszerűbbé tételével a vállalkozások jobban azonosulhatnak a szabályozással, nem érezve idegennek és céltalannak az állam adatigényét. A lépések erősítik az állam és a vállalkozások közötti bizalmat, a tisztességes érvényesülés lehetőségébe vetett hitet, mely hitelesebbé teszi a kormány gazdaságpolitikáját, továbbá növeli a vállalkozók motivációját, hogy törekedjenek a fejlesztésre, az újításra, a növekedésre.
A tanulmány konkrétumokat nem említ, azok várhatóan részei lesznek a hét második felében bejelenteni tervezett kiigazítócsomagnak. Az NGM idén másodszor közölt nagyobb terjedelmű tanulmányt a magyar gazdaság helyzetéről.
Privátbankár - Zsiborás Gergő