Olyannyira, hogy a Budapesti Közlekedési Központ frissen kinevezett vezérét nem a jobboldalon jól csengő családneve, hanem szakmai tudása segítette a fővárosi közlekedés elsőszámú pozíciójába. A diplomáját csupán tavaly nyáron megszerző fiatalember a közfigyelem, a politikai adok-kapok és a fővárosi közlekedés milliárdos közbeszerzései miatt a legdörzsöltebb üzleti körök erőterében kezdheti pályáját.
A fiatal és komoly vezetői tapasztalatok híján lévő Vitézy kinevezése kapcsán természetesen számos kérdés felvetődhet. A Figyelő is úgy tudja, alkalmasságán sokat lamentált a Fidesz fővárosi vezetése, elsősorban Tarlós István, illetve György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A politikusok azonban az elmúlt években sokat hallgatták, sokat dolgoztak vele, így azt mondták végül: „Próbáljuk meg, adjunk neki egy esélyt!” Ami persze egyik oldalról, azaz a főváros részéről csak egy próba, az a másik oldalról, Vitézy szempontjából létkérdés. Első munkahelyként az ágazat csúcsán kezdeni óriási siker, de a csúcsról általában csak lefelé van út; jobb esetben ereszkedve, rosszabb esetben zuhanva.
Felfüggesztették a BKV működési engedélyét |
Még kisiskolás volt Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. frissen kinevezett vezérigazgatója, amikor megállt a Fillér utcai lakásuk előtt egy BKV-s autó, hogy elvigye a közlekedési vállalat diszpécserközpontjába. Forgalmi zavar támadt a fővárosban, és mivel a kis Vitézy fejében ott volt az egész BKV-menetrend, a vállalat teljes működése, ezért a kritikus helyzetben segíteni tudott az optimális átszervezés kitalálásában – írja a Figyelő címlapsztorijában. Azt, hogy a történet, amelyet Vitézy Dávid egyik iskolatársa mondott el, valóban így játszódott-e le, nem tudni, de az biztos: a 49-es busz vonalán felnevelkedett srác élt-halt a tömegközlekedésért. Saját bevallása szerint is szívesen beszélgetett buszvezetőkkel, diszpécserekkel, menetrendeket írt, s 15 éves korára már ismerte a BKV működését.
A hobbi, a hihetetlen motiváltság azóta is megmaradt, így szakmai berkekben igazán megrökönyödést sem keltett, hogy 25. születésnapja betöltése előtt Tarlós István főpolgármester őt nevezte ki az újonnan létrehozandó, a BKV Zrt.-t is felügyelő, BKK elnevezésű közlekedési és parkolási holding vezetőjének. Ellenzéki politikusok és a sajtó egy része azonban kritikusan fogadta a döntést. Egyes vélemények szerint ugyanis családi hátterének köszönheti villámkarrierjét. Kétségtelen, hogy az 1985-ös születésű Vitézy Dávid felmenői, rokonai között rengeteg ismert ember található.
Tizenöt éves volt, amikor 2000-ben néhány, az Index.hu e témával foglalkozó internetes fórumába írogató „villamosőrült” Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) néven egyesületbe szervezte magát. A BKV 2000-ben ki akarta rúgni egyik, az indexes fórumon aktív diszpécserét, az ő „megvédésére” alakult az egyesület, amelynek egyik deklarált célkitűzése – az üzemtörténet ápolása, régi villamosok felújítása mellett – az volt, hogy minél jobb körülmények között utazhassanak korunk utasai. Vitézy Dávid itt kezdte közéleti aktivitását, az alapítás után két évvel pedig már komoly szerepe volt az egyesületben. Vitézy 2006-tól lett a VEKE szóvivője. Sokszor nyílt lehetősége a sajtóban, televízióban szerepelni.
Legnagyobb akcióját 2008-ban indította, amikor Hagyó Miklós városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes alaposan át szerette volna írni a BKV paraméterkönyvét, méghozzá úgy, hogy közlekedésért felelős munkatársai gyakorlatilag negyven buszjáratot akartak megszüntetni. A változtatás városházi hívei a Műegyetemre szerveztek egy alibi lakossági fórumot, hogy el lehessen mondani, megvolt a társadalmi egyeztetés. Csakhogy a VEKE is kapott meghívót, és az egyesület alaposan rászervezett az eseményre: sajtót, civileket mozgósított. Azoknak a magánembereknek is ment az invitáció, akik az egyesületnek leveleket küldtek. Végül komoly lakossági fórum lett belőle, sajtóval, tévékkel, rádiókkal. Vitézy Dávid alaposan beolvasott a paraméterkönyv-módosítás támogatóinak. Vastapsot kapott, Hagyó Miklós pedig nemcsak a helyszínről vonult el, de végül az átalakítástól is visszalépett.
Tarlós István felkérésére Vitézy Dávid 2007 elejétől 2009 végéig három éven át a BKV felügyelőbizottságának ellenzéki delegáltja volt. Ebben a minőségében „folyamatosan verte a palávert”. Anyagokat, tájékoztatásokat kért, tiltakozott döntések ellen, állandóan ütközött Székely Gábor fb-elnökkel. Különvéleményt fogalmazott meg, jegyzőkönyvben rögzíttette álláspontját; ahogy egy alkalommal az fb ülésén fogalmazott, „egyszer egy másik padon ez még fontos lehet”. Szokatlan nyíltsággal beszélt büntetőjogi kategóriákat kimerítő ügyekről, bátran sértett érdekeket, és mindenben használta a sajtónyilvánosságot. Rájött ugyanis, hogy a nyilvánosság a legerősebb fegyvere, dokumentumokat adott a sajtónak, ügyeket tálalt. Szerepe rendkívül fontos volt a korrupciós hálózat leleplezésében. Ő érte el, hogy a rengeteg titkos szerződés ne csak egy titokszobában lapuljon, hanem nyilvánossá váljon. Hagyó Miklós egykori főpolgármester-helyettesnek, Antal Attila és Balogh Zsolt korábbi BKV-vezéreknek, de Kocsis Istvánnak, a közlekedési cég jelenlegi vezetőjének is nekiment, vagyis rengeteg érdekbe piszkált bele. Mindez nem maradt következmények nélkül, őt is megpróbálták kikezdeni. Hiába volt vitathatatlanul meghatározó szerepe a BKV-maffia leleplezésében, ellenfelei a legkülönfélébb pletykákkal és híresztelésekkel támadták, amelyeket tartalmuktól függően hol baloldali napilapok, hol szélsőjobboldali portálok kaptak fel. Egyszer anyagi érintettséggel vádolták, máskor családjával, származásával, vagy egyéb magánéleti pletykákkal igyekeztek kikezdeni.Figyelő