Igazságos európai tehermegosztásra számít a német kormány az Opel megmentésében - nyilatkozta a német gazdasági miniszter az osztrák televíziónak. A német kormány arra fog törekedni, hogy "igazságos tehermegosztás" jöjjön létre európai partnereivel - mondta Karl-Theodor zu Guttenberg az ORF kettes csatornájának. A GAZ nem akar Opelt venni
A minisztert elsősorban az Ausztriával szembeni elvárásokról faggatták. Guttenberg úgy fogalmazott: pénzbeli támogatást várnak "mindenkitől, aki egy hosszú távú tervben is részt akar venni". "Azt hiszem, fordított esetben Ausztriában is nehezen lehetne keresztülvinni, hogy más országok és ottani telephelyek számára vegyék igénybe az adófizetők pénzét" - fűzte hozzá. Mint mondta, konkrét összeget a tárgyalások végleges lezárásáig nem tud megnevezni.
Reinhold Mitterlehner osztrák gazdasági miniszter tartózkodóan reagált német kollégája kijelentéseire. Ausztria még nem ígért semmit - mondta. Dönteni az Opel eladásáról szóló tárgyalások lezárulta és az Európai Uniónak a felvásárlást jóváhagyó határozata után fog - tette hozzá.
A pénzügyminiszter hivatalánál pénteken úgy nyilatkoztak: a kanadai-osztrák vásárló, a Magna az asperni, Opel-motorokat is gyártó General Motors-üzem számára 300 millió euró erejéig igényelhet állami kezességvállalást. Erre - más osztrák vállalatokhoz hasonlóan - a júniusban hozott, úgynevezett vállalati likviditási törvény értelmében van lehetősége. Külön támogatásra azonban nem számíthat a Magna - tették hozzá.
Az osztrák bankmentő csomagból rendelkezésre bocsátandó, összesen tízmilliárd eurós keretből egy-egy vállalkozás legfeljebb 300 millió eurós kezességvállalásra jogosult, és legfeljebb öt éves időtartamra.
A General Motors összesen 1850 munkavállalót foglalkoztat Ausztriában, a Bécs melletti Aspernben.
Több hónapos alkudozás után a jelek szerint megoldódott az Opel sorsa, miután az amerikai anyavállalat, a General Motors csütörtök délután bejelentette, hogy kész eladni az Opel többségi részesedését a Magna kanadai-osztrák autóipari beszállító vállalatnak. Az egyezmény végső részleteit az elkövetkező hetekben öntik végső formába.
A német kormány és a négy németországi Opel-üzemet működtető tartományok korábban közölték, hogy az Opel szanálását - a Magna tulajdonlása esetén - 4,5 milliárd euróval támogatják.
Úgy tűnik, tényleg eldőlt az Opel sorsa
Opel-saga: mégis a belgáké lehet?
Nagy balhé készül az Opelnél
Szorosabbra fűzik a német-orosz viszonyt
MTI