Az alkoholfogyasztás Magyarországon már-már társadalmi kényszer, főleg a fiatal felnőttek körében. Egy friss felmérés arról tanúskodik, hogy a fiatalok fele hetente fogyaszt alkoholt, és ezzel párhuzamosan dohányzik is - 80%-ukat pedig az se nagyon érdekli, hogy mit iszik, csak alkohol legyen. A válaszadók harmada tartja csak magát mértéktartónakAz alkoholfogyasztás alapvetően a társas élet, a szórakozás, a szabadidő eltöltésének szerves részeként van jelen, a fiatalfelnőttek közel harmada társaságban a barátai győzködésére fogyaszt alkoholt, s e tekintetben a férfiak befolyásolhatóbbak, mint a nők – derült ki egy közelmúltban lezárult kutatássorozatból, amely a fiatalfelnőttek alkoholfogyasztási szokásait, ezen belül a közösség befolyásoló erejét vizsgálta.
A Heineken Hungária Zrt., az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA), az Est Média Group, valamint a Sziget Kft. összefogásával létrejött, a nyári fesztiválokra időzített kutatásban a szakemberek online és fesztiválhelyszíni kutatást folytattak. A kutatás eredményeiből többek között kiderült, hogy a
megkérdezett magyar fiatalok számára az alkoholfogyasztás egy előre kódolt cselekvést és mintakövetést jelent, mivel a fiatalok társadalmi és családon belüli szocializációjában az alkoholfogyasztás egy elfogadott társadalmi jelenségként rögzül.
Alkalom nélkül is megy az ivászat
A mintába került válaszadók szinte fele (47%-a) fogyaszt legalább heti rendszerességgel alkoholt. A vizsgált népességre tehát ez a gyakoriság a legjellemzőbb. Hozzávetőlegesen ez jellemzi a baráti társaságot is. A heti rendszerességgel történő alkoholfogyasztás mellett hasonló arányban van jelen a rendszeres dohányzás. |
A valamivel több, mint 1000 feldolgozott online kérdőív és a két tucat fesztiválhelyszíni interjú válaszaiban az alkoholfogyasztás leggyakoribb indokai között
a lazább, kellemes hangulat megteremtése, a gondűzés, és a társasághoz való alkalmazkodás szerepelt. Az
alkoholfogyasztás a válaszadók 28%-ának számára egy társas viselkedési kényszer eredménye, ugyanakkor a befolyásolhatóság pozitív hozadékaként jelentkezett, hogy a nyilatkozók többsége (63%) külső figyelmeztetésre abbahagyja az alkoholfogyasztást.
További pozitív jelenségként értékelhető, hogy
a válaszadók kétharmada (67%) mértéktartónak vallja magát: saját bevallásuk szerint éppen csak annyi alkoholt fogyasztanak, hogy kissé ellazuljanak, jól érezzék magukat. Ennél többet jelent az italozás a fennmaradó egyharmad (33%) számára, enyhébb vagy akár erősebb fokú ittasságot, részegséget okozva.
A kutatás eredményei rámutattak arra is, hogy az adott szituáció nagymértékben befolyásolja az elfogyasztott alkohol mennyiségét.
Az életkor szerinti megoszlás
Nemek szerinti megoszlás (%)
Lakóhely szerinti eloszlás
Egy szokványosnak nevezhető alkalommal a válaszadóknak hozzávetőlegesen a fele (46%) 1-2 korsó sört fogyaszt, ezzel szemben a válaszadók 30%-a csak 3 vagy 4 korsónál áll meg, míg a fennmaradó 24% 6-7 korsó sört, vagy ennél akár valamivel többet is elfogyaszt. Az alkoholfajta kiválasztásában két tényező játszik kulcsfontosságú szerepet: egyrészt a már bejáratott, ismert italok élveznek előnyt, másrészt igen fontos a jó minőség, ugyanakkor a többség számára (80%) nem játszik különösebb szerepet az, hogy éppen milyen alkoholfajták szerepelnek a reklámokban.
Hol iszunk, hol szórakozunk?
A szabadidő társas(ágban történő) eltöltése leggyakrabban
elsősorban sörözőhöz-borozóhoz, illetve zenés-táncos helyhez kapcsolódó időtöltést jelent. A válaszadók mintegy harmada jelölte gyakran látogatott helyszínként ezt a két helyszín-típust. Másodsorban a sporttevékenységhez, esetleg más helyhez, vagy akár céltalan csatangoláshoz köthető (26-23%-os arányban). A moziba, játékterembe járás a válaszadói kör számára viszonylag ritkábban előforduló helyszínt jelent.
(Táblázatok, adatok: EIKKA - HNK 2009)
Privátbankár