A pénteken az MTI-hez eljuttatott, az Index hírportálon e témában megjelent cikk állításait vitató közlemény hangsúlyozza, hogy a hitelszerződést még nem írták alá. A szerződés tervezete szerint az önerő elköltését először kivitelezői szerződésekkel, teljesítésigazolásokkal, számlákkal és átutalási bizonylatokkal kell igazolni. Egy nemzetközi mérnökiroda ezeket megvizsgálja, a helyszínen ellenőrzi a megvalósult műszaki tartalmat. Ezután történhet bármilyen folyósítás. Az MFB mindig utólag, már megvalósult munkarészeket finanszíroz, a hitel utolsó részletének kifizetése valamikor év végén, az első verseny megtartása után, utólag várható.
A beruházók hangsúlyozzák azt is, hogy az a 20 milliárd forint, amit állami támogatásnak neveznek valójában a MotoGP nemzetközi jogtulajdonosa, a Dorna felé a Turizmus ZRt. által 10 év alatt összesen fizetett versenyszervezési szolgáltatási díj, amiért a jogtulajdonos cég ellenszolgáltatásként a versenyszervezés jogát, és egyébként nagyon magas értékű ország marketingszolgáltatást ad cserébe. Ilyen például, hogy a több mint 200 országban közvetített esemény során szinte az egész világon láthatják Magyarországról a 30 másodperces reklámfilmet, de még sok egyéb marketinglehetőséget is biztosít a szerződés.
Sávolyi tervek: sok a kanyar
"Ez Európa szerte bevett gyakorlata a hasonló versenyek szervezésének, mindenhol a külföldi turisták számát növelő reklámkampány szervezésére használják ezt az eseményt" - áll a közleményben.
A folyósítandó hitelért cserébe kap az ország egy egész világon ismertté váló pályát, rendezvényközpontot, amely élénkíti a régió és az egész ország turizmusát, hozzájárul a balatoni szezon kitolásához, többlet adóbevételeket generál. A hitelre kamatot fizet a beruházó, a garanciára díjat, rengeteg illetéket, a fejlesztés a régióban komoly adó és egyéb bevételeket hoz, az állam megkapja a Balatonring bevételeinek 30 százalékát, és nem utolsósorban jelentős ország marketinget könyvelhet el. Az egyetlen valós költség az állam részéről a jogdíj, amely teljesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak.
A hitelre kamatot fizet a beruházó, a garanciára díjat, rengeteg illetéket, a fejlesztés a régióban komoly adó és egyéb bevételeket hoz, az állam hozzájut a Balatonring bevételeinek 30 százalékához. Az egyetlen valós költség az állam részéről a jogdíj, amely teljesen megfelel a nemzetközi gyakorlatnak - rögzítik a Balatonring beruházói a közleményben.
A közös nyilatkozat szerint a Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. 100 százalékban a Worldwide Circuit Management S.L. tulajdonában áll. Ugyanez a cég a Balatonring Zrt. 70 százalékos tulajdonosa. A WCM létrehozói több mint 10 éves tapasztalattal rendelkeznek versenypálya tervezés és menedzsment, versenyek szervezése és lebonyolítása, valamint a kapcsolódó jogok kezelése és versenyzők menedzselése területén. A társaság tulajdonosai üzemeltetik a valenciai motorpályát egész évben, évi 50 hetes kihasználtsággal, a társaságé a Moto GP rendezési joga, és tulajdonos abban a cégben, amelyik a valenciai Formula 1-es futamot szervezi, így ebben is rendelkezik tapasztalattal.
A WCM a Dornával (a Moto GP jogok tulajdonosa) több új futam létrehozásán dolgozik Brazíliában, Marokkóban és Görögországban. A cég felel a pálya szakmai koncepciójáért, a tervezésért, és felügyeli a projektmenedzsmentet.
A WCM 50 százalékos tulajdonosa Vicente Cotino Escriva, a Sedesa, a Pontia Capital és több más, jelentős spanyol vállalat tulajdonosa. Befektetései az építőiparban, az ingatlanfejlesztés területén, a koncessziós jogok kezelésében, illetve a megújuló energiaiparban jelentősek, főleg Spanyolországban, Közép-kelet Európában és Dél-Amerikában.
Jorge Martinez Aspar 45 százalékban tulajdonosa a WCM-nek, négyszeres motoros világbajnok, az egyik élcsapat, az Aspar Team alapítója és tulajdonosa. A WCM ügyvezetője és 5 százalékos tulajdonosa Facundo Garcia de la Cuadra, korábban ő is sikeres motorversenyző, 1993 óta foglalkozik autó és motorversenyek rendezésével.
Éles kanyar: az EU rászállhat Sávolyra
Háromszor annyi pénz megy el a balatoni nyárra
MTI, Privátbankár