A Ford járműveiből 25, a GM autóiból 14,1 százalékkal több fogyott, a Toyota viszont 15,8 százalékos visszaesést regisztrált 2009 januárjához viszonyítva. Piaci elemzők szerint az amerikai gyártók sikerében része volt annak, hogy a Ford és a GM tekintélyes falatot harapott ki a Toyota piacából, miután a japán cég a gyártás és forgalmazás leállítására kényszerült nyolc népszerű modelljénél a gázpedál-beragadási probléma miatt.
Az amerikai autópiac az év első hónapjában egészében 6,3 százalékos fellendülést mutatott. Ebből a többi nagy gyártó vegyesen profitált, a Nissan például 16,1 százalékkal tudta növelni forgalmát, a Honda és a Chrysler azonban 5, illetve 8,1 százalékkal kevesebb autót adott el.
Részben tehát a Toyota körüli botránynak köszönhetően tudta a GM és a Ford erősíteni piacvezető pozícióját 146 ezer, illetve 116 ezer eladott járművel, a harmadik a Toyota volt 98 ezres adattal. A japán autógyár piaci részesedése az Egyesült Államokban 14,1 százalékra esett vissza az egy évvel korábbi 17,9 százalékról; 1999 óta először fordult elő, hogy egy hónap alatt 100 ezernél kevesebb kocsit tudott értékesíteni.
A Toyota 153,2 milliárd jenes adózott eredményt ért el az üzleti éve decemberrel zárult harmadik negyedévében az egy évvel korábbi, 164,6 milliárdos veszteség helyett. Az eredmény jócskán meghaladta az elemzői előrejelzések 87,7 milliárdos átlagát. |
A Toyota-botrány valószínűleg nem ér véget azzal, hogy a gyártó minden költséget átvállalva kijavítja a visszahívott több millió kocsin a gázpedál problémáját (a veszélyes súrlódást megszüntető fémlemez behelyezése félórás szerelési művelet). A Toyotát akár 16,4 millió dollár büntetésre bírságolhatják, amiért nem reagált kellő időben a gázpedállal kapcsolatos gondokra, későn kezdte el visszahívni az érintett modelleket.
Nem szívesen veszünk új autót
Autóadó: többet visz, mint amennyit hozna?
Felére esett a forgalomba helyezett autók száma
Vagyonadó autókra: a külföldi rendszám is fizet
Tízezrek kerülhetnek utcára az Opel miatt
MTI, Privátbankár