Mi az új modell lényege?
A BKK a BKV buszágazatának üzemeltetésére új modellt dolgozott ki tavaly év végén, melynek lényege, hogy magánvállalkozókat vonnak be egyes vonalak üzemeltetésébe, vagyis a BKV buszágazatát ilyen módon szétdarabolják. Az átalakítás nem jelenti a buszágazat teljes kiszervezését, cél, hogy a vállalatnál megmaradó vonalak is minél hatékonyabban működjenek.
Az átszervezés alapvető célja azonban nemcsak a hatékonyság növelése, hanem a buszpark minél gyorsabb és átfogóbb cseréje, úgy, hogy az a súlyos adósságokat nyögő közlekedési vállalatnak ne jelentsen milliárdos kiadást.
Fontos eleme a szerződéses struktúrának, hogy a jegyár-bevétel és az üzemanyagár okozta kockázatot a kiíró, tehát a BKK viseli, az üzemeltető társaságok az utasszállítás során megtett kilométer-díjat fogják megkapni havi elszámolásban a többéves szerződés keretében - derült ki mindez a BKK tavaly decemberben, a témában tartott konferenciáján.
2 milliárdos mínusz évente?
A Népszava ma megjelenő cikke ugyanakkor azt állítja, a kiszervezéssel a BKV milliárdoktól esik el, az üzemeltetés költségében ugyanis 500 busz esetén évi 6 milliárd az eltérés, míg 150 busz esetén is 2 milliárddal drágul a vonalak fenntartása (a BKV a buszpark fenntartására évi 40 milliárd forintot költ). Az újság szerint a BKV akkor járna jól, ha maga bérelne buszokat, és nem adná ki a vonalak fenntartását különböző szolgáltatóknak.
A 75 szóló és 76 csuklós buszra az év elején kiírt közbeszerzési pályázatra pénteken tesznek árajánlatot az előminősítésen túljutott jelentkezők: a BKV-nak alvállalkozásban buszjáratokat üzemeltető, Széles Gábor érdekeltségébe tartozó VT-Transzman Kft., a Volán alvállalkozói körébe tartozó Color Tours Kft., valamint az Orangeways City Kft.
A BKK szerint nem drágább, ha üzemeltetővel szerződnek
Kérdésünkre a BKK-nál elmondták, hogy értetlenül állnak a Népszavában leírtak előtt, az újság egy, a közlekedési központnak készített tanulmányra hivatkozva írta ugyanis, hogy a mostani rendszer drágább.
A BKK szerint a szakértői anyagok épp ennek ellenkezőjét bizonyítják, a magánvállalkozók hatékonyabb üzemeltetőnek bizonyulnak. Ezt támasztják alá a nemzetközi példák (London, Varsó, Stockholm), melyeket az új modell felállításánál Budapesten is figyelembe vettek, de hasonló rendszerre akad példa Magyarországon is. Debrecenben 2008-ban szerződtek magánvállalkozóval, a buszparkból 140 darabot azonnal le is cseréltek, a szolgáltatás minősége javult. A hajdúsági városban gyorsan és költséghatékonyan tudták felfrissíteni a buszflotta egy részét, azonban az üzemeltetésre szerződött konzorcium folyamatosan veszteséget termel, a vállalkozói díj ugyanis az inflációhoz kötött, de e szint felett drágult az elmúlt 3 évben a gázolaj. A konzorcium egyik tagja ráadásul maga a városi tulajdonú DKV, mely Debrecenben a szerződésig a villamos- és trolijáratokat üzemeltette.
Kérdésünkre a BKK sajtóosztályán azt válaszolták: "A Budapesti Közlekedési Központ folytatja a tendereztetést, emiatt is értetlenül állunk a Népszava írása előtt, ugyanis nem ismerünk ilyen, a lap által hivatkozott tanulmányt".
Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?
Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!
2025. szeptember 24. 15:30

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!
Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá
havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is,
a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk!
Legyen Ön is előfizetőnk!
-
Megtörtént a rég várt kamatcsökkentés
6 perce
-
Bod Péter Ákos: keresetek, adók – és az IMF tanácsa
körülbelül 1 órája
-
Trump új célpontot talált: megint összerúgja a port Kínával?
11 órája
-
Magyarország nincs egyedül: érdekes európai inflációs adat érkezett
11 órája
-
Micsoda időzítés: Izrael új gázvezetéket épít
11 órája
-
Csak füst, semmi láng – nem sokat mutatott a félve várt orosz hadgyakorlat
12 órája
-
Szívfájdalmakat okozott a forint
12 órája
- Kizárják Orbán Viktor szövetségesének pártját
- Fontos bejelentést tett Karácsony Gergely
- Gulyás Gergely bejelentette a nyugdíjemelést, dübörög az Otthon Start – ez volt a Kormányinfó
- Autót venne? Akkor jobb, ha ezzel tisztában van
- A választásokig maradhat a kormány csodafegyvere
- Több tízmilliós ígéretet tett a kórházi dolgozóknak a kormány
- Rekordot döntött a bankszámlák elleni támadások száma
- Bendarzsevszkij Anton: kiderült, milyen drónok sérthették meg a lengyel légteret 2025. szeptember 11. 08:17
- A miniszterelnök bukása csak a kezdet, újabb csapást kapott Európa egyik kulcsországa 2025. szeptember 13. 08:55
- Pogátsa Zoltán: Tévhit, hogy a Fidesz az osztogatással meg tudja nyerni a választásokat 2025. szeptember 14. 06:04
- Nem fogja kitalálni, milyen konzulátust nyitott meg Szijjártó Péter 2025. szeptember 13. 08:14
- Áll a bál Kijevben Szijjártó Péter lépése miatt – megjött az ukrán válasz 2025. augusztus 29. 06:46
- Bendarzsevszkij Anton: kiderült, milyen drónok sérthették meg a lengyel légteret 2025. szeptember 11. 08:17
- A nap képe: érdekes fotó bukkant fel Mészáros Lőrincről 2025. augusztus 29. 15:01
- Ezzel boríthatta ki az Orbán-kormány az uniós főképviselőt 2025. augusztus 30. 17:19
Megtörtént a rég várt kamatcsökkentés
Döntött a Fed, és itt még nincs vége.
Trump új célpontot talált: megint összerúgja a port Kínával?
Kína globális kikötőhálózatát gyengítenék, nyugati vásálókat preferálnak.
Magyarország nincs egyedül: érdekes európai inflációs adat érkezett
Az előző hónapban is ennyi volt az éves pénzromlás.
-
Soha rosszabb félévet – jó számokkal zárt az MBH Bank2025. augusztus 28. 16:11
-
Év végén jöhet csak kamatcsökkentés2025. május 27. 17:01
-
A fizetésünk több mint harmadát a kiskereskedelemben hagyjuk2025. május 13. 14:44
-
Lassan újra mernek vásárolni a magyarok?2025. január 9. 13:18
-
Visszaesett az építőipari termelés volumene 2024 augusztusában2024. október 16. 11:55
-
Az MBH Bank jövőre a növekedés jelentős gyorsulását várja2024. október 15. 16:58
-
MBH Bank: év végére 4,5 százalékra is nőhet a pénzromlás üteme2024. szeptember 10. 13:59
-
Megmenekült Gárdonyi Géza kedves fája
16:56
-
Pajtók Gábor azt büntetette, aki felszólalt a nők elleni erőszak miatt
14:04
-
Egriszín: Nem 500 millió, hanem több milliárd, nem kapjuk, hanem adjuk
12:06
-
Folytatódik a Cutler Fight sorozat – amatőr MMA forduló Egerben
09:18
-
A lányok győztek Debrecenben
07:42
-
Áll a bál Kijevben Szijjártó Péter lépése miatt – megjött az ukrán válasz
2025. augusztus 29. 06:46
-
Bendarzsevszkij Anton: kiderült, milyen drónok sérthették meg a lengyel légteret
2025. szeptember 11. 08:17
-
A nap képe: érdekes fotó bukkant fel Mészáros Lőrincről
2025. augusztus 29. 15:01
-
Ezzel boríthatta ki az Orbán-kormány az uniós főképviselőt
2025. augusztus 30. 17:19
-
A miniszterelnök bukása csak a kezdet, újabb csapást kapott Európa egyik kulcsországa
2025. szeptember 13. 08:55
-
Diktátorokkal barátkozott, ez lett a veszte
2025. szeptember 17. 06:59
-
Bohócot csinál a forint az euróból és a dollárból
2025. szeptember 17. 07:25
-
Fontos változás jön hazánk schengeni határain
2025. szeptember 17. 16:35
-
Szorul a hurok Putyin körül?
2025. szeptember 17. 10:52
-
Trump cinkelt játszmája az EU-ban és Brazíliában
2025. szeptember 17. 10:37
