1p
KKV
Az első három negyedévben az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 3%-kal nőtt, miközben a szállított áruk tömege 8%-kal volt kevesebb az előző évihez képest
Az első három negyedévben az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 3%-kal nőtt, miközben a szállított áruk tömege 8%-kal volt kevesebb az előző év azonos időszakához viszonyítva - írja tájékoztatójában a KSH.

A helyközi személyszállításban az utasforgalom és az utaskilométerben mért teljesítmény az elmúlt évihez hasonló nagyságrendet ért el. Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma lényegében stagnált, 6,3 millió fő volt. A Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik 45 ezres száma 25%-os visszaesést jelent az egy évvel korábbihoz képest.

Áruszállítás

A szállított áruk tömege – 209 millió tonna – 8%-kal alacsonyabb volt, mint 2009 első három negyedévében. A változás egyfelől a vasúti (8%), a csővezetékes (8%) és a belvízi (35%) szállítás növekedésének, másfelől a közúti szállítás 13%-os csökkenésének az eredője. Az árutömeg 72%-át közúton, 16%-át vasúton szállították; belföldi viszonylatban a közúti fuvarozás részesedése még meghatározóbb (90%) – a vasúti, a csővezetékes, a belvízi és a légi szállítás nemzetközi jellegéből adódóan.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény – 38 milliárd árutonna-kilométer – 3%-kal emelŹkeŹdett. A vasúti, a csővezetékes és a belvízi szállítás teljesítménye 19, 9, illetve 37%-kal nőtt, miközben a közúti szállításé 2%-kal csökkent. Az áruszállítási összteljesítményből a közúti 68, a vasúti 17, a csővezetékes 10, míg a belvízi szállítás 5%-kal részesedett.

A nemzetközi áruszállítás volumene 14, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye 7%-kal nőtt. A belföldi áruszállítás volumene 15%-kal, teljesítménye 6%-kal csökkent.

A közúti áruszállítás 13%-os volumencsökkenése a belföldi szállítás visszaesésének a következménye. Nemzetközi viszonylatban 7%-kal nagyobb tömegű árut szállítottak az első háromnegyed évben, mint 2009 azonos időszakában, de a belföldi szállítás visszaesését ez sem tudta kompenzálni. Volumenében a nemzetközi áruszállítás nem jelentős, az áruk tömegének mindössze 14%-a lépi át az országhatárt. Az összteljesítmény csökkenésében szerepet játszik a 3,5 tonnánál nagyobb teherbírású gépjárműállomány számának bázisidőszakhoz mért 5%-os csökkenése.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 8%-kal csökkent, nemzetközi relációban a bázisidőszakkal azonos szinten maradt. A szomszédos országokba irányuló szállítások számának növekedésével lerövidültek a szállítási távolságok. A belföldi szállítás visszaesésében a fuvardíj ellenében végzett szállítás nagyobb szerepet játszott (9%-kal csökkent), szemben a saját számla ellenében végzett szállítással, amely mindössze 4%-kal esett vissza. Belföldön kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, és csökkent az üresen megtett út aránya. A szállítási ágazatba sorolt vállalkozásoknál a nemzetközi fuvarozásban nagyobb szerepvállalás a jellemző, a belföldi szállításban jut szerep az egyéni vállalkozásoknak, és itt jelenik meg érdemben a saját számlás fuvarozás is.

A vasúti áruszállítás volumene 8%-kal, árutonna-kilométerben mért teljesítménye jelentősen, 19%-kal nőtt a bázisidőszakhoz képest főként a tranzitszállítás növekedésének köszönhetően. A volumenben (tonnában) mért teljesítmény a nemzetközi viszonylatban lényegesen nagyobb, mint a belföldiben. A belföldön szállított árumennyiség – a második negyedév gyengébb teljesítményének következtében – 10%-kal csökkent, míg a nemzetközi viszonylatban ugyanezen negyedévben mért kiemelkedően jó teljesítménynek köszönhetően 16%-kal nőtt. Árutonna-kilométerben mérve a teljesítmény mindkét relációban meghaladta a bázisévit, de a nemzetközi szállítás itt is kedvezőbben alakult, a növekedése 20%-ot tett ki. 2010 első három negyedévében a magyarokon kívül három szlovák, egy német és két osztrák vasúttársaság rendelkezett árutovábbítási engedéllyel a vasúti áruszállítási piacon. Teljesítményük nem számottevő, alig haladja meg az összteljesítmény 1%-át.

A belvízi áruforgalom volumene – az igen alacsony bázis következtében – 35%-kal, az árutonna-kilométerben kifejezett teljesítménye 37%-kal nőtt az elmúlt év azonos időszakához képest, s ezzel már meghaladta a válság előtti szintet. A teljesítmény lényegében  a nemzetközi szállításnak köszönhető: az összes teljesítmény 58%-a átmenő forgalom, 30%-a export, 12%-a import, elenyésző, mindössze 2 ezreléket tesz ki a belŹföldi forgalom.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 10%, az összteljesítményből 8% volt. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb a részesedése az ukrán (26%), a német (16%), a román (15%) és az osztrák (9%) hajók teljesítményének.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 48,3 ezer tonna volt, 25%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.

Személyszállítás


A helyközi személyszállítás naturális mutatókban mérhető teljesítménye (utas és utaskilométer) lényegében nem változott az előző év azonos időszakához képest.

A KSH adatai szerint a belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbusz-forgalom súlya a meghatározó: 79%. A nemzetközi szállításban 56%-os részesedésével a légi közleŹkedésé a vezető szerep, az autóbusz 19%-os, a vasút 24%-os hányadot képvisel.

2010-ben az áruszállításhoz hasonlóan megnyílt a vasúti pálya az országon kívüli személyszállító vasúttársaságok előtt is, a külföldi vasúttársaságok azonban még nem éltek ezzel a leheŹtőŹséggel.

Budapest-Ferihegy repülőtér 70 országgal lebonyolított utasforgalma 6,3 millió fő volt, 1%-kal több a bázisidőszakhoz képest. A növekedés ütemére mérséklően hatott az izlandi vulkánkitörés miatti áprilisi visszaesés. Ezt az utasforgalmat összesen 80 ezer, az előző évinél 6%-kal kevesebb járattal realizálta. Megközelítőleg 1 millió fős légi forgalmat Németország, hétszázezret meghaladót az Egyesült Királyság, több mint háromszázezret Olaszország és Franciaország viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Travel Service, a Swiss és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 67 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy. A charterjáratok az összes forgalomnak csak 6,6%-át adták, de 14 országba csak ilyen járatokkal lehetett eljutni.
A helyi személyszállítás utasszáma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 7%-kal csökkent az előző évihez képest. A legmagasabb – az utasszámot tekintve 56%-os, az utaskilométert figyelembe véve 59%-os – részaránya az autóbusz-közlekedésnek volt. Az autóbuszon utazók 48%-a Budapesten közlekedett. A fővárosban a közösségi közlekedést használók 40%-a autóbuszon, 29%-a villamoson és 22%-a metrón utazott.

Közúti gépjárművek állománya


2010. június 30-án a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió volt, ebből 3,0 millió személygépkocsi. 2010 első féléve során a hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma tovább csökkent, ugyanakkor emelkedett az autóbuszok (1%), a motorkerékpárok (7%), a tehergépkocsik (1%), a vontatók (3%) száma. ToŹvábbŹra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké 11, az autóbuszoké 13 év - áll a tájékoztatóban.

Az első három negyedév folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 45 ezer volt, 25%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban; illetve valamivel kevesebb, mint egyharmada a válságot megelőző 2008 hasonló időszakában. Ez a visszaesés azonban a megelőző negyedévekénél alacsonyabb mértékű, a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest 15%-kal magasabb számú forgalomba helyezéseknek köszönhetően. Az idén január–szeptemberben első alkalommal regisztrált személygépjárművek 24%-a volt használt. A Ford, az Opel és a Volkswagen márkák adták együttesen az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek mintegy egyharmadát

Privátbankár

Címkék: KKV
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG