Már tavaly is a nyugdíjpénztári vagyonból apasztotta volna a kormány a MÁV tetemes mértékű adósságát, de végül a gyenge forint elmosta ezeket a terveket: a teljes összeget az államadósság csökkentésére kellett fordítani, így a kasszák államosított pénzéből se a bajban lévő BKV, sem pedig az állami vasút nem kapott. Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter lemondása után pedig egyre többször vetődött fel, a tárcavezetőt azért "buktatták felfele" (azóta a magyar IMF-delegációt vezeti), mert nem haladt jól a közösségi közlekedés reformjával. A kormány nemzeti közlekedési holdingot álmodott, a ciklus feléhez közeledve azonban sehol sem tart az állami mamutvállalat kialakítása, ahová a Volán-társaságok is kerültek volna.
Nyomás a kormányon
Az uniós elvárásoknak azonban eleget kell tennie Budapestnek, látványos intézkedésekkel kell elhitetni Brüsszellel, hogy a kormány valóban nekivág az elkerülhetetlen reformnak, átszervezi a pénznyelőként működő közösségi közlekedést. Ez a hiánycél tartása miatt is fontos.
Németh Lászlóné, fejlesztési miniszter |
A Népszabadság értesülései szerint a MÁV-ot több darabra vághatják szét, központi egysége, mint "nemzeti pályavasúti szolgáltatóként" az állam bankjához, az MFB-hez kerülhet. Ez amúgy a jelenlegi fejlesztési miniszter, Németh Lászlóné egykori munkahelye is egyben. Ez pedig nem mást jelent, minthogy a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. lemond az ország legnagyobb állami ingatlanvagyonáról és mintegy 7800 kilométeres vasúti pályáról, vagyis a MÁV feletti tulajdonrészéről.
130 ezer vasúti ingatlanról van szó, melynek összértéke meghaladja a 400 milliárd forintot. A Népszabadság szerint a tulajdonosváltást 3-4 hónapon belül lezavarhatják, vagyis nem valószínű, hogy készül majd vagyonleltár.
A személyszállítási üzletág, a MÁV-Start Zrt. viszont marad az MNV-nél, ahogy a Volántársaságok is. A napilap szerint az uniós elvárásokhoz igazodva így bontják szét a vasúti céget, így kerül ki a képletből a MÁV Zrt.
Kell-e az óriásholding?
Az nem egyértelmű, hogy lesz-e nemzeti közlekedési holding. Ha sikerül szétbontani a MÁV-ot, nem lesz szükség egy nagy állami vállalatra, mely újra egy fedél alatt gyűjti össze a szétbontott vasúti leánycégeket. Ráadásul az idő is sürget, vagyis ha Némethnének sikerül levezényelnie a közlekedési holding megalakítását (ahova így az MNV-től a MÁV-Start és a Volánok, valamint a helyi közlekedési cégek kerülhetnének), akkor azt úgy kell megtennie, hogy 2014-re működőképes vállalat legyen az óriáscégből.
A MÁV adóssága meghaladja a 200 milliárd forintot, a közösségi közlekedési átszervezéséhez a hitelezőknek is lesz egy-két szava.