A tervezett 64 milliárd helyett 35 milliárd forint volt tavaly a MÁV Zrt. vesztesége, de a javulás ellenére vészesen csökken a társaság saját tőkéje, így az év végén állami szerepvállalásra lesz szükség. A megoldásról a pénzügyi és a közlekedési tárca szakemberei tárgyalnak.
Az elnök-vezérigazgató megjegyezte, hogy a takarékosság mellett egy egyszeri tétel, 19 milliárd forint áfa-visszatérítés is mérsékelte a veszteséget.
Az idén 17 milliárd forint megtakarítást tervez a MÁV. Ebből hatmilliárd forintot a vontatási költségek csökkentése tesz ki. Az áramot a tavalyinál 26,6 százalékkal olcsóbban vásárolja idén a társaság. Az utasforgalom évek óta csökkenő tendenciája - az elnök-vezérigazgató reményei szerint - ebben az évben megáll. A csökkenő áruszállítás miatt mérséklődött a pályahasználati díjbevétel. Andrási Miklós szerint a fontos az, hogy a nemzetközi forgalom ne kerülje el Magyarországot.
A társaság számára 2010-ben elégnek ígérkezik 40-45 milliárd forint pluszforrás hitelből és kötvényekből. A csoport további átalakításának megkezdéséhez viszont 30-50 milliárd forintra lenne szükség. A személyszállítás és pályavasút szétválasztását előkészítette a menedzsment, de a megvalósítására nincs pénz.
A hét kérdése: Önnek mi lenne az első lépése kormányfőként? Szavazzon! |
A MÁV-START térségbeli versenyképességéről az elnök-vezérigazgató a Világgazdaságnak azt mondta: a személyszállítási piac megnyitásával a MÁV-START a Budapest-Bécs-München vonalra összpontosít. A magyar adottságok jók, sűrű a vasúthálózat, de jelentős fejlesztésekre van szükség.
A regisztrációs jegy bevezetése segít a jegyárkedvezmények rendszerének újragondolásában, de ez már az új kormányra marad. Andrási Miklós szerint a szociális alapú helyett minél előbb az üzletpolitikai célú, például családi kedvezményt kellene bevezetni.
Újra nekifut a MÁV Zrt. az áfa nélkül 83 milliárd forint becsült értékű GSM-R rádiókommunikációs rendszer megvalósításának - írja a Napi Gazdaság a keddi számában. Az Európai Unió hivatalos lapjában megjelent hirdetményből derül ki a beruházás becsült értéke.
Nézze meg választási rovatunkat és értékelje Ön is a miniszterelnök-jelölteket! |
Közben a Népszabadság arról ír, hogy a Bombardier-nek lobbizik a közlekedési tárca; mintegy tízmilliárd forintból 50 intercity vagon újulhat meg, ha a minisztériumi előterjesztését a kormány jóváhagyja. A lap utal arra, hogy a MÁV "kimarad" a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) közösségi közlekedésfejlesztési támogatásából.
A minisztériumi előterjesztés szerint a 175 átépítésre váró vagon közül 50-re le kellene hívni azt az opciót, amiről még 2007 nyarán írtak alá szerződést. A lap idéz az előterjesztésből, ami szerint a kocsipark megújításának ez lenne "a legelőnyösebb, leggazdaságosabb és leggyorsabb módja". A Népszabadság emlékeztet arra, hogy az eredetileg 2,487 milliárd forint értékű szerződés keretében a Dunakeszin működő üzemben tíz intercity vagont már átépítettek.
A MÁV pénzével kozmetikázzák a hiányt?
A MÁV nem kaphat az 50 milliárdból
MÁV, Volán: mától ingyen jegyet kell váltani
A Generali lett a MÁV-Start biztosítója
Népszabadság, Napi Gazdaság, Világgazdaság