A magyar vállalatok külföldi befektetései pedig elsősorban Romániára koncentrálódtak – mutat rá az Ernst & Young legfrissebb M&A barométere. A felmérésből az is kiderül, hogy a telekommunikáció és a média bizonyult a befektetések szempontjából a legvonzóbb ágazatnak.
„A magyar M&A tevékenység, a térség más országaihoz hasonlóan csökkent 2010-ben, ahogy ez egy pénzügyi válság idején várható is volt. Ezzel párhuzamosan Magyarországon felértékelődött a helyi tranzakciók részaránya. A hazai és nemzetközi növekedés beindulásával egyértelműen a tranzakciós piac bővülésére számíthatunk” – mondta Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós tanácsadási szolgáltatások üzletágának vezető partnere.
A magyarországi M&A barométer megállapításai sok tekintetben hasonlítanak a 2010 júniusában készült Tőkebizalmi Barométer következtetéseire. Ez utóbbi felmérés szerint mindössze a vállalatok 27 százaléka koncentrált a nem-organikus növekedésre, beleértve az M&A aktivitást, és csak a válaszadók 22 százaléka tervezett akvizíciót 2010 második felében – tette hozzá Dezse Margaret.
2010-ben összesen 90 tranzakciót zártak le Magyarországon, ami 7 százalékos csökkenést jelent az egy évvel korábbi 97-hez képest. A tendencia iránya megegyezik a közép- és kelet-európai átlaggal, de a magyarországi csökkenés mérsékeltebb, mint a régiós 22 százalékos visszaesés.
A vizsgált tranzakciók 39 százaléka esetében hozták nyilvánosságra az ügyletek értékét, ez emelkedést jelent az egy évvel korábbi 20 százalékhoz képest. A nyilvánosságra hozott adatok szerint a magyarországi M&A piac 29 százalékkal csökkent, a 2009-es 4,5 milliárd amerikai dolláros érték 2010-re 3,2 milliárdra zsugorodott. Ugyanakkor a 200 millió dollárnál nagyobb Magyarországot célzó ügyletek száma a 2009-es háromról négyre emelkedett tavaly.
A magyar M&A piacot egyértelműen a helyi tranzakciók határozták meg: 2010-ben arányuk 58 százalék volt, míg 2009-ben csak 42 százalék. A külföldre irányuló tranzakciók száma alacsony maradt, 10 százalékát tették ki az összes ügyletnek mindkét évben. 2010-ben a magyar cégek 5 nagyobb befektetést hajtottak végre Romániában és egy-egy sikeres ügyletet zártak Ukrajnában, Észtországban, Németországban és Svájcban. A külföldiek közül Magyarországon cseh és német befektetők kötötték a legtöbb üzletet.
A stratégiai befektetők határozták meg a piacot 2010-ben, ugyanakkor a pénzügyi befektetők aránya is emelkedett, az egy évvel korábbi 22 százalékról 27 százalékra.
A céliparágak tekintetében a telekommunikáció és a média volt a legnépszerűbb. Összességében 20 ügylet kötetett ezekben a szektorokban 2010-ben, szemben a 18 tranzakcióval 2009-ben. Ezt követte a banki és pénzügyi szektor, amelynek tavaly növekedett a részesedése az egy évvel korábbihoz képest.
Az ügyletek értékét tekintve a feldolgozóiparban voltak a legnagyobb befektetések 2010-ben, ezt követte a telekommunikáció és a média.
Privátbankár