A Nabucco várható drágulásának hírét a Reuters hírügynökségre hivatkozva közölte a lap, azzal, hogy a költségek növekedését az okozza, hogy beszámították a Törökországot a szállító országokkal összekötő csővezeték költségeit is. Az értesülést Reinhard Mitschek, a Nabucco Gaz Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatója csütörtökön cáfolta.
A konzorcium szóvivője annyit mondott a lapnak, hogy a költségtervezet revízió alatt ál, s érzékeltetve, hogy a korábbi tervezet már nem nagyon aktuális, felidézte, hogy 2005-ben 7,9 milliárd eurós beruházásra számítottak.
A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy a Nabucco a Gazprom Déli Áramlat projektjének fő konkurense, s a két vezeték gyakorlatilag duplázza egymást.
Megváltozott ütemterv - minden rendben? Reinhard Mitschek, a Nabucco Gas Pipeline International GmbH ügyvezető igazgatója közölte: a Nabucco projekt eddig pozitívan haladt, megtörténtek a környezeti és társadalmi hatásvizsgálatok valamint konkrét lépések is születtek már a közbeszerzéshez és egyéb fontos munkafolyamatokhoz kapcsolódóan. A nyílt eljárási szakasz, azaz a szállítási kapacitások értékesítése is elkezdődik, amint a gázellátási kötelezettségvállalások megszületnek. Ezt követően a végső beruházási döntést (FID) is meghozzák. A terek szerint 2017-ben lesz először gáz a vezetékben - írja a Nabucco Gas Pipeline International GmbH (NIC) közleménye. |
A Déli Áramlatot már 2015-ben szándékozik üzembe helyezni a Gazprom, és az üzleti tervet idén nyáron mutatja be az EU Bizottságának.
A Kommerszant felidézi, hogy a Nabucco leggyengébb pontja korábban a gázzal való ellátás volt, de a lehetséges alapvető szállítók között Türkmenisztán, Azerbajdzsán, Irán, Irak és Egyiptom szerepel.
Mint azt Mihail Korcsemkin, az East European Gas Analysis amerikai elemző cég vezetője a lapnak elmondta, nehéz elhinni, hogy más vezetékek árát bekalkulálnák a Nabucco költségvetésébe, s a drágulás alighanem az anyagárak és az építési költségek emelkedésével függ össze.
Valerij Nyesztyerov, a Troika Dialog befektetési társaság elemzője szerint a Nabucco halasztása újra mutatja, hogy nem oldódott meg az alapvető probléma, a gázellátás. Úgy vélte, a költségek emelkedése nem teremt gazdasági előnyöket, vagyis nem teszi olcsóbbá a gázszállítást a Nabuccón a Déli Áramlaton, vagy más vezetéken való szállításhoz képest.
A Nabucco-konzorciumban az osztrák ÖMV, a magyar Mol, a bolgár Bulgargaz, a román Transgaz, a török Botas és a német RWE vesz részt, mindegyikük 16,67 százalékos résszel. A 3900 kilométeres vezeték kapacitását évi 32 milliárd köbméterre tervezik.
A Déli Áramlatban a Gazprom mellett az olasz ENI vesz részt, de bevonják még a német Wintershallt és a francia EdF-et.
A korábban nem kifizetődőként bírált Déli Áramlat költségei még nem ismertek, de becslések szerint 30 milliárd eurót tesznek ki, és mivel kapacitása a Nabuccóhoz képest kétszer akkora lesz - évi több mint 60 milliárd köbméter -, a két projekt költségei immár mérhetők egymáshoz.
MTI, Privátbankár