Az ügyvezető a kedvezményeket biztosító „pre-paid” helyi kártyákat látja az egyik legérdekesebb szegmensnek a bankok jövőbeli terjeszkedése szempontjából. Ezek legfontosabb tulajdonsága, hogy lokálpatrióta módon próbálják megragadni az egyes település lakóit. Ilyen rendszer egyelőre egyedülálló módon Pécsen működik. Az ilyen komplex szolgáltatást nyújtó fizetési lehetőség mellett Homa Péter szerint a visszatérítéses hitelkártyák piacának bővülésére lehet még számítani az elkövetkezendő években.
A válság alatti folyamatokkal kapcsolatban elhangzott, hogy a társmárka- és szponzorkártyapiac addigi töretlen fejlődése 2007-ben megtorpant és csak 2009-től tapasztalható óvatos emelkedés. A betéti kártyák szinte töretlenül terjedtek a válság alatt, számuk 4 év alatt több mint félmillióval 7 millió 451 ezer 842-re emelkedett 2010 első felére. A hitelkártyák viszont a hitelezések visszaszorulásával egyre népszerűtlenebbé váltak az elmúlt években.
A kártyatársaságok nagyjából fej-fej melletti bővüléssel haladnak, a MasterCard őrzi vezető szerepét, és a cégnek a Visához képest továbbra is nagyságrendileg dupla annyi kártyája van forgalomban hazánkban.
Egyre több tranzakciót bonyolítunk le, a két kártyacég ezen a téren is együtt menetel. Míg 2007-ben 141 millió 125 ezer 509-szer használtuk kártyáinkat nagyjából 1213 milliárd forint értékben, addig 2010-ben már 193 milliónál is többször, megközelítőleg 1415 milliárd forintért. Az elfogadóhelyek száma is töretlenül, közel másfélszeresére emelkedett 4 év alatt: 2010-ben közel 65 ezer helyen fizethettünk kártyánkkal.
Homa Péter szerint a „trendi” modern megoldások (pl. PayPass) mellett remek újdonság lehet az olyan számkijelzős kártya, amely folyamatosan jelzi egyenlegünket. Visszatartó erő lehet azonban a kártya viszonylag magas költsége és gyártástechnológiai nehézségei.
Az ügyvezető kitért arra is, hogy az érintésmentes fizetést biztosító óra és kártya volt Magyarországon a tavalyi év újdonsága, amelyet két bank, az OTP és a Takarékbank vezetett be (előbbi csak a kártyát). Fő problémájuk azonban továbbra is a költségességük, és az, hogy még nem igazán vonultak be a köztudatba.
Privátbankár - Szilágyi Balázs
Privátbankár - Szilágyi Balázs