A nyugat-európai gyakorlatilag 100 %-os szinttel szemben Magyarországon a megkérdezett bankok alig 14%-ánál támogatja integrált IT rendszer az archiválást. Ez a kiragadott példa is jelzi, milyen mértékben elmarad a magyar bankok dokumentumkezelési gyakorlata mind az igényektől, mind pedig az európai gyakorlattól. Az iratok kezelésére szolgáló rendszerek elterjedtségét és használatát vizsgálja az a mélyinterjús kutatás, melynek eredményeit a Finalta nemzetközi benchmarking cég és a Scale Research most hozta nyilvánosságra. A gyakran manuális és szigetszerű dokumentumkezelés következményeként a lehetőségekhez képest jóval lassúbb az ügyfélkezelés, a hitelelbírálás vagy a biztosítók esetében a kötvényesítés folyamata. Az elektronikus dokumentumkezelő rendszerek bevezetése hozzájárulhatna a belső folyamatok felgyorsításához, csökkenti a tévedések kockázatát és már középtávon is jelentős megtakarításokat eredményez a bankok számára.
Az idő pénz Bizalmi kérdés: ki kezelje a pénzünket? |
„A szkennelésre adott válaszok szórása is bizonyítja, számos kezdeményezés indult már Magyarországon a dokumentumkezelés egyszerűsítésére, gyorsítására és racionalizálására. A nem végiggondolt, „szigetszerű” megoldások azonban soha nem fogják azt az eredményt hozni, mint amit elindításukkor az adott bank remélt.” – mondta Bacsek Péter, a Scale Solutions ügyvezető partnere. „Egységes, a folyamatot szem előtt tartó és a bank működésének minden érintett területére kiterjedő megoldásra van szükség, hogy a dokumentum
A nyugati bankoknak sikersztori Közép-Kelet-Európa |
A nagy szervezetek régóta keresik azokat a megoldásokat, melyekkel a náluk keletkező óriási mennyiségű dokumentum egységes kezelése megvalósítható. A téma aktualitását a válság különösen kiemelte, hiszen ilyenkor lenne szükség a minél gyorsabb hozzáférésre, a nagyobb biztonságra, a hibalehetőségek csökkentésére és az erőforrások minél hatékonyabb kihasználására. Ráadásul a probléma nemcsak a bankoknál jelentkezik, hanem minden olyan szervezetnél, amely nagyszámú ügyféllel áll kapcsolatban, legyen szó akár közszolgáltatóról, telekommunikációs cégről vagy éppen biztosító társaságról.
Az elektronikus dokumentumkezelést megvalósító szervezetek számára a rendszer új távlatokat is nyit. Lehetővé válik az email-ek, sőt a hang- és képanyagok dokumentálása, jobban meg lehet felelni a nyomon követhetőség és az auditálhatóság követelményeinek, egyszerűbbé és gyorsabbá válik az ügyfélkezelés. Ezek pedig kiemelkedő szempontok akkor, amikor hitelelbírálásról, szerződések megkötéséről, az ügyfél-dokumentáció biztosításáról gondolkodunk. |
„A kutatás során azt tapasztaltuk, hogy magával a problémával minden megkérdezett banki vezető tisztában van. Belátják, hogy a korszerű működéshez elengedhetetlen egy egységes dokumentumkezelő rendszer kialakítása, sőt 2-3 nagybank már el is indult a megvalósítás terén. Még azt is elfogadják, hogy a rendszert csakis egységesen érdemes kialakítani, a döntést viszont gyakran az késlelteti, hogy a beruházást pénz- és időigényesnek gondolják, valamint a bankok szétszabdaltsága sem segíti a döntések megszületését. Pedig egy jól tervezett és kivitelezett megoldás – legalábbis a Finalta felmérésében megkérdezett nemzetközi pénzintézetek tapasztalatai alapján – 13-15 hónapos megtérülési idővel kecsegtet, és számos előnyt hordoz mind a munkatársak, mind pedig az ügyfelek számára.” – mondta Bacsek Péter.
TKM: mit jelent és hogy kell értelmezni?
Eldurvult a nyugdíjháború
A vagyonadó visszavonása 50 milliárdos teher
A banki ügyfelek a nyugdíjas éveikre tesznek félre
Kódex: a PSZÁF ránéz a bankok körmére
Panaszok után hullanak a banki milliók
Privátbankár