Gyászév volt a tavalyi a hazai autókereskedelemben. A 2004-es 208.044-es darabszámnak is alig több, mint az egynegyedén, 60.189 darab új személy-autón tudtak csak túladni a kereskedők. Az autósszakma szereplői – a kereskedők, az importőrök, a javítók, az autógyártók és a beszállító vállalkozások – félretéve minden érdekkülönbséget, rivalizálást, Autós Nagykoalíció néven véd- és dacszövetséget alakítva fogtak össze saját túlélésük érdekében.
A kereskedők, az importőrök és a hazai gyártók meggyőződése ugyanis, hogy az iparági bajok célirányos intézkedésekkel orvosolhatók. Ha a központi költségvetés igényt tart az autógyártásból, beszállításból; kereskedelemből, javításból származó adó-milliárdokra, amely szakmai becslések szerint megközelíti a magyar GDP csaknem egyharmadát, az államnak is a zsebébe kellene nyúlni. A Figyelő Trend által megkérdezettek kivétel nélkül az elszalasztott, de még fel nem adott lehetőségben, a kétszer már elutasított roncsprémium programban bíznak, mint a piacépítés máshol hatékonynak bizonyult, bejáratott motorjában.
Itthon, ahol nem hirdetett az állam roncsprémiumot, csak az autókereskedelemből több mint 10 ezer embert kellett elbocsátani, és idén vélhetőleg folytatódik a tendencia. A januári, februári statisztika azt mutatja, hogy a lejtőn még mindig lefelé tart az iparág. „Minimálisak a havi értékesítési volumenek, egyes márkáknál alig 100-150 darab autót adnak el, ebből nem tudnak megélni, valamit sürgősen tenni kell” – állapítja meg Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) társelnöke a Figyelő Trendnek válaszolva.
Az importőrök még akkor is bíznak a roncsprémium programban, ha a csodaszernek tartott válságkezelő pirulának máshol mellékhatásai is mutatkoztak. Az adófizetők forintjaiból segített autóvásárlási támogatási program használatával ugyan tavaly elkerülte a mélyválság a roncsprémiumot alkalmazó országok járműiparát, de egyes szakértők szerint, ami késik, nem múlik.
Az adókból támogatott „régi helyett újat” csereprogram életre hívásával már itthon is több ízben megpróbálkoztak az autószakma képviselői. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete tudva, hogy a más országokban alkalmazott technikával szemben itthon közvetlen készpénztámogatásra nem számíthat az autócsere támogatására – a vásárlást terhelő adók egy részének elengedésére készített tavaly javaslatot. Az állam és az autósszakma így fele-fele részben vett volna részt a program finanszírozásában. Megelőlegezve azt is, hogy a forgalmiadó-bevételen keresztül a költségvetésnek így is többletet hozna a megcélzott 10 ezer darab régi autó újra cserélésére tett javaslat.
Nézze meg választási rovatunkat és értékelje Ön is a miniszterelnök-jelölteket! |
Az importőrök 1,2 millió forintban határoznák meg az adó maximumát, mert jelenleg a legértékesebb kocsik magyarországi forgalomba-helyezésénél akár 3,2 millió forint regisztrációs adót is kell fizetni.
A vámosok rászállnak a külföldi rendszámokra
Emiatt a riasztóan magas adó miatt, viszont nem itthon, hanem Lichtensteinben, Németországban, Szlovákiában, Romániában helyezik forgalomba a luxuskocsikat a gazdag magyarok. Ha 1,2 millió forintra csökkenne az adó, és itthon helyeznék forgalomba az évi csaknem 5 ezer luxuskocsit, az nemcsak a hazai eladásokat dobná meg, hanem – az egyesületi számítások szerint – a forgalmi adóval együtt, autónként 3-4 millió forint pluszt hozna a költségvetésnek.
A kínaiak megvették a Volvót
Visszakapják pénzüket az autósok
Javult-e a közlekedési morál az új KRESZ miatt?
Műszaki vizsga: újból az eredeti
Ellenőrizhető-e, ami a vagyonadóból megmaradt?
Privátbankár