Siim Kallas elmondta, hogy a helyzet értékeléséről szóló jelentést a jövő héten kedden tervezi megvitatni az Európai Bizottság többi tagjával.
Ezen a megbeszélésen szó lesz az európai légiforgalmi irányítás egységes szabályozásáról is, mivel - fogalmazott a biztos - az utóbbi napok válsága jól rávilágított az e tekintetben meglévő hiányosságokra.
A biztos rámutatott: az Európai Unióban egymástól elkülönülve működik 27 nemzeti légiirányítási rendszer, 60 légiirányítási központ, több száz torony, míg az Egyesült Államokban az európaiénál kétszer több járat irányítását mindössze 20 központ végzi.
"Egy központi európai légiirányítási rendszer hiánya miatt igen nehéz a mostanihoz hasonló válság kezelése" - fejtette ki Kallas. Az egységes európai légtér megteremtése elvileg 2012-ben lenne esedékes, de Kallas szerint fel kellene gyorsítani a folyamatokat. A terv megvalósítása évek óta húzódik, mert a szuverenitásukat féltékenyen őrző tagországok kormányainak ehhez áldozatot kellene hozniuk. Egy közös döntéshozó szervet kellene felállítani, de a tagállamoknak egyetértésre kellene jutniuk annak szerepéről, hatásköreiről, alapszabályáról és székhelyéről - hangsúlyozta egy szakértő. A döntést ráadásul egyhangúlag kellene meghozni, ami nehezen elérhető.
Az EU soros elnökségét ellátó Spanyolország közlekedési minisztere pénteken azt közölte, hogy az unió illetékes miniszterei május 4-én tárgyalnak az egységes légiirányítási rendszer kialakításának aktuális kérdéseiről.
Európa légtere újra csendes
Az Air France és a Lufthansa bukta a legnagyobbat
A gyengék elhullanak a vulkáni hamu miatt
Megsemmisítő csapás volt a légtérzár
A vulkán befűthet a turizmusnak és az olajáraknak
Jön a hamu, de a magyar légteret nem zárják le
MTI