Kényszerpályán a kormány és a Malév is
A Malév helyzetének rendezése érdekében megkezdődtek az előkészületek a tárgyalásokra az orosz partnerekkel, a téma várhatóan a magyar-orosz gazdasági kormányközi bizottság ülésén lesz napirenden - mondta Márton Attila légi ügyekért felelős miniszteri biztos a kormányszóvivői tájékoztatón.
A Malév a jelenlegi struktúrában nem tartható fenn - mondta a biztos, megjegyezve, hogy a légitársaság és a kormány pénzügyi mozgástere kérdéses.
Utalt arra, hogy a légitársaság és a kormány is kényszerpályán van, és az, hogy mit lehet tenni, az orosz Vnyesekonombankkal folytatandó tárgyalásoktól függ.
Már a légitársaság privatizációs szerződése is problémákat vet fel, "ez további vizsgálódást igényel, de ez Papcsák Ferenc kormánybiztos feladata lesz - mondta. A tőkehiányos Malév eladásakor a privatizációs szervezet "nem írta elő, hogy a vevő tőkét adjon" a Malév számára. "A vevőnek, az AirBridge Zrt.-nek 90 millió euró hitelt kellett átvállalnia, de csak 32 millió euró bankgaranciát kötött ki az eladó" - tette hozzá Márton Attila.
A Malév üzemelési költsége mintegy 4,7 milliárd forinttal csökkent az év első felében az előző év hasonló időszakához képest, miközben az utasszám változatlan, 1,3 millió marad - közölte a Malév. |
A miniszteri biztos közölte: három éve a stratégia nélküli vállalatvezetés "komoly jelzáloggal terhelte meg a Malév vagyonát". Ezek a vagyonelemek egy Boeing 767-es repülőgép, az Aeroplex karbantartó leánycég és a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév Ground Handling.
A 2010 februárban kötött ötoldalú megállapodás a Malév visszaállamosításáról nem biztosított valódi irányítást a magyar államnak - mondta a miniszteri biztos. A VEB-nek, mint a Malév legnagyobb hitelezőjének beleszólása van minden 50 millió forint értékű tranzakcióba.
A miniszteri biztos nem kívánta megmondani, hogy jelenleg mennyi a Malév adóssága. Annyit mondott: lényegében minden hitelezővel megállapodtak az adósságokról.
Arra a kérdésre, hogy mi lesz a magyar nemzeti légitársaság további finanszírozásának módja, Márton Attila azt mondta: csak óvatosan lehet eljárni, mert a Malév versenytársai máris az Európai Unióhoz fordultak. Megjegyezte: "köztük olyan cég is van, amelyik magyar tulajdonban van".
MTI