A cég legutóbbi Pulse – Global Business Outlook felmérése azt mutatja, hogy az üzleti döntéshozók optimizmusa jelenleg a legalacsonyabb az elmúlt 12 hónapban. A KPMG megbízásából a Markit Economics által készített felmérés 6-10 pontos markáns elmozdulást mutat 23 kulcsfontosságú mutató esetében, ilyen többek között az üzleti aktivitás, a bevételek és az új megrendelések.
A szolgáltató szektorban 53 százalékról 47-re esett vissza azoknak az aránya, akik növekedést jósolnak az üzleti aktivitás területén, míg a gyártási területen 9 százalékpontos a visszaesés, 60-ról 51százalékra. Az árbevételeket nézve szintén hasonló eredményt látunk: a bizakodók száma 51-ről 43 százalékra csökkent a szolgáltató szektorban, a gyártó területen pedig 57-ről 49 százalékra - áll a felmérésben.
A foglalkoztatottságot illetően – ahol az optimizmus egyébként is alacsony szinten volt már – a szolgáltató szektor válaszadóinak csupán 24, a gyártó szektornak pedig 27 százaléka jelezte határozottan, hogy képes lesz növelni a foglalkoztatottak számát egy éven belül.
A legfrissebb felmérés kapcsán Robert Stöllinger, a KPMG magyarországi irodájának ügyvezető partnere a következőket mondta: „Az üzleti hangulat kétség kívül rosszabbodott. Azzal számoltunk, hogy a nyugati gazdaságok fellendülése nehéz lesz, a fellendülés egy hosszú és rögös út, ahol semmi nem vehető készpénznek. A jó hír azonban – a jelenlegi visszaesések ellenére –, hogy még mindig magas azon válaszadók száma, akik bizakodóak maradtak. Az optimisták kontra pesszimisták aránya egészséges egyensúlyban van – ez megnyugtató abból a szempontból, hogy a recesszió visszatérésének esélye továbbra is csökkenőben van.”
„A legutóbbi felmérésből úgy tűnt, hogy visszatér az optimizmus a foglalkoztatásban, a K+F költésekben és a tőkeberuházásokban, azt sugallva, hogy a cégek eléggé magabiztosak voltak ahhoz, hogy újra befektetésekbe kezdjenek. Csalódást jelent, hogy ez a beruházói magabiztosság rövid életűnek bizonyult. Nyilvánvalóan hosszú utat kell még megtenni ahhoz, hogy a befektetők teljesen félre tudják tenni aggályaikat egy-egy beruházást megelőzően.”
A legutóbbi felmérés számait nézve, egyértelműen látszik, hogy a helyi sikersztori ebben a periódusban Európa szolgáltató szektorához köthető, amely – a jelenlegi általános trenddel szemben – valamennyit levetkőzött a korábbi felmérésekben tapasztalt pesszimizmusából. Az európai gyártó szektor fogyatkozó optimizmusa mellett – különösen az új rendelések terén – úgy tűnik, hogy a szolgáltató szektor veszi át a bővülés hajtóerejének szerepét.
A BRIC-o rszágokon belül csak kis változás figyelhető meg, viszont az USA és Japán helyzete aggodalomra ad okot. Noha a nyáron készített felmérésben az USA még a legoptimistábbak táborába tartozott, azóta jelentősen, néhány mutató esetében 20 százalékponttal is csökkent a bizakodás – ez a fordulat összekapcsolható azokkal az egyre erősödő jelekkel, melyek szerint bizonytalan a fellendülés az USA belföldi piacán.
A felmérés szerint a pesszimizmus erősödése a japán üzleti szféra szereplőinél nem olyan erőteljes, mint az USA-ban (itt csak egyszámjegyű a visszaesés aránya), de a hatás így is éppoly jelentős, mivel korábban a bizakodás szintje is alacsonyabb volt, mint az USA-ban. Bizonyos mutatók estében, ilyen például a gyártó szféra profitja és árbevétele, az optimista válaszadók aránya vészesen alacsony szintre esett, közelíti a pesszimisták számát.
Robert Stöllinger így vélekedik: „A bizalomvesztés közepette is látni kell, hogy bár a bizakodás gyengül, de ez nem jelenti azt hogy gyenge lenne: a BRIC-országok társaságai továbbra is erőteljes növekedésre számítanak, és az európai szolgáltató cégek is lépéseket tettek a helyes irányba. A fellendülés nem ért véget, csak vesztett dinamizmusából.”
Privátbankár