1p
KKV
1993 és 2007 között több mint 1600 milliárd forint állami támogatást kapott a MÁV, az infrastruktúra közben folyamatosan romlott. Míg 10 utasból csak másfél vált teljes árú jegyet
A folyamatos alulfinanszírozottság látszik a MÁV-csoport működésén - mondta Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója pénteken a MÁV Zrt. 2002-2010. közötti döntéseinek vizsgálatára létrehozott parlamenti vizsgálóbizottság ülésén.

A vizsgáló bizottság áttekintette hogyan alakult a MÁV-csoport gazdálkodása 2002-2010 között, illetve meghallgatta az Állami Számvevőszék képviselőjének szóbeli kiegészítését a vasúti közlekedés korszerűsítésének ellenőrzéséről szóló korábbi jelentéshez. Szarvas Ferenc kiemelte: a vizsgált nyolc év veszteségei az alulfinanszírozottság miatt alakultak ki, a vasúttársaság még az amortizáció szintjén sem tudta végrehajtani beruházásait.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának tájékoztatása szerint a vasúti személyszállítás költségfinanszírozása nagyjából megfelelő, elégtelen viszont a pályahálózatnál, ami akut problémát jelent.

Szarvas Ferenc szólt arról is, hogy a társaság helyzetét nehezíti a felhalmozódott adósság, a kamatok, illetve a túlméretezett társadalmi szerepvállalás finanszírozása.

Fellegi Tamás fejlesztési miniszter tegnap megerősítette, hogy az ÚSZT prioritásként kezeli majd a közösségi közlekedés fejlesztését. Ebből a MÁV-ot az ún. GMS-R rendszer kiépítése érinti, a mintegy 40-60 milliárd forint közé taksált beruházás a MÁV nemzetközi "integrációjának" erősítése miatt is fontos. A másik tegnap elhangzott "kitörési pont" pedig az intermodális pályaudvarok építése, vagyis olyan közlekedési csomópontok  létesítése, ahol a vasúti megállót összekapcsolják a helyi buszpályaudvarokkal.
Részletek >>>
Képviselői kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc elmondta, hogy a vasúton az utas szám folyamatos csökkenése évek óta megfigyelhető trend, amelyet a gazdasági válság felerősített. Az egyéni közlekedéssel szemben a vasúti személyszállítás alulmarad a szolgáltatási színvonal nem megfelelő minősége miatt, amelyhez az elmaradt fejlesztések, illetve az utasok elmaradásához a jegyáremelések is hozzájárultak. Gondot jelent az is, hogy az utasoknak mindössze 12-15 százaléka vesz teljes árú jegyet, a kedvezmények nagyon sokfélék, és ez költségeses a szolgáltató számára.

Szarvas Ferenc szerint újra kellene gondolni az árazási politikát azzal a céllal, hogy olcsóbb legyen a közlekedés a vasúton, ezzel  utazási igényt lehetne generálni, és versenyképesebbé válna az egyéni közlekedéssel szemben.

A vasúttársaság azért is van versenyhátrányban a közúttal szemben, mert a közúton többnyire nincs úthasználati díj, míg ahol van, ott sem a használattal arányos.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója egy újabb kérdésre válaszolva közölte: állami garancia nélkül főként csak új eszközök, a Talent és a Flirt motorvonatok beszerzésére tudott hitelt felvenni a vasúttársaság, a veszteséges működés finanszírozására nem lehet hitelt kapni állami kezességvállalás nélkül.

A vasúti tranzitdíjjal kapcsolatosan Szarvas Ferenc úgy vélekedett, hogy a pályahasználati díj viszonylag versenyképes, nemzetközi összehasonlításban közepes mértékűnek tekinthető, viszont a keleti országhatáron a járművek tengelyátszerelése a szélesebb nyomtávú vasútra jelentősebb kiadással járhat a fuvarozónak.
A regisztrációs jeggyel kapcsolatos tapasztalatokról elmondta, hogy szerintük sokkal többen utaznak ingyen, mint amennyit a fogyasztói árkiegészítés kiszámításakor figyelembe vesznek.

A MÁV-ra 14 év alatt elköltött összeg fele sem lenne elég jelenleg a BKV belső és közvetlen adósságának rendezésére. Részletek >>>
A bizottság ülésén Becker Pál, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) főigazgatója elmondta, hogy a számvevőszék a MÁV-nál a 2002-2007. közötti időszakot ellenőrizte 2008-ban, de a vasúttársaság a 2006-ban a veszteséges állami gazdálkodókról végzett ÁSZ-vizsgálatkor is érintett volt.

A főigazgató közölte, hogy a vizsgált időszakban a vasúttársaság több átfogó fejlesztési koncepcióval is rendelkezett  forrás nélkül, a közszolgálati feladatokat pedig nem rögzítették szerződésben. A MÁV 1993 és 2007 között 1.698 milliárd forint támogatást kapott.

Az áttekintett időszakban az igazgatóság összetétele hét alkalommal változott, a cég felső vezetésében 50 személyt váltottak le, és 4 különböző stratégia készült, így nem lehet hosszú távú munkát végezni - mutatott rá az ÁSZ főigazgatója.

Becker Pál a MÁV Cargo értékesítése kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy MÁV menedzsmentjének jogértelmezése alapján a privatizáció kikerült az országgyűlés ellenőrzése alól.

Az ÁSZ képviselője kiemelte, hogy a vasútnál nem volt egységes járműnyilvántartás, az infrastruktúra műszaki állapota folyamatosan romlott, 2002 és 2007 között 636 milliárd forintot terveztek be műszaki fejlesztésre, amiből csak 377 milliárd forintnyi valósult meg. Becker Pál felhívta a figyelmet arra, hogy a tulajdonosi felügyelet sem működött rendesen a MÁV-nál. A belső ellenőrzés a gondokat ugyan feltárta, azokat a döntéshozóknak jelezte, de intézkedés nem történt. Szerinte a többi között ez is az oka annak, hogy több eljárás, vizsgálat is folyik a társaságnál.

MTI, Privátbankár

Címkék: KKV
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG