1p
KKV
1993 és 2007 között több mint 1600 milliárd forint állami támogatást kapott a MÁV, az infrastruktúra közben folyamatosan romlott. Míg 10 utasból csak másfél vált teljes árú jegyet
A folyamatos alulfinanszírozottság látszik a MÁV-csoport működésén - mondta Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója pénteken a MÁV Zrt. 2002-2010. közötti döntéseinek vizsgálatára létrehozott parlamenti vizsgálóbizottság ülésén.

A vizsgáló bizottság áttekintette hogyan alakult a MÁV-csoport gazdálkodása 2002-2010 között, illetve meghallgatta az Állami Számvevőszék képviselőjének szóbeli kiegészítését a vasúti közlekedés korszerűsítésének ellenőrzéséről szóló korábbi jelentéshez. Szarvas Ferenc kiemelte: a vizsgált nyolc év veszteségei az alulfinanszírozottság miatt alakultak ki, a vasúttársaság még az amortizáció szintjén sem tudta végrehajtani beruházásait.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának tájékoztatása szerint a vasúti személyszállítás költségfinanszírozása nagyjából megfelelő, elégtelen viszont a pályahálózatnál, ami akut problémát jelent.

Szarvas Ferenc szólt arról is, hogy a társaság helyzetét nehezíti a felhalmozódott adósság, a kamatok, illetve a túlméretezett társadalmi szerepvállalás finanszírozása.

Fellegi Tamás fejlesztési miniszter tegnap megerősítette, hogy az ÚSZT prioritásként kezeli majd a közösségi közlekedés fejlesztését. Ebből a MÁV-ot az ún. GMS-R rendszer kiépítése érinti, a mintegy 40-60 milliárd forint közé taksált beruházás a MÁV nemzetközi "integrációjának" erősítése miatt is fontos. A másik tegnap elhangzott "kitörési pont" pedig az intermodális pályaudvarok építése, vagyis olyan közlekedési csomópontok  létesítése, ahol a vasúti megállót összekapcsolják a helyi buszpályaudvarokkal.
Részletek >>>
Képviselői kérdésre válaszolva Szarvas Ferenc elmondta, hogy a vasúton az utas szám folyamatos csökkenése évek óta megfigyelhető trend, amelyet a gazdasági válság felerősített. Az egyéni közlekedéssel szemben a vasúti személyszállítás alulmarad a szolgáltatási színvonal nem megfelelő minősége miatt, amelyhez az elmaradt fejlesztések, illetve az utasok elmaradásához a jegyáremelések is hozzájárultak. Gondot jelent az is, hogy az utasoknak mindössze 12-15 százaléka vesz teljes árú jegyet, a kedvezmények nagyon sokfélék, és ez költségeses a szolgáltató számára.

Szarvas Ferenc szerint újra kellene gondolni az árazási politikát azzal a céllal, hogy olcsóbb legyen a közlekedés a vasúton, ezzel  utazási igényt lehetne generálni, és versenyképesebbé válna az egyéni közlekedéssel szemben.

A vasúttársaság azért is van versenyhátrányban a közúttal szemben, mert a közúton többnyire nincs úthasználati díj, míg ahol van, ott sem a használattal arányos.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója egy újabb kérdésre válaszolva közölte: állami garancia nélkül főként csak új eszközök, a Talent és a Flirt motorvonatok beszerzésére tudott hitelt felvenni a vasúttársaság, a veszteséges működés finanszírozására nem lehet hitelt kapni állami kezességvállalás nélkül.

A vasúti tranzitdíjjal kapcsolatosan Szarvas Ferenc úgy vélekedett, hogy a pályahasználati díj viszonylag versenyképes, nemzetközi összehasonlításban közepes mértékűnek tekinthető, viszont a keleti országhatáron a járművek tengelyátszerelése a szélesebb nyomtávú vasútra jelentősebb kiadással járhat a fuvarozónak.
A regisztrációs jeggyel kapcsolatos tapasztalatokról elmondta, hogy szerintük sokkal többen utaznak ingyen, mint amennyit a fogyasztói árkiegészítés kiszámításakor figyelembe vesznek.

A MÁV-ra 14 év alatt elköltött összeg fele sem lenne elég jelenleg a BKV belső és közvetlen adósságának rendezésére. Részletek >>>
A bizottság ülésén Becker Pál, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) főigazgatója elmondta, hogy a számvevőszék a MÁV-nál a 2002-2007. közötti időszakot ellenőrizte 2008-ban, de a vasúttársaság a 2006-ban a veszteséges állami gazdálkodókról végzett ÁSZ-vizsgálatkor is érintett volt.

A főigazgató közölte, hogy a vizsgált időszakban a vasúttársaság több átfogó fejlesztési koncepcióval is rendelkezett  forrás nélkül, a közszolgálati feladatokat pedig nem rögzítették szerződésben. A MÁV 1993 és 2007 között 1.698 milliárd forint támogatást kapott.

Az áttekintett időszakban az igazgatóság összetétele hét alkalommal változott, a cég felső vezetésében 50 személyt váltottak le, és 4 különböző stratégia készült, így nem lehet hosszú távú munkát végezni - mutatott rá az ÁSZ főigazgatója.

Becker Pál a MÁV Cargo értékesítése kapcsán felhívta a figyelmet arra, hogy MÁV menedzsmentjének jogértelmezése alapján a privatizáció kikerült az országgyűlés ellenőrzése alól.

Az ÁSZ képviselője kiemelte, hogy a vasútnál nem volt egységes járműnyilvántartás, az infrastruktúra műszaki állapota folyamatosan romlott, 2002 és 2007 között 636 milliárd forintot terveztek be műszaki fejlesztésre, amiből csak 377 milliárd forintnyi valósult meg. Becker Pál felhívta a figyelmet arra, hogy a tulajdonosi felügyelet sem működött rendesen a MÁV-nál. A belső ellenőrzés a gondokat ugyan feltárta, azokat a döntéshozóknak jelezte, de intézkedés nem történt. Szerinte a többi között ez is az oka annak, hogy több eljárás, vizsgálat is folyik a társaságnál.

MTI, Privátbankár

Címkék: KKV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
KKV Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
Már több mint 1300 cég örülhetett.
KKV Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
KKV Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG