"Új korszak!" - e szavakkal kezdi a gyári sajtóanyag a frankfurti autószalonon szeptember 13-án ország-világ elé gördülő új Mercedes–Benz B-osztály ismertetését. A korszakváltást alátámasztó technikai bravúroktól eltekintve is vitathatatlan, hogy a prémiummárkáknál amúgy nem ritka szófordulat a kecskeméti gyár esetében telitalálat. A város már három éve a Mercedes-beruházás lázában ég, nem csoda, ha lelkes szakmai csoportok indulnak az alföldi megyeszékhelyről a leendő "Mi Mercink" frankfurti bemutatójára.
Az első magyar Mercedes
Az ipari parkban, a Mercedes úton felhúzott gyárban már zajlik a tesztüzem, hogy még az idén megszülethessen a próbagyártás során az első magyar Mercedes. A frankfurti bemutatóra azonban még a B-osztály másik gyártási helyszínéről, a németországi Rastattból viszik az autókat. A modell magyarországi sorozatgyártása a tervek szerint 2012 első negyedévében kezdődhet.
Nem pénzzel csábítanak a németek
Bár a térségi munkaadók aggódtak az új piaci szereplő megjelenése, az átlagbérek emelkedése miatt, információnk szerint eddig nem okozott nagyobb galibát a Mercedes mindmáig szakadatlan munkaerő-toborzása. Az új gyár azért nem indukált a környező vállalatoknál elvándorlási hullámot a kurrens, szakképzett dolgozók körében, mert a prémium márkánál kínált fizetések nem rendkívüliek. Belesimulnak a helyi piaci átlagba, a vezetés jól belőtte a régióra jellemző bérszínvonalat, ugyanis a Mercedesnek sem érdeke, hogy bérspirált gerjesszen, ezért inkább mással csábítja a szakembereket.
Ám továbbra is fennáll annak lehetősége, hogy a Mercedes holdudvarába tartozó, vele együtt betelepült nagy beszállítók mégis bérversenybe kezdenek a kellő számú, kvalifikált dolgozó megszerzése érdekében, hiszen jelenleg szűkében van a térség autóipari szakembereknek. A Mercedes gyárának közelében ugyanis már a fődarabokat, nagyobb szerkezeti egységeket készítő közvetlen beszállítók üzemei is elkészültek, például a Magnáé.
a tavalyi év hasonló időszakához képest
Bár 800 millió eurós összegével minden idők legnagyobb hazai zöldmezős beruházásának számít a Mercedes-projekt, némi üröm az örömben, hogy egyelőre a gyártásba közvetlenül egy magyar tulajdonú vállalat sem kapcsolódhat be, csak a beszállítói láncolat második-harmadik szintjén. Közvetlenül 18 Magyarországon termelő nemzetközi cég kapott lehetőséget alkatrészek beszállítására.
Nem kellenek a magyar beszállítók?
Miután a miniszterelnök és a nemzetgazdasági tárca vezetője is buzdította a hazai cégeket, hogy váljanak a Mercedes beszállítójává, a precíziós öntvényeket készítő bicskei Magyarmet Bt. a Magyar Öntészeti Szövetség és a Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közreműködésével is próbált jelentkezni, hiába. Időközben Becsey Zsolt, a nemzetgazdasági tárca illetékes államtitkára távozott posztjáról, a szervezeti változással pedig mintha megtört volna a minisztériumi ösztönzés, hogy a magyar kis- és középvállalatok a Mercedes beszállítói legyenek.
Pedig a térség cégvezetői komolyan készültek az új piaci lehetőségre. A kiskunfélegyházi Kunplast–Karsai Zrt. például több millió eurót költött technológiai bővítésre, fejlesztésekre. Alter Róbertné vezérigazgató azt remélte, hogy a társaság 1988-ig visszatekintő autóipari tapasztalata elegendő lesz, a Kunsplast–Karsai ugyanis jelenleg is szállít műanyag utastérbeli alkatrészeket egyebek között a Suzuki, a General Motors, az Audi, a BMW, a Ford, a Mazda, a Porsche, a Toyota, a Volvo és a Volkswagen számára. A cég Merci-projektjéből azonban egyelőre nem lett semmi, mindmáig senki sem reagált.
Privátbankár, Figyelő