Ruzsics Ferenc (Fidesz-KDNP) kifejtette: azt szeretnék tisztázni a 22 részvénytulajdonos önkormányzattal, hogy ki miként látja a hajózási társaság jövőjét. Az érintett önkormányzatok erről a legutóbb évekkel ezelőtt, az ingyenes állami vagyonjuttatáskor tárgyaltak.
A balatoniak korábban azért küzdöttek a hajózási társaság megszerzésért, mert ezzel látták biztosítottnak a kiemelt üdülőrégió stratégiailag és turisztikailag is fontos cégének egybetartását bizonyos privatizációs törekvésekkel szemben, amelyek "kimazsolázták" volna a cég nyereséges kikötő- és kompágazatát, magára hagyva az önmagában veszteséges személyhajózást.
A közelmúltban Tihany önkormányzata kínált 9.239 darabos, darabonként 20 ezer forintos hajózási részvénypakettjéből 8.739-et eladásra az elővásárlási joggal rendelkező többi tulajdonos önkormányzatnak.
Tósoki Imre (Fidesz-KDNP), Tihany polgármestere úgy nyilatkozott, hogy az eladási szándékról minden érintett önkormányzatot tájékoztatták, s azoknak 30 napon belül, február 28-ig kell választ adniuk arra, élnek-e a lehetőséggel. Eddig a megkérdezettek fele jelzett vissza, közülük csak Siófok lenne vevő a részvényekre.
Tósoki Imre az MTI-nek korábban azzal indokolta a tihanyi képviselő-testület döntését, hogy a település jelentős uniós beruházásba kezd, és a hajózási részvények eladásából szeretnék az ehhez szükséges önerőt előteremteni. A mai gazdasági helyzetben a testület nem kívánta vállalni, hogy hitelfelvétellel vagy kötvénykibocsátással kockáztassa a település gazdálkodásának stabilitását - tette hozzá. A döntéshez az is hozzájárult, hogy a tulajdonos önkormányzatok számára 2012-ig előírt 1,4 milliárd forintos tőkejuttatás Tihanyra 60 millió forintos terhet róna, ha nem értékesítené a részvénypakettje túlnyomó részét.
Siófok egyre nagyobb teret nyer a cégben
Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatójának tájékoztatása szerint a 4,098 milliárd forintos jegyzett tőkével és 4,961 milliárd forintos saját tőkével rendelkező társaság a múlt évre 1,9 milliárd forintos forgalmat tervezett. A gazdasági válság és a viharok miatt összesen 170-180 millió forintos volt a bevételkiesés, ezt hatékony intézkedésekkel sikerült ellensúlyozni, csaknem 100 millió forintos adózás előtti eredményt érve el. A cég főbb üzletága a menetrend szerinti hajózás, a kompközlekedés, a rendezvényhajózás és a vitorláskikötők üzemeltetése.
A 22, kikötővel rendelkező balatoni önkormányzat 2008-ban vált a Balatoni Hajózási Zrt. 100 százalékos tulajdonosává, amikor bizonyos feltételekkel, ingyenes vagyonjuttatással kapta meg az államtól a cég 49 százalékos tulajdoni hányadát a meglévő 51 százalékos részesedése mellé.
Az állam az új tulajdonosokkal kívánta megoldani a cég versenyképessé tételét és tőkésítését, így az érintett településeknek rövid időn belül mintegy 580 millió forintos tőkeemelést kellett végrehajtaniuk, és vállalniuk kellett, hogy 2012-ig 1,4 milliárd forint tőkét juttatnak a hajózási társaságba. Az ingyenes vagyonjuttatással nőtt az önkormányzatok vagyona, de az ezzel járó kötelezettség több érintett számára nehezen kezelhető terhet jelent.
Az elmúlt években négy település - Balatonvilágos, Badacsonytomaj, Fonyód és Balatonalmádi - is értékesített már a hajózási részvényeiből, kisebb hányadot megtartva belőle. Valamennyi felkínált értékpapírt Siófok vásárolta meg, meghatározó, 27,97 százalékra növelve a tulajdoni részesedését.
Az eladó tihanyi hajózási részvényeknél, csakúgy mint korábban, több vételi ajánlat esetén meglévő értékpapírjaik arányában juthatnak újabb tulajdoni hányadhoz az érintett önkormányzatok, amelyek többnyire nem rendelkeznek vásárlási potenciállal vagy szándékkal. Többen ugyanakkor aggasztónak tartják Siófok térnyerését a hajózási társaságban, úgy vélik, ha az tovább nő, az egyfelől negatívan befolyásolhatja a többi részvény értékét, másfelől meghatározó szerephez juttathatja a térség stratégiai cégében Siófok önkormányzatát a többi település rovására - közölte az MTI.
MTI