A külpiacra jutás tőkeproblémáit és sikeres menedzselésének gondjait azonban átvállalhatják a kockázati tőkebefektetők, vagy rendelkezésre állnak pályázati források is. Minderről a Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Külgazdasági Szövetség, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal és az M27 ABSOLVO közös rendezvényén volt szó. Az előadók hangsúlyozták, hogy a magyar vállalatok számára jelenleg az export az egyetlen út a folyamatos növekedéshez. A magyar piac kicsi, így a külpiacra lépést minden hosszú távú növekedést tervező vállalkozásnak érdemes megfontolnia. A tőke ráadásul nem fektet olyan vállalkozásba, amelyben nincs nemzetközi növekedési potenciál.
Ugyanakkor óvtak attól, hogy bárki észnél rohanjon külföldre partnert és piacot keresni. A hazai vállalkozások számára a külpiacra lépés egyszerre valós és reális lehetőség, de egyben óriási kihívás is, ami kizárólag átgondolt stratégia alapján és megfelelő kvalitásokkal rendelkező menedzsment irányítása mellett lehet sikeres. A külpiacra lépés egy hosszú távú stratégiai folyamat, amely időt, pénzt és pontos tervezést igényel. Fokozatosan, a megfelelő szakemberek bevonásával kell kialakítani a helyi együttműködéseket és mindehhez közvetlen kapcsolatra is szükség van.
Fontos a tudatos piacválasztás
A célországnál fontos megismerni a kulturális-gazdasági környezetet és a jogrendszert is, máskülönben nem lesz hatékony a jelenlét. A piacelemzés során fel kell mérni azt is, hogy a jog eszközeivel hogyan tudjuk megőrizni termékünk, szolgáltatásunk értékét. Volt aki felhívta a figyelmet arra is, hogy szabadalom esetében a territoriális jog van érvényben, amely értelmében a szabadalom nemzeti határokhoz kötött.
Érdekes az, hogy bár sok KKV számára cél a külpiacra lépés, az előkészítés folyamata sokkal inkább ad hoc, mintsem delegált szakemberek bevonásával történik, akinek helyi jelenléte, helyi szakértelme, piacismerete van. Egy korábbi, kis-és közepes vállalkozások körében végzett kutatásból kiderült, hogy a cégeknél átlagosan 0,25 ember foglalkozik a külpiacra lépés előkészítésével, ami korántsem elegendő a sikerhez.
Léteznek támogatási források
Finanszírozási szempontból ma Magyarországon kedvező a helyzet: több külső forrás is elérhető a nemzetközi terjeszkedés támogatására. A kockázati tőkebefektetők például kifejezetten azokat a cégeket keresik, amelyek nemzetközi növekedési potenciállal bírnak. Emellett könnyen elérhető az akár 50 százalékos támogatást is adó pályázati forrás.