A szervezetekhez bejegyzett egyéb negatív események azonban beszédesek lehetnek egy-egy költségvetési szerv, alapítvány vagy egyesület fizetőképességével kapcsolatban. Jelenleg „csupán” 12 önkormányzat esetében folyik adósságrendezési eljárás – közkeletű néven csődeljárás –, azonban 305 olyan önkormányzat van, melyeket NAV (APEH) végrehajtási határozat érint, derül ki a PartnerControll.hu céginformáció szolgáltató elemzéséből.
Az egyre több önkormányzati csődeljárás is alátámasztja, hogy nemcsak a profitorientált vállalatok fizetőképessége kerülhet veszélybe, hanem a nonprofit és költségvetési szervek rossz anyagi helyzete is okozhat a forprofit szektorban tevékenykedő cégek számára is jelentős veszteségeket.
Azoknak a társas vállalkozásoknak, amelyek nonprofit szervezeteknek szolgáltatnak, számolniuk kell azzal, hogy nonprofit partnerük fizetésképtelensége esetén nem jutnak pénzükhöz. A nonprofit és költségvetési szerveztek gazdálkodásával kapcsolatban jóval kevesebb adat áll rendelkezésre, mint társas vállalkozások esetén, ezért a bejegyzett negatív eseményekből következtethetünk a szervezet pénzügyi helyzetére.
Önkormányzatok esetén jelenleg csupán 1 esetben regisztráltak 100 millió forint feletti adótartozást, azonban kisebb tartozások miatt 305 önkormányzat ellen van NAV végrehajtási határozat. A nagy szám azt mutatja, hogy a jelenleginél több önkormányzat gazdálkodása kerülhet veszélybe, amit a téli nagy közintézményi fűtési kiadások csak tetéztek.
A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény létrehozta az „önkormányzati csőd” fogalmát, melynek célja, hogy helyreállítsák a helyi önkormányzatoknál a fizetőképességet, megteremtsék a kötelező feladatellátás feltételeit, és biztosítsák a hitelezői követelések teljes vagy legalábbis vagyonarányos kielégítését. Egy önkormányzati adósságrendezési eljárás esetén sok beszállító veszteséget szenvedhet, különösen akkor, ha tevékenysége nem kapcsolódik szorosan a lakosság ellátásához. Jelenleg 12 önkormányzat esetén van folyamatban adósságrendezés, és a törvény megalkotása óta összesen 41 önkormányzat esetében éltek ezzel.
Azokban a régiókban, ahol a társas vállalkozások nagyobb arányban kerülnek fizetésképtelenségi (felszámolás, csőd-) eljárás alá, az önkormányzatok is nehezebben boldogulnak. Azon megyékben működik ugyanis az adósságrendezés alá került önkormányzatok 70 százaléka, ahol 3,5 százaléknál nagyobb a cégek bedőlési aránya. A kedvezőtlenebb gazdasági környezet nemcsak a forprofit vállalkozásokat, hanem a nonprofit szervezeteket is megviseli. Rossz gazdasági helyzetben kevesebb adóbevétele van a helyi önkormányzatoknak is, így működésük is veszélybe kerülhet, ami visszahat a térség további fejlődésére is.
Nemcsak az önkormányzatok esetén érdemes azonban az egyéb negatív eseményeket szemmel tartani. Alapítványok, egyesületek gazdálkodása is veszélybe kerülhet, így elfordulhat, hogy hitelezőik követeléseink nem tudnak eleget tenni.
Szerencsére ma már létezik olyan céginformációs adatbázis, ahol elérhetőek a nonprofit szervezetek adatai, ami nemcsak az személyi jövedelemadó egy százalékának felajánlásakor lehet hasznos, hanem a szervezet számára végzett szolgáltatás vagy termék szállításakor is, ugyanis a negatív események értékes információkat nyújtanak a megbízhatósággal kapcsolatban.
Keleti József a PartnerControll.hu, céginformáció szolgáltató ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a gazdaság átláthatóbbá tételének egyik eszköze a széles körben elérhető minőségi információ. A nonprofit szervezetek 4-5 százalékát érinti adófizetési kötelezettség elmulasztása miatti NAV esemény, ezért nem lehet ezt a szektort sem biztonságosnak tekinteni. Keleti József azt javasolja, hogy nonprofit és költségvetési szervekkel való üzleti kapcsolat kialakítása esetén is nézzenek utána az érintett szervezetnek, és egyéb negatív információ esetén próbálják úgy alakítani a kapcsolatukat, hogy egyik fél érdeke se szenvedjen csorbát.
Privátbankár