Az elemzők nagyobbik része szerint ugyan igen vonzó eszköz a vadonatúj iPad (bár erről is megoszlanak a vélemények), de nem valószínű, hogy nagyvállalati szinten alkalmazható lenne. Nem építettek bele ugyanis biztonsági szolgáltatásokat és nem menedzselhető, ezek pedig olyan hiányosságok, amelyeket csak egy magánfelhasználó tolerálhat.
Az Apple iPad olyan kézi mobileszköz, amelyet internetezésre, e-book olvasásra, videós tartalmak lejátszására és játékra készítettek. Betölteni hivatott az iPhone okostelefon és a MacBook Pro laptop közötti szakadékot, ahogy azt Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója a sajtóbejelentés alkalmával kifejtette. A piaci elemzők szerint 499 dolláros árával csalogató lehet vállalati felhasználásra is, de azért az nem lesz egyszerű, ugyanis számos problémával kell hogy szembenézzen az a rendszergazda, aki erre vállalkozik.
Addig rendben is van, hogy igen olcsón, modulonként 10 dollárért elérhető az iWork alkalmazás minden vállalati szemmel lényeges eleme (szövegszerkesztő, táblázatkezelő és prezentáció szerkesztő), és a Safari böngésző alapkiépítésben fut a készüléken, ami lehetőséget nyújt a legtöbb webalapú alkalmazás futtatására. Ugyanakkor igen korlátozottan menedzselhető az eszköz és biztonsági lehetőségei is korlátozottak. Emiatt nem illeszthető egykönnyen az iPad egy meglévő vállalati rendszerbe, és az eszköz távoli elérése, adminisztrációja is saját megoldást igényel.
Álljon itt egy egyszerű és kézenfekvő példa, amelyet Chris Hazelton, a The 451 Group mobil- és vezeték nélküli technológiákért felelős kutatási igazgatója vetett fel. Minden óvatosságunk mellett is megeshet, hogy - akár csomagunkkal egyetemben - lába kél a vonzó mobileszköznek. Ez esetben semmilyen lehetőség nem áll rendelkezésre az iPad távoli zárolására, leállítására, amit így akadálytalanul tovább értékesíthet a tolvaj. Az is igaz, hogy ez a lehetőség már adott az iPhone esetében, és valószínűleg az iPadba is implementálják majd, amint növekszik a vállalati felhasználók száma. Persze ez a szolgáltatás csak akkor lesz alkalmazható, ha az iPad elérhető, ami európai viszonyok között folyamatosan csak mobilinternet összeköttetéssel, a termék 3G-modullal kiegészített változatában biztosítható.
Szintén fájó a virtuális magánhálózatok (VPN) támogatásának hiánya. A VPN jellemzően arra alkalmas, hogy a dolgozó távolról hozzáférjen a vállalatközpont hálózatához, úgy, hogy az interneten keresztül biztonságos alagút létesül a távdolgozó számítógépe és a vállalat központjában működő VPN forgalomirányító között. Ez egyelőre nem biztosított az iPadon, ahogy a push e-mail sem. Mivel a Microsoft (sic!) Exchange támogatását sem integrálták, ezért az eszköz vállalati levelezőrendszerbe illesztése sem lesz éppen leányálom - írja a PCWorld.hu.
App Store - belépés csak magánfelhasználóknak?
Szerencsére léteznek harmadik fél által - például Sybase vagy Mobile - készített megoldások, amelyekkel kipótolhatók az iPad hiányosságai. Ezek maradéktalanul tartalmazzák ugyan a kívánt szolgáltatásokat, ám mindenképpen többletköltséget generálnak, amit eladáskor nem fognak levonni az Apple iPad árából, akkor sem, ha bizonygatjuk, hogy mi vállalati felhasználók vagyunk.
Felmerül a szoftverek vállalati, hálózaton menedzselt telepítésének kérdése is, amit Charles King, a Pund-IT vezető elemzője osztott meg velünk. Az iPad számára sok ezer alkalmazás elérhető ugyan az App Store-ban, de a szoftverbolt nem gondoskodik olyan lehetőségről, hogy az éppen megvásárolt alkalmazást ki is kézbesítse és feltelepítse minden a vállalatunkhoz tartozó iPadra. Ez többletmunkát eredményez, illetve ahhoz vezethet, hogy egy szoftver különféle verziói működnek az egyes gépeken. "Ha a vállalat szeretné, hogy dolgozói egy bizonyos alkalmazásra támaszkodjanak, akkor biztosítaniuk kell, hogy az felhasználásra kész, elérhető legyen" - vetette fel King.
Az Apple App Store bizony egy szabadalmi szoftver terjesztő modellt követ, aminek ellen fognak állni a vállalatok, amennyiben továbbra sem támogatja a mennyiségi licenceket és egyéb szükséges elemeket. Ez negatívan érintheti az iPad vállalati elfogadottságát: egyelőre nemhogy tömeges érdeklődésnek, de semmilyen érdemi érdeklődésnek sincs nyoma a cégek részéről.
Persze ettől még az új eszköz idővel megtalálhatja útját a vállalatok szívéhez és pénztárcájához, különösen, hogy az Apple folyamatosan továbbfejleszti eszközei biztonsági lehetőségeit, amit a felhasználók szoftver- és firmware-frissítésekkel tehetnek sajátjukévá.
Nem hatékony, de így is sikerre visz?
Az iPad elemzők szerint továbbra is vonzó olyan mobilmunkások részére, akiknek nagy méretű hordozható érintőképernyős eszközre van szükségük. Jól kihasználhatják az iPad gazdag grafikai lehetőségeit például azok, akik eladással, áruterjesztéssel foglalkoznak. Különösen sikeres lehet olyan területeken, mint az ingatlankereskedelem, ahol a vizuális benyomás döntő hatással lehet az eladásra.
Kicsit bizakodóbban vélekedik Ted Schadler, a Forrest Research elemzője. Hiába megkérdőjelezhető az iPad munkahelyi környezetben nyújtott hatékonysága, ez egyszerűen nem fogja visszatartani az alkalmazottakat attól, hogy munkába hozzák a táblagépet, mint az iPhone-nal vagy MacBookkal szemben állított alternatívát. Akárcsak az iPhone, az iPad is sikeresebbé teheti a dolgozókat, így Schadler szerint megengedhető vállalati alkalmazása - olvasható a PCWorld.hu összeállításában.
Fujitsu: miénk az iPad név
Mi nincs az iPadben?
Apple iPad: a teljes specifikáció
Ez volt hát a nagy Apple-titok: itt az iPad
Egyelőre nem győzte meg a vásárlókat az iPad
Már tervezik az iPad riválisát
Privátbankár