Az úgynevezett második építési gyorsító törvénycsomag teremtette meg az építési beruházások körében a fedezetkezelő intézményét. Az eredeti törvényjavaslat még a fedezetkezelő tevékenységét részletesen szabályozta, de a végleges változatból az operatív szabályok kimaradtak, a parlament a kormányra bízta azok megalkotását. Az építőipari cégek és érdekképviseletek ellenérzése azonban nem változott.
Az októberben induló közbeszerzési - valamint egyéb, az uniós értékhatárt elérő - beruházásoknál az építtetőnek igazolnia kell, hogy a beruházás megvalósításához szükséges pénzügyi forrás a rendelkezésére áll. Az építési beruházás szakaszos kivitelezése csak akkor indulhat el, ha az építtető - a fedezetkezelő erre a célra elkülönített bankszámláján - biztosítja az adott szakasz ellenértékét.
A kivitelező szerződés szerinti teljesítésének ellenértéke pedig csak akkor egyenlíthető ki teljes egészében, ha a teljesítésben közreműködő összes alvállalkozó követelését határidőre kifizették. A közbeszerzéseknél a Magyar Államkincstár tölti be a fedezetkezelő szerepét, míg az uniós értékhatárt elérő beruházásoknál a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől fedezetkezelésre engedéllyel rendelkező társaság láthatja el ezt a funkciót.
Amikor nemrégiben felkerült a Nemzeti Gazdasági Fejlesztési Minisztérium honlapjára a részleteket tartalmazó kormányrendelet tervezete, Szaló Péter szakállamtitkár az MTI-nek azt nyilatkozta, hogy a fedezetkezelő bevezetésével a kormány az ágazat átfogó érdekeit tartja szem előtt. Összhangba kívánja hozni a fizikai teljesítést a pénzügyivel, ezáltal jogbiztonságot és átlátható működést teremt az építési kivitelezésben. |
A mai gyakorlatban - a számviteli törvénynek megfelelően - a megrendelő igazolja a munkát, a vállalkozó pedig ezt követően állítja ki a számlát. A rendelet tervezet ezt megfordítja: előbb kell kiállítani a számlát, azt a fedezetkezelő igazoltatja a saját műszaki ellenőrével, és ha rendben találta, akkor fizet. Ez ellent mond a kialakult gyakorlatnak, és a számviteli törvénynek is.
Ugyanakkor egyet ért az ÉVOSZ azzal, hogy a nagyobb magán beruházásoknál is legyen fedezetkezelő, de hangsúlyozza, hogy törvényben és nem kormányrendeletben kell a tevékenységét szabályozni. Ugyan ezt szorgalmazza a Magyar Lakásépítők Országos Szövetsége nevében Varjasné Székely Éva is, a mostani helyzet ugyan is alkotmányellenes.
Szintén alkotmányos szempontból kifogásolja ez utóbbi szervezet azt, hogy az alvállalkozók vállalási árait az építési naplóban nyilvánosságra kell hozni. Szerintük a megoldás a nem fizetők elleni radikális fellépés gyors bírósági döntéssel és ha kell, büntetőjogi eljárással is.
Építőipar: végre megvédik az alvállalkozókat? Biztos kézzel felszámolják a körbetartozást |
A fővállalkozó - bárhol is helyezkedik el a vállalkozói láncban - mindig csak akkor kapja meg a fedezetkezelőtől a pénzét, ha előtte kifizette az alvállalkozóit. Ez azt jelenti, hogy neki kell meghiteleznie a munka ellenértékét, amire a mai helyzetben az építőipari cégek - főleg kisebbek -képtelenek. Ezt mindkét érdekképviselet kifogásolta.
Lakóparkot építenek a rendőröknek
Igénytelen kacatok az újépítésű lakások
Nem fognak tömegek rohanni az áthidaló kölcsönért
MTI