A jelen…
A legtöbb szakértő és piaci szereplő 16%-os növekedést vár az idei évtől, ami hajszálnyival maradna el a 2018-as volumentől. Noha ezek a számok csupán felmérésekből és kutatásokból származnak, kifejezetten jó támpontot adnak.
Az egyik fővárosi ügynökség marketingese szerint minden esély megvan rá, hogy a végén megvalósuljon a „jóslat”. Az év első felében a szektor „lehozta a tervet”, a novemberről pedig a két legnagyobb szereplő, az eMAG és az Extreme Digital is pozitívan nyilatkozott. Az általuk elmondottak, illetve az elhúzódó „egyhónapos fekete péntek” ténye azt vetíti előre, hogy az év második fele is a várakozásoknak megfelelően alakul.
Néhány hónappal ezelőtt a közvéleményt komolyan foglalkoztatta egy újabb gazdasági visszaesés lehetősége, az e-kereskedelem azonban nem engedte meg magának, hogy elemelje a lábát a gázról.
A jövő…
Az e-piac dinamikus növekedése érdekes tendenciákat szül. A webáruházak mára elfogadták, hogy a vásárlói bázis növekedése nem segíti őket a végtelenségig, akár már most számolniuk kell a növekedési plafonnal. A tudatos e-kereskedés jegyében egyre többen fókuszálnak a vásárlási gyakoriság növelésére; ennél a mutatónál nem létezik plafon, tulajdonképpen csak a szolgáltatások minősége határozza meg, a vásárlók hogyan viszonyulnak az online piachoz.
A megkérdezett ügynökségi munkatárs szerint nagyléptekkel haladunk abba az irányba, ahol ma tart Csehország. A cseheket sokáig sikertörténetként emlegettük; a német e-piac közelsége igazi motorja volt a cseh növekedésnek, az így megszerzett tudást és tapasztalatot pedig nagyszerűen alkalmazták Szlovákiában, Lengyelországban vagy akár Magyarországon.
Az online piac folyamatos átalakuláson megy keresztül, ami olykor kedvezően, olykor pedig érzékenyen érinti a szereplőket. A dinamikus növekedés kifejezetten nagy árversenyt és nagy reklámzajt hozott, aminek következtében a kisebb e-kereskedők jelentős hányada úgy gondolja, a külföldi piacnyitás lehet a megoldás kulcsa. A magyar szereplők számára továbbra is Románia az egyik legnépszerűbb célállomás; a csaknem húszmilliós lakosságával és kielégítő gazdasági helyzetével kiváló potenciált tartogat.
Ugyanakkor túlzás lenne azt állítani, hogy a magyar tulajdonú webáruházak jelentős piaci részesedésre tettek volna szert a keleti szomszédunknál. Az edigital.ro webáruház mellett alig említhetünk tényleges eredményeket felmutatni képes magyar szereplőt. Szerencsére ez hamarosan megváltozhat.