A német kormány kora hajnali nyilatkozatában még csak sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt, Rainer Brüderle gazdasági miniszter reggeli nyilatkozatában azonban a döntést már teljesen elfogadhatatlannak nevezte. A liberális politikus felháborodásának adott hangot amiatt, hogy az amerikai konszern megmásította korábbi döntését, és utalt arra, hogy ezért minden felelősség az amerikai konszernt terheli.
Brüderle felszólította a General Motors igazgatótanácsát, hogy mihamarabb terjessze elő az európai leányvállalat konszolidálását célzó tervét. A miniszter azt ígérte, hogy a kormány nem hagyja magára az alkalmazottakat, és visszaköveteli az adófizetők pénzét is. A politikus ezzel arra az 1,5 milliárd euró áthidaló hitelre utalt, amelyet a német kormány korábban bocsátott az Opel rendelkezésére, hogy biztosítsa annak talpon maradását.
A németországi Opel-üzemeket működtető tartományok vezetői ugyancsak rendkívül élesen és leplezetlen felháborodással reagáltak. Ronald Koch hesseni és Christine Lieberknecht türingiai miniszterelnök egyaránt egyfajta "mélyütésről" beszélt, hangoztatva, hogy mindent meg kell tenni a munkahelyek védelme érdekében.
A német kormány szerda délelőtt rendkívüli ülést tart, és Merkel kancellár gazdasági miniszterét bízta meg azzal, hogy készítsen jelentést az amerikai döntés várható következményeiről, illetve a javasolt kormányzati intézkedésekről, amelyek közül már ismert: a német kormány visszaköveteli a GM-től az 1,5 milliárd euró áthidaló kölcsönt.
November 18-án két új rádió szólal meg a Sláger és a Danubius helyén. Ön mit szól a döntéshez? Szavazzon! |
Noha a General Motorst és az Opelt pontosan nyolcvan éves kapcsolat köti össze, az amerikai konszern 1929 óta az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező németországi autógyár anyavállalata, az elmúlt egy évben alaposan megcsappant az anyavállalat iránti német bizalom. A General Motors pénzügyi válsága az Opelt is súlyos pénzügyi helyzetbe sodorta, és hosszú tárgyalások után született meg júniusban a döntés arról, hogy az amerikai konszern részvényeinek többségét eladja az osztrák-kanadai Magnának.
Tiltakozásul az amerikai General Motors döntése ellen sztrájkra szólította fel az Opel németországi és európai alkalmazottait a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa. Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni az ellen, hogy a General Motors a korábbi előzetes megállapodás ellenére nem járul hozzá az Opel eladásához a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról biztosították. Klaus Franz szerint a figyelmeztető sztrájkot csütörtökre tervezik, azok Németországban kezdődnek, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjednek. |
Németországban egyelőre folynak a találgatások azzal kapcsolatban, hogy mi váltotta ki a General Motors korábbi álláspontjának megváltozását, illetve az Opel megtartásának elhatározását. Szakértők ezzel kapcsolatban úgy vélekedtek: az elmúlt hetekben ismét megerősödött és kedvező értékesítési adatokkal rendelkező konszern rádöbbent arra, hogy a hosszú távú stratégiájához szüksége van Európára, az európai piacokra és ezért az európai Opelre. Mindehhez pedig az Opelhez fűződő fejlett technológia, illetve a felhalmozott európai tudás nélkülözhetetlen, az idézett szakértők szerint különös tekintettel a rüsselsheimi üzemre, amely a jövő elektromos-, illetve hibridautóival kapcsolatos technológiák fellegvára.
Mint ahogy folynak a találgatások azzal kapcsolatban is, hogy mi lesz a németországi, illetve európai üzemek sorsa. Megfigyelők valószínűnek tartják, hogy néhány európai, illetve németországi üzemet bezárás fenyeget. Emlékeztettek ugyanakkor arra, hogy a Magna is több mint 10 ezer európai munkahely megszüntetését helyezte kilátásba, mindazonáltal általános volt a vélekedés, hogy a Magna ígéretes koncepciót terjesztett elő.
Szentgotthárdon nagy a bizonytalanság
Egyelőre nem tudni, hogy a General Motors (GM) szentgotthárdi gyárában is csatlakoznak-e a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsának sztrájkfelhívásához - közölte az MTI érdeklődésére szerdán délelőtt Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke. Az európai üzemi tanács délben tart telefonkonferenciát, amelybe Vadász József is bekapcsolódik, ezután tájékoztatja majd a gyár dolgozóit és méri fel egy esetleges figyelmeztető sztrájk támogatottságát.
Vadász József hozzátette: miután a GM úgy döntött, hogy mégsem adja el az Opelt a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak, be kell majd mutatnia a jövőre vonatkozó üzleti tervét. Erre véleménye szerint alkalmat adhat az európai üzemi tanács jövő pénteki ülése, amelyen ő maga is részt vesz.
Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője elmondta: egyelőre nagyon friss számukra a döntés, annyit tehetnek, hogy lefordítják a sajtóközleményeket és tájékoztatják a dolgozókat. Az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek semmiféle belső információval, de a legfontosabbnak továbbra is a munkahelyek megtartását tartják. Ennek érdekében nagyon ügyelnek a Szentgotthárdról kikerülő motorok és váltók minőségére - hangsúlyozta a szóvivő. A 640 embert foglalkoztató szentgotthárdi gyárban jelenleg heti négy napot dolgoznak.
Pálfordulás: mégsem adják el az Opelt
Újabb vizsgálat az Opel ügyében
Opel: Ausztria és Lengyelország is besegít
A Fiat a Chryslerrel bünteti az új Opel-tulajt
MTI