1p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

KKV
Minden más hírt teljesen háttérbe szorított és valóságos sokkot okozott Németországban az a bejelentés, hogy a General Motors nem adja el az Opelt
Minden más hírt teljesen háttérbe szorított és valóságos sokkot okozott szerda reggel Németországban az az éjszakai detroiti bejelentés, miszerint a General Motors igazgatótanácsa az előzetes megállapodással ellentétben nem adja el európai leányvállalatát, az Opelt a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak.

A német kormány kora hajnali nyilatkozatában még csak sajnálkozását fejezte ki a történtek miatt, Rainer Brüderle gazdasági miniszter reggeli nyilatkozatában azonban a döntést már teljesen elfogadhatatlannak nevezte. A liberális politikus felháborodásának adott hangot amiatt, hogy az amerikai konszern megmásította korábbi döntését, és utalt arra, hogy ezért minden felelősség az amerikai konszernt terheli.

Brüderle felszólította a General Motors igazgatótanácsát, hogy mihamarabb terjessze elő az európai leányvállalat konszolidálását célzó tervét. A miniszter azt ígérte, hogy a kormány nem hagyja magára az alkalmazottakat, és visszaköveteli az adófizetők pénzét is. A politikus ezzel arra az 1,5 milliárd euró áthidaló hitelre utalt, amelyet a német kormány korábban bocsátott az Opel rendelkezésére, hogy biztosítsa annak talpon maradását. 

A németországi Opel-üzemeket működtető tartományok vezetői  ugyancsak rendkívül élesen és leplezetlen felháborodással reagáltak. Ronald Koch hesseni és Christine Lieberknecht türingiai miniszterelnök egyaránt egyfajta "mélyütésről" beszélt, hangoztatva, hogy mindent meg kell tenni a munkahelyek védelme érdekében.

A német kormány szerda délelőtt rendkívüli ülést tart, és Merkel kancellár gazdasági miniszterét bízta meg azzal, hogy készítsen jelentést az amerikai döntés várható következményeiről, illetve a javasolt kormányzati intézkedésekről, amelyek közül már ismert: a német kormány visszaköveteli a GM-től az 1,5 milliárd euró áthidaló kölcsönt.

November 18-án két új rádió szólal meg a Sláger és a Danubius helyén. Ön mit szól a döntéshez? Szavazzon!
Németországban négy Opel-üzem működik, összesen mintegy 25 500 alkalmazottal. A legnagyobb és egyben központi üzem a hesseni Rüsselsheimben van, de hagyományos gyárnak számít a bochumi (Észak-Rajna-Vesztfália), a kaiserslauterni (Rajna-Pfalz) és az eisenachi (Türingia) üzem is. Az európai leányvállalathoz tartoznak még a spanyolországi, a nagy-britanniai, a lengyelországi, a belgiumi, a francia és a magyarországi gyárak is. Értesülések szerint az éjszakai döntés valamennyi németországi üzemben csalódást és felháborodást okozott, közismert volt, hogy az alkalmazottak a Magnától remélték az újjászületést.

Noha a General Motorst és az Opelt pontosan nyolcvan éves kapcsolat köti össze, az amerikai konszern 1929 óta az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező németországi autógyár anyavállalata, az elmúlt egy évben alaposan megcsappant az anyavállalat iránti német bizalom. A  General Motors  pénzügyi válsága az Opelt is súlyos pénzügyi helyzetbe sodorta, és hosszú tárgyalások után született meg  júniusban a döntés arról, hogy az amerikai konszern részvényeinek többségét eladja az osztrák-kanadai Magnának.

Tiltakozásul az amerikai General Motors döntése ellen sztrájkra szólította fel az Opel németországi és európai alkalmazottait a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsa. Klaus Franz, az üzemi tanács vezetője szerda reggeli nyilatkozatában bejelentette, hogy figyelmeztető jellegű munkabeszüntetésekkel kívánnak tiltakozni az ellen, hogy a General Motors a korábbi előzetes megállapodás ellenére nem járul hozzá az Opel eladásához a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak. A sztrájkot a szakszervezetek is támogatásukról biztosították. Klaus Franz szerint a figyelmeztető sztrájkot csütörtökre tervezik, azok Németországban kezdődnek, de a többi európai Opel-üzemre is kiterjednek.
Az Opel iránt több külföldi befektető is érdeklődött, a német kormány és a helyi üzemeknek otthont adó tartományok azonban kezdettől fogva a Magnát támogatták. Ily módon  a mostani döntés közvetve a német kormány vereségét is jelenti, mint ahogy szakértők szerint meglehetősen  kínos annak időzítése is. A bejelentés ugyanis alig néhány órával az után hangzott el, hogy Angela Merkel német kancellár beszédet mondott az amerikai kongresszusban.

Németországban  egyelőre folynak a találgatások azzal kapcsolatban, hogy  mi váltotta ki a General Motors korábbi álláspontjának megváltozását, illetve  az Opel megtartásának elhatározását. Szakértők ezzel kapcsolatban úgy vélekedtek: az elmúlt  hetekben ismét megerősödött és kedvező értékesítési adatokkal rendelkező konszern rádöbbent arra, hogy a hosszú távú stratégiájához szüksége van Európára, az európai piacokra és ezért az európai Opelre. Mindehhez pedig az Opelhez fűződő fejlett technológia, illetve a felhalmozott európai tudás nélkülözhetetlen, az idézett szakértők szerint különös tekintettel a rüsselsheimi üzemre, amely a jövő elektromos-, illetve hibridautóival kapcsolatos technológiák fellegvára.

Mint ahogy folynak a találgatások azzal kapcsolatban is, hogy mi lesz a németországi, illetve európai üzemek sorsa. Megfigyelők valószínűnek tartják, hogy néhány európai, illetve németországi üzemet bezárás fenyeget. Emlékeztettek ugyanakkor arra, hogy a Magna is több mint 10 ezer európai munkahely megszüntetését helyezte kilátásba, mindazonáltal általános volt a vélekedés, hogy a Magna ígéretes koncepciót terjesztett elő.


Szentgotthárdon nagy a bizonytalanság

Egyelőre nem tudni, hogy a General Motors (GM) szentgotthárdi gyárában is csatlakoznak-e a németországi Opel-gyárak üzemi tanácsának sztrájkfelhívásához - közölte az MTI érdeklődésére szerdán délelőtt Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke. Az európai üzemi tanács délben tart telefonkonferenciát, amelybe Vadász József is bekapcsolódik, ezután tájékoztatja majd a gyár dolgozóit és méri fel egy esetleges figyelmeztető sztrájk támogatottságát.

Vadász József hozzátette: miután a GM úgy döntött, hogy mégsem adja el az Opelt a Magna osztrák-kanadai autóipari beszállítói vállalatnak, be kell majd mutatnia a jövőre vonatkozó üzleti tervét. Erre véleménye szerint alkalmat adhat az európai üzemi tanács jövő pénteki ülése, amelyen ő maga is részt vesz.

Légrádi Edit, a szentgotthárdi gyár szóvivője elmondta: egyelőre nagyon friss számukra a döntés, annyit tehetnek, hogy lefordítják a sajtóközleményeket és tájékoztatják a dolgozókat. Az esetleges átszervezésekről nem rendelkeznek semmiféle belső információval, de a legfontosabbnak továbbra is a munkahelyek megtartását tartják. Ennek érdekében nagyon ügyelnek a Szentgotthárdról kikerülő motorok és váltók minőségére - hangsúlyozta a szóvivő. A 640 embert foglalkoztató szentgotthárdi gyárban jelenleg heti négy napot dolgoznak.

Pálfordulás: mégsem adják el az Opelt
Újabb vizsgálat az Opel ügyében
Opel: Ausztria és Lengyelország is besegít
A Fiat a Chryslerrel bünteti az új Opel-tulajt

MTI

Címkék: KKV

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
KKV Aggasztó számokat találtunk: bajban vannak a magyar cégek
Kollár Dóra | 2025. április 30. 05:59
A kiberbűnözés alapvetően a modern kor jelensége, a dübörgő digitalizáció miatt minden eddiginél többen lesnek a gyanútlan felhasználókra az interneten. A támadók azonban nemcsak a magánszemélyeket, hanem a cégeket is támadják.
KKV Megnyílt út a magyar cégek előtt: könnyebben elérhetők az uniós hitelek
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:04
Tovább egyszerűsödött az uniós források elérése a vállalkozások számára, egyre többen használják ki a lehetőséget.
KKV Milliókat is megspórolhat, aki jókor észbe kap
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 10:08
A Széchenyi Kártya Program államilag támogatott beruházási hiteleinek kamata február 17-től további fél százalékponttal csökkent, így ezek már 3 százalékos kamatozással elérhetőek. Ennek köszönhetően egy százmillió forintos beruházási kölcsön hitelterhe több millió forinttal csökkenhet.
KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG