Az „Amway Globális Vállalkozói Jelentés 2016” egy 45 országra kiterjedő, összesen közel 51 000 fős mintán készült reprezentatív kutatás, amelyet hetedik éve készítenek el.
Az adatokból kiderül: bár nemzetközi és európai összehasonlításban is van még hova fejlődnünk, a magyarok egyre pozitívabban állnak a vállalkozói létformához. Míg 2012-ben a válaszadók kevesebb, mint fele vélekedett pozitívan a vállalkozásokról, két éve már 61 százalék, 2016-ban pedig 65 százalék gondolta úgy, hogy érdemes Magyarországon vállalkozni. Biztató eredmény, hogy a magyarok több mint harmada (38%) gond nélkül el tudná magát képzelni vállalkozóként, ezzel a régióban a középmezőnybe tartozunk, megelőzve Csehországot, Szlovákiát és Romániát is.
Egyre több a jó példa és a gazdaság is erősödik
A vállalkozói kedv erősödése mögött két tényező áll. A kis- és középvállalkozások száma évről évre növekszik, így Magyarországon is egyre több kézzel fogható pozitív példát, mintát láthatunk a sikeres vállalkozóvá válásra. A fejlődést segíti a javuló üzleti környezet is: a pénzügyi világválság óta a magyar gazdaság növekvő pályára állt, és kedvezőbb lehetőségeket kínál a kisvállalkozások számára – tette hozzá Dr. Balaton Károly, a Miskolci Egyetem professzora, a kutatás tudományos partnere.
A fiatalok bátrabbak
A vállalkozói potenciál az életkor növekedésével egyértelműen csökken. Bár a 35 év alatti magyar fiatalok fele el tudná képzelni, hogy saját vállalkozást indít, 35-49 éves kor között tíz megkérdezettből már csak négy vállalná az önfoglalkoztatást, míg az 50 felettiek mindössze negyede állna készen saját cég alapítására. A nemzetközi tendenciákkal összhangban a férfiak nyitottabbak a saját vállalkozásra - 43%-uk szívesen alapítana céget, míg a nők 34%-a állna saját lábra.
A függetlenség a legvonzóbb
Nincs főnök, többet keresünk, végre megvalósíthatjuk, amit igazán szeretnénk – ahogy a világ más tájain, Magyarországon is elsősorban ezek a tényezők sarkallnak arra, hogy önálló vállalkozásba kezdjünk. A saját cég legfontosabb előnye, hogy önmagunk főnökei lehetünk (41%), de fontos szempontot jelent a kiegészítő jövedelem (33%) és az önmegvalósítás (31%) lehetősége is.
Alig van önbizalmunk
Az Amway kutatása egy új mérőszámot, az ún. Amway Vállalkozási Hajlandóság Indexet vezette be 2015-ben, amely az adott országra jellemző vállalkozásbarát közhangulat erősségét méri. Az index három tényezőből áll össze:
1) Mennyire érezzük vonzó lehetőségnek, hogy vállalkozóként saját lábra álljunk?
2) Mennyire vagyunk felkészültek rá?
3) Mennyire vagyunk képesek ellenállni annak, hogy környezetünk lebeszéljen bennünket a saját vállalkozás indításáról?
Sajnos ebben továbbra is fejlődnünk kell: a nemzetközileg mért 50-es, és az európai 45-ös értékhez képest Magyarország 39-es értéket ért el.
Bár sokan szívesen vállalkoznánk, a nemzetközi mutatókhoz képest (56%) ez a lehetőség a magyaroknak még mindig nem kellően vonzó (40%). A legfeltűnőbb az önbizalomhiány: Magyarországon a válaszadók csak kevesebb, mint negyede (23%) érzi úgy, hogy minden képessége megvan a saját vállalkozás indításához, míg világszinten majdnem minden második megkérdezett (46%) optimista saját vállalkozói lehetőségeivel kapcsolatban. Kitartásban viszont elsők vagyunk: ha egyszer elhatározzuk magunkat, akkor is kitartunk a vállalkozóvá válás mellett, ha a környezetünk inkább lebeszélne minket erről. Ellenálló képességünk tehát nagyobb (55%), mint a világ más országaiban (49%).
Az önbizalomhiányra utal az is, hogy míg világszerte minden második megkérdezett (56%) foglalkozna szívesen ügyfélszerzéssel, mely kulcsfontosságú a vállalkozás sikeréhez, a magyaroknál a válaszadók harmada (31%) nyitott rá.
Nem hiszünk az önfoglalkoztatásban
Az „Amway Globális Vállalkozói Jelentés” az önfoglalkoztatásban rejlő lehetőségekre is kitér: A válaszadókat arról kérdezték, hogyan látják az önfoglalkoztatás terjedését az elkövetkező 5 évben. Míg a nemzetközi eredmények optimizmusról tanúskodnak, az európaiak és főként a magyarok már sötétebben látják a jövőt. Míg világszerte a megkérdezettek 40%-a gondolja úgy, hogy egyre többen választják a vállalkozói létformát a következő években, Európában ez az arány 35%, Magyarországon pedig mindössze 18%.