A spanyol Sacyr Vallehermoso, az olasz Impregilo, a belga Jan de Nul és a panamai Constructora Urbana cégeket tömörítő GUPC konszern azzal vádolta meg a csatornát üzemeltető cég vezetését, hogy nem tartja be a szerződési feltételeket. A konszern közleményében három hét határidőt szabott arra, hogy teljesítsék a követeléseit.
A csatornát üzemeltető cég vezetője, Jorge Quijano közleményben utasította el a követelést, amelynek szerinte csak az a célja, hogy "a szerződésben nem szereplő feltételekről szóló tárgyalásokra kényszerítse" a céget. A GUPC egy éve 1,6 milliárd dollár kötbér kifizetését követeli a munkálatok késlekedése miatt.
Egyelőre elakadtak... Image credit: searagen / 123RF Stock Photo |
A szélesítési munkák révén akár 12 ezer konténer szállítására alkalmas hajók is áthaladhatnak a Panama-csatornán. Ezzel a háromszorosára nőne az útvonal jelenlegi kapacitása. Az összesen 5,2 milliárd dolláros munkálatok - amelyből a GUPC konzorciumra 3,2 milliárd dollár jut - 2009-ben kezdődtek. Befejezésüket 2014 októberére tervezték, de a munkák kilenc hónappal késnek.
Már az építkezés megkezdésekor volt egy négyhónapos csúszás, mert a csatornát üzemeltető cég rossz minőségűnek ítélte meg a GUPC által felhasználni kívánt cementet.
Panamázás: a fogalom a csatorna építésekor, az 1880-as években született: amikor az első csatornatársaság csődöt jelentett, hatalmas korrupciós botrányra derült fény. A Wikipedia meghatározása szerint panamázás alatt azóta is a tisztességesnek látszó, de valójában nyerészkedő, korrupt, törvénysértő, ezért botrányos üzelmeket illetik. |