Fotó: depositphotos.com |
A hibákat azonnal sorra vesszük, de először tegyük fel a kérdést: miért nem veszi észre senki sem az akár legsúlyosabb, keresőoptimalizálással kapcsolatos hibákat, a Google-ból érkező forgalom relatíve alacsony szintjét?
A válasz a cégek életkorában és a már elért sikerben rejlik. A széleskörű márkaismertség ugyanis rengeteg SEO-hibát fedhet el.
Először is: a helyzet nem az, hogy nincs forgalom a Google felől. Hanem az, hogy sokkal kisebb a forgalom, mint amekkora normális SEO-munka mellett lehetne. Mivel a legtöbb cég Magyarországon nem foglalkozik tudatosan a weboldala keresőoptimalizálásával, senkinek nem tűnik fel a veszteség. Másodszor: ezeket a cégeket 5-10-20 éve alapították, weboldalaik 5-10 évesek. A márkát sikeresen bevezették a piacra, a vásárlók ismerik, keresik. Ha egy márkára naponta akár csak 50-100 keresés is fut, hazai viszonylatban jelentős üzleti forgalmat tud behozni önmagában a “branded search”, vagyis márkára keresés révén. A márkára keresés során a Google akkor is összeköti az olvasót a céggel, ha a weboldalba már csak hálni jár a lélek. És harmadszor: a Google csak az egyik, és a legtöbb cég számára messze nem az elsődleges ügyfélszerző csatorna, ezért ha nincs forgalom a Google felől, sokszor fel sem tűnik. Ezért a SEO hibákat nem tragikus veszteségként, hanem elmulasztott marketing beruházásként érdemes szemlélni.
Nézzünk néhány beszédes példát!
1. Nincs optimalizált blog, csak a márkanév húzza az oldalt
A Magnet Bank weboldala az Ahrefs forgalomelemző program adatai szerint havonta 25 ezer olvasót kap a Google-től. Az adatok szerint az olvasók 95 százalékban a márkára keresnek rá, vagyis a bank nevét pötyögik be az oldalra. Havi 25 ezer olvasó rengeteg. Ez a szám könnyedén elfedi a tényt, hogy a lakossági, a vállalati és a nonprofit szektorban több ezer olyan pénzügyi keresőszóra célozhatna a bank, amelyekkel potenciális ügyfeleit behozhatná az oldalára. Hogy itt mekkora lehetőséget hagy ki a cég, jól mutatja a hozzá képest apró versenyzőnek tűnő Csernok Miklós Kiszámoló nevű blogja. A kiszamolo.hu pénzügyi szakmai blog, amely havonta közel 100 ezer olvasót hoz be a Google-ből -- egyedül azért, mert blogol. Itt a márkára keresés a forgalom 10 százalékáért felelős. A pénzügyi szektornál maradva könnyedén találunk másik példát is: a szendreiadam.hu az olyan fajsúlyos keresőszavakra is meg tudja verni a patinás hazai bankok többségét mint a “befektetési alapok”. Egyszerűen azért, mert jobb tartalmat csinál.
A lefedett kulcsszavak számát tekintve a Google-ban a Magnet bank meg sem közelíti a Kiszámoló jelentőségét (forrás: semrush.com)
A minőségi blogolásban rejlő erőt a hazai cégek és vállalkozások döntő többsége még nem ismerte fel. Pedig ezen a pályán a nagyokat bármikor állva hagyhatják a kicsik. Ezért persze nem kell könnyeket hullatni: hiszen az is fontos része a piac működésének, hogy a kicsiknek a nagyokkal szemben is legyen esélyük, lehetőségük.
Ha tehát ilyen szempontból nézünk rá egy befutott márka Google-beli teljesítményére, mindig érdemes feltenni magunknak a kérdést: mekkora forgalmat mulasztunk el csak azért, mert befutott márka lettünk, és már nem foglalkozunk az olyan apróságokkal, mint egy pontosan célzott blog felépítése.
Hacsak nincs különösebb okunk halogatni a dolgot, vágjunk bele egy optimalizált blog felépítésébe. Ezzel komoly piaci előnyre tehetünk szert, ugyanis Magyarországon még a leginkább tőkeerős szereplők sem blogolnak profin. Sokan nincsenek tisztában a blogolás technikájával sem: ebben az esetben nem a céggel és a termékkel kapcsolatos híreket kellene megosztani, hanem a potenciális vásárlók vásárlói életútját lekövetve kellene tűpontosan szerkesztett tartalmat készíteni.
A blogolás olyan, mint a biciklizés: gyorsabban és olcsóbban lehet közlekedni vele a városban, a legtöbben mégis az autóhoz ragaszkodnak a legnagyobb dugók ellenére is.
2. Sok technikai SEO hiba, elavult infrastruktúra
A régi weboldalak általában rosszabb állapotban vannak, mint az újak. Gyakran előfordul, hogy egy évtizede egyedi fejlesztésű weboldalt készített egy cég, majd ezt követően már nem foglalkozott azzal, hogy nyomon kövesse a Google új technikai elvárásait. Nem vétettek semmilyen hatalmas technikai hibát az oldalon, de már nem tettek fel oldaltérképet, nem írtak robots.txt-file-t az oldalba, nem készítettek 404-es oldalt, és már nem foglalkoznak a fényképek egyedi beállításaival, sőt, elmaradnak az olyan apróságok, mint a meta-leírások vagy a canonical URL-ek – és még sorolhatnánk.
Ezek a tényezők apró szeletekben cincálják az oldal forgalmát, együttesen pedig már komoly SEO károkat okozhatnak. Ahogyan az oldal tartalmilag gazdagodik, a hibák is szaporodnak rajta. Minden weboldalt érdemes ezért egy alapos technikai SEO tesztnek alávetni, ha
● már régen hozták létre;
● az évek során gazdagodott rajta a tartalom;
● és nem SEO-szempontok szerint építették fel.
3. Kannibalizáló tartalmak: saját magunkkal versenyzünk
A SEO tudatos honlapszerkezet felépítése nyújt védelmet az ellen, hogy magunknak csináljunk konkurenciát saját weboldalunkon belül. Kulcsszó kannibalizációról akkor beszélünk, ha legalább két oldalunk rangsorol ugyanarra kulcsszóra úgy, hogy egyik sincs bent a TOP 1-ben. Ekkor az történik, hogy a Google nem tudja eldönteni, melyik oldalt tekintjük relevánsnak az adott keresés vonatkozásában, ezért mindkét URL-t hátrébb sorolja.
Az alábbi példa ezt mutatja: “befektetési alapok” kulcsszóra a K&H Bank weboldala kannibalizálja saját helyezését (2019.december 10-én végzett keresés alapján). Egyszerre két URL-t hoz a lekérésre a Google: itt a hozamszámláló és az árfolyamokat bemutató URL-ek versengenek egymással, miközben egymás elől szívják el a levegőt. Minél idősebb egy weboldal és minél több rajta a tartalom, annál nagyobb az esélye annak, hogy ilyen anomáliák miatt veszítsünk forgalmat.
A kannibalizáció lehet egyedi hiba, amelyet könnyen javíthatunk. De sok esetben annak a jele, hogy áttekinthetetlenné vált az oldalszerkezet, és sem az olvasók, sem a Google nem tud jól tájékozódni a honlapon.
Ez részben természetes, hiszen az évek során bővül a termékkínálat, új szolgáltatások jelennek meg, és időnként céges híreket is publikálnak a honlapon. Ennek során rengeteg tartalom került ki a weboldalra, és ezek közül sok kap saját menüpontot is. Az is előfordul, hogy az elavult tartalmakat senki nem törli. Ha pedig mégis, azt nem szakszerű módon teszi. A legtöbb weboldal szerkezete így válik átláthatatlanná az olvasók és a Google számára is. A gond ezzel csak az, hogy a cégen belül ezt senki nem veszi észre: hiszen a saját weboldalunkon csukott szemmel is tájékozódunk, elvégre mi készítjük, mi kezeljük. Az olvasók viszont eltévednek benne.
4. A tulajdonos nevére nem hoz forgalmat az oldal
Miközben a cég arca és húzó neve, a tulajdonos sokszor nem kap saját oldalt a cég weboldalán. És bár sokan keresnek rá, illetve akár kifejezetten megrendelést is be tudna hozni csak a hozzá tapadó tekintély révén, a céget nem találhatjuk meg rajta keresztül.
Első példánk Kürti Sándor, az egyik legsikeresebb, nemzetközi pályát is befutó hazai cég alapító-tulajdonosa. Nevére havonta több, mint kétszázan keresnek, és ebből feltehetően egyetlen olvasó sem érkezik meg a Kürt Zrt. weboldalára, mivel a kurt.hu csak a harmincadik helyen rangsorol a tulajdonos nevére. Ugyanez a helyzet Frei Tamással: havonta több, mint 3000 alkalommal keresnek a névre, de a Cafe Frei weboldalán nincs erre a kulcsszóra optimalizált oldal.
Elképzelhető, hogy itt a tulajdonos saját döntéséről van szó. De tapasztalatom szerint inkább arról, hogy senkinek nem jutott eszébe egy ilyen aloldal létrehozása.
A hibának nem csak üzleti szempontból van jelentősége. Egy ismert cégvezető gyakran celebbé is válik a magyar közéletben. Márpedig celebként kedvezőtlen hírek is meg fognak jelenni az emberről. Ha valakit bármivel hírbe hoznak, a természetes kíváncsiság csúcsra járatja a névre indított keresést. Ha a saját weboldalunk jól rangsorol a nevünkre, ilyen helyzetben csökkenthetjük a márka és a személy hírnevén esett kárt.
5. Nincsenek adatok, ezért nem tudjuk, hogyan teljesít a weboldal
Minden SEO együttműködés azzal kezdődik, hogy megnézzük a weboldal teljesítményére vonatkozó adatokat. Az adatokat a Google Search Console (korábbi nevén Google webmester eszközök) és a Google Analytics (Google Elemzések) szolgáltatja. Ezek a Google által szolgáltatott ingyenes adatok, amelyek alapján pontosan meghatározhatjuk egy weboldal teljesítményét a keresőben, valamint megtervezhetjük a későbbi munka menetét, súlypontjait is. Ha ezek az adatok nem állnak rendelkezésre, nehezebb dolgunk van.
Még nagy márkák és nagy cégek esetében is van rá példa, hogy kiderül: senkinek nem jutott eszébe bekapcsolni ezeket a szoftvereket. Ezért vagy nincsenek adatok vagy csak rövid időtávon vizsgálhatjuk az eredményeket. Pedig ez nagyon fontos volna: hiszen szinte csak ennek alapján dönthetjük el, hogy szezonális visszaesésről vagy tartós forgalom-veszteségről van-e szó. Az alábbi ábra egy rangos hazai cég Search Console-ból merített adatait mutatja. Csak a két évre visszamenő adatok birtokában lehettünk teljesen biztosak abban, hogy tartós forgalomcsökkenésről van szó.
Tartós forgalom-csökkenés egy régi márka weboldalán |
Ilyen adatok híján is van megoldás, mert számos nyilvános adatokból hozzáférhető szoftver segítségvel becsülhetjük egy adott weboldal (vagy éppen versenytársaink) teljesítményét. Mégis, ha a cégnél akár csak a gyanúja is felmerül annak, hogy nem rendelkezünk Google Search Console vagy Google Analytics hozzáféréssel, azonnal gondoskodjunk ennek pótlásáról.
6. Kiaknázatlan említések, törött linkek
Minél régibb és minél ismertebb egy márka, annál többet említik az interneten, és annál több linket kap az oldal. Pont ezért lesz bizalomra érdemes a Google szemében. Kiaknázhatjuk ezeknek a linkeknek az erejét, ha gondoskodunk róluk, és amennyire lehetséges, befolyásoljuk az irányukat, sorsukat.
Régi márkák esetében sok-sok alkalommal említik a céget vagy az oldalt úgy, hogy nem társítanak linket hozzá. Ezeket az említéseket olyan linkszerzési lehetőségeknek tekintjük, amelyeknek érdemes utána mennünk. Ilyenkor írni szoktunk egy levelet a minket említő weboldal tulajdonosának, hogy legyen szíves a nevünk vagy márkánk említéséhez a linkünket is betenni az oldalra. A legtöbb esetben ezt megteszik. Egy-egy ismertebb cég esetében a bejövő linkek számát akár 10-15%-kal is növelhetjük, ha ezt a munkát elvégezzük. Ha nem tesszük meg, akkor ezek a lehetőségek nem hasznosulnak a keresőben.
A magyarmezogazdasag.hu oldalon megjelent cikkből nem vezet link az Axiál Kft. weboldalára. Egy remek linkszerzési lehetőség a cég számára, és talán csak egy telefonba kerül.
Ugyancsak kárt, de legalábbis elszalasztott lehetőséget okozhatnak a törött linkek. Ezek olyan linkek, amelyek a weboldalunk egy már törölt oldalára mutatnak, és ezért 404-es hibakódra futtatják az olvasót és a Google-t is. Ezeket a linkeket is érdemes számba vennünk, és megfelelő módon kezelni őket.
Két egyszerű teendő sikeres márkák tulajdonosainak
A régi patinás cégek Google-beli helyzete kettős: egyfelől előnyben vannak fiatalabb versenytársaikkal szemben, hiszen weboldalaiknak a Google már régen bizalmat szavazott, és a márkára keresés révén akkor is busás forgalmat hoznak be, ha nem koncentrálnak a keresőoptimalizálásra. A veszélyt éppen ez jelenti: a fiatal versenytársak sokszor SEO-tudatos módon állnak neki weboldaluk, online kampányaik felépítésének, és ha még blogot is vezetnek, hamar beérhetik a sikeres cégeket.
A befutott márka tehát rengeteget segít, de el is tudja takarni a gondokat.
A lassú lecsúszás akkor szokott feltűnni, amikor a sajátként számon tartott kulcsszavakra előzni kezdenek minket az új versenytársak. Ezt nem érdemes megvárni. Ha bármilyen kulcsszóra felértünk az első oldalra, tisztában kell lennünk azzal, milyen mozgások zajlanak a találati lista második-harmadik oldalán. Sikeres cégként – legalábbis a keresőoptimalizálás szempontjából – sokat tanulhatunk az utánunk jövőktől.
Foglaljuk össze a lényeget és a két legfontosabb teendőnket, ha befutott cégként régi weboldalunk van:
- Figyeljük a weboldal Google-beli forgalmát hosszú időtávon úgy, hogy ebből szűrjük ki a márkára keresést. Minél sikeresebb a márkánk, annál inkább elfedheti előlünk a Google-beli szereplésünk tényleges teljesítményét. A Google Search Console révén ezekhez az adatokhoz ingyenesen juthatunk hozzá.
- Figyeljük a találati lista második-harmadik oldalát a saját szakterületünkön, piacunkon, és ismerjük fel időben, ha új versenytárs lép pályára, akinek egyre javuló pozíciói vannak. Nézzük meg alaposan a weboldalát, és igyekezzünk tanulni tőle.
Ha csak ezt a két tevékenységet elvégezzük időnként, máris többet fogunk tudni saját piaci helyzetünkről és a Google-beli teljesítményünkről. Ennek fényében érdemes átgondolni azt, hogy szükségünk van-e professzionális keresőoptimalizálásra.
Verdes Tamás