A Saab vezetősége és az anyavállalat, a General Motors (GM) megtette a vállalat felszámolásához vezető első formális lépéseket, a GM ugyanakkor megkezdte az értékesítési határidő lejárta előtt benyújtott ajánlatok vizsgálatát is - írtuk múlt hét pénteken, amikor is a General Motors bejelentette, hogy felszámoló céget bízott meg a veszteséges Saab autógyár bezárásával. Ezzel párhuzamosan a svéd kormány jóváhagyását is kérte a gyárbezáráshoz. A skandináv kabinet a válság kitörése óta, de legutóbb november végén hangoztatta azon álláspontját, hogy nem kíván az adófizetők pénzéből a gyár megmentésére áldozni, még állami hitel formájában sem.
Mélyrepülés? Az 1937-ben alapított svéd gyár neve valójában mozaikszó: "Svenska Aeroplan Aktiebolaget", jelentése: Svéd Repülőgépgyártó Részvénytársaság. 1947 óta foglalkoznak autógyártással, a részleget 1990-ben vásárolta meg az amerikai General Motors, de nem sikerült konszolidálni a svéd leánycég eredményeit. Érdekesség, hogy a repülőgépgyártó részleg a mai napig sikeres, főprofilja a vadászgépek gyártása, egyik legkeresettebb darabja a JAS 39 Gripen - ebből vásárolt be a magyar légierő is 2001 szeptemberében. |
A svéd autógyár megmentésére január 5-én tüntetést tartottak, ahol a négykerekűek szélvédőiken a „Mentsd meg a Saabot!” felirattal jelentek meg.
A GM részéről a klasszikus „időzített bomba taktika” szemtanúi vagyunk – kommentálta a bejelentést Préda István, az itthon cégeladásokat és felvásárlásokat szervező MB Partners vezérigazgatója. „Az amerikai autókonszern hónapok óta sikertelenül keres vevőt 20 éve veszteséges svéd autógyárára. A korábbi eladási kísérletek kudarcai már eddig is sokba kerültek a GM-nek, és az ilyen szorult helyzetekben megjelennek azok a befektetők, akik az eladó „kivéreztetésére” játszanak, hátha a portéka fillérekért az ölükbe hullik. A GM most nem tehet mást, mint hogy előre menekül: a gyárbezárás elindításával kényszeríti döntési helyzetbe az időhúzásra játszó karvalyokat.”
A GM taktikája kockázatos: a bezárás eladósodott forgalmazóit csődbe lökheti és vezető mérnökei a konkurenciához igazolhatnak, tovább rontva az eladás kilátásait. A következő napok döntik majd el, hogy Ed Whitacre GM-vezérigazgató laphúzása 21-et vagy fuccsot ér majd – tette hozzá a szakértő.
Utolsó útjára indult a Saab
Késő estig lehet licitálni a Saabra
Házasodnak az autógyárak
Saab: a gyár nem, a technológia kapós volt
Hétéves csúcson a német autóipar
Kínai kézbe kerül a Volvo
Privátbankár