A budapesti székhelyű Balaton Airport Kft. több mint 200 millió forintot követel a két önkormányzattól, és akár a terület elárverezése útján is szeretne hozzájutni az összeghez - nyilatkozta a lapnak Bluszt Ernő, a Balaton Airport ügyvezetője.
A repülőteret 1991-1995 márciusáig a Balaton Airport üzemeltette. Az állami tulajdonban lévő területen beruházásokat végzett, az objektumot alkalmassá tette a polgári használatra. A Balaton Airport 1996-ban indított pert a magyar állammal szemben; keresetük szerint az állam, tulajdonosként, nem térítette meg a beruházás költségeit és tendert sem írt ki a reptér hasznosítására. A két önkormányzat néhány évvel később a követelés terhével kapta meg az ingatlant.
Újra megvette a Malévot a magyar állam |
Az önkormányzati vezetők szerint ha elveszítik az ingatlant, a környezetszennyezett területrészek kármentesítése az új tulajdonosra hárul, de akkor már nem vehető igénybe az EU-s pályázaton első körben elnyert önrész nélküli finanszírozás - olvasható a napilapban.
Szárnypróbálgatások?
Márciusban, az engedélyek birtokában már próbarepülést tartanak Sármelléken, de nem az a fontos, hogy beindul-e a repülőtér április elsejétől, ami az SCD csoport és az önkormányzatok közötti egyezségtől függ, hanem az, hogy a bérbeadással megkapja az esélyt a tartós működésre, fellendülést hozva a térségnek - mondta Varga Jenő, a repülőtér felszámolóbiztosa, a Vectigalis Zrt. elnök-igazgatója az MTI-nek.
A biztos a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság pénteki ülésén, Tapolcán számolt be a repülőtér helyzetéről. Hangsúlyozta, hogy az üzemeltetés részleteiről két héten belül sajtótájékoztatót tartanak.
Elmondta, a sármelléki repülőtér korábbi üzemeltetőjének tavaly júliustól nem volt könyvelése, a mérlegét máig nem adta le, és nem fizette ki a dolgozóit, szolgáltatóit. Az elkerülhetetlenné váló felszámolás során biztosítani kellett a fény- és robottechnika őrzés-védelmét, ami esélyt feltétel az újraindításra, és komoly kiadásokkal jár. Mivel a repülőtér üzemben tartása hosszú hónapokig csak újabb kiadást jelentene, amire a felszámolónak nincs pénze, és ma nincs bank, amely ezt megfinanszírozná, ezért döntött úgy, hogy bérbe adja. Ha nem a működtető felszámolás, hanem az értékesítés mellett döntött volna, akkor a repülőtér jó ideig nem nyitott volna ki - fogalmazott a felszámoló-biztos, aki már tavaly decemberben megkötötte a bérleti szerződést az FB Airport Kft. nevű projektcéggel, amely az SCD Csoport érdekeltségébe tartozik.
"Meggyőződésem, hogy felelősen döntve, a legjobb vállalkozást választottuk ki a célra, amely rendelkezik kellő koncepcióval, tőkével, szellemi kapacitással, valamint európai-, kormányzati- és önkormányzati támogatással" - mondta a biztos.
Piszkos alapok...
Figyelmeztetett arra, hogy megnehezíti a repülőtér helyzetét a vegyes tulajdonviszony, továbbá az a tény, hogy valósággal "kerozin hullámzik a föld alatt". Szerinte, Sármelléknek most jó a csillagzata, "húsz évnyi bohóckodás után" kap egy évnyi esélyt arra - amíg az eszközök bérbeadása szól -, hogy révbe érjen. Ebből nem lesz semmi, ha Sármellék vagy Zalavár nem adja bérbe a területét, vagy nem lesz környezeti kárelhárítás. Kellő környezetvédelmi intézkedések nélkül ugyanis nincs esély uniós támogatásra a fejlődéshez - mondta Varga Jenő, aki a bérbeadási idő letelte után nyilvános eljárással fogja értékesíteni az eszközöket.
Kibővített kártérítés: nem a levegőbe beszélnek
Még nem szárnyalnak az üzletemberek
Fly Balaton: egekben a tartozás
Nem hagyják elszállni a Fly Balatont
MTI