A repülőteret 1991-1995 márciusáig a Balaton Airport üzemeltette. Az állami tulajdonban lévő területen beruházásokat végzett, az objektumot alkalmassá tette a polgári használatra. A Balaton Airport 1996-ban indított pert a magyar állammal szemben; keresetük szerint az állam, tulajdonosként, nem térítette meg a beruházás költségeit és tendert sem írt ki a reptér hasznosítására. A két önkormányzat néhány évvel később a követelés terhével kapta meg az ingatlant.
| Újra megvette a Malévot a magyar állam |
Az önkormányzati vezetők szerint ha elveszítik az ingatlant, a környezetszennyezett területrészek kármentesítése az új tulajdonosra hárul, de akkor már nem vehető igénybe az EU-s pályázaton első körben elnyert önrész nélküli finanszírozás - olvasható a napilapban.
Szárnypróbálgatások?
Márciusban, az engedélyek birtokában már próbarepülést tartanak Sármelléken, de nem az a fontos, hogy beindul-e a repülőtér április elsejétől, ami az SCD csoport és az önkormányzatok közötti egyezségtől függ, hanem az, hogy a bérbeadással megkapja az esélyt a tartós működésre, fellendülést hozva a térségnek - mondta Varga Jenő, a repülőtér felszámolóbiztosa, a Vectigalis Zrt. elnök-igazgatója az MTI-nek.
A biztos a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság pénteki ülésén, Tapolcán számolt be a repülőtér helyzetéről. Hangsúlyozta, hogy az üzemeltetés részleteiről két héten belül sajtótájékoztatót tartanak.
Elmondta, a sármelléki repülőtér korábbi üzemeltetőjének tavaly júliustól nem volt könyvelése, a mérlegét máig nem adta le, és nem fizette ki a dolgozóit, szolgáltatóit. Az elkerülhetetlenné váló felszámolás során biztosítani kellett a fény- és robottechnika őrzés-védelmét, ami esélyt feltétel az újraindításra, és komoly kiadásokkal jár. Mivel a repülőtér üzemben tartása hosszú hónapokig csak újabb kiadást jelentene, amire a felszámolónak nincs pénze, és ma nincs bank, amely ezt megfinanszírozná, ezért döntött úgy, hogy bérbe adja. Ha nem a működtető felszámolás, hanem az értékesítés mellett döntött volna, akkor a repülőtér jó ideig nem nyitott volna ki - fogalmazott a felszámoló-biztos, aki már tavaly decemberben megkötötte a bérleti szerződést az FB Airport Kft. nevű projektcéggel, amely az SCD Csoport érdekeltségébe tartozik.
"Meggyőződésem, hogy felelősen döntve, a legjobb vállalkozást választottuk ki a célra, amely rendelkezik kellő koncepcióval, tőkével, szellemi kapacitással, valamint európai-, kormányzati- és önkormányzati támogatással" - mondta a biztos.
Piszkos alapok...
Figyelmeztetett arra, hogy megnehezíti a repülőtér helyzetét a vegyes tulajdonviszony, továbbá az a tény, hogy valósággal "kerozin hullámzik a föld alatt". Szerinte, Sármelléknek most jó a csillagzata, "húsz évnyi bohóckodás után" kap egy évnyi esélyt arra - amíg az eszközök bérbeadása szól -, hogy révbe érjen. Ebből nem lesz semmi, ha Sármellék vagy Zalavár nem adja bérbe a területét, vagy nem lesz környezeti kárelhárítás. Kellő környezetvédelmi intézkedések nélkül ugyanis nincs esély uniós támogatásra a fejlődéshez - mondta Varga Jenő, aki a bérbeadási idő letelte után nyilvános eljárással fogja értékesíteni az eszközöket.
Kibővített kártérítés: nem a levegőbe beszélnek
Még nem szárnyalnak az üzletemberek
Fly Balaton: egekben a tartozás
Nem hagyják elszállni a Fly Balatont
MTI
A sármelléki repülőtér ingatlanját, területét is elárvereztetné a magyar állammal szemben pert nyert Balaton Airport Kft. 200 millióról vitatkoznak két faluval
Az amerikai elnök és Aljakszandr Lukasenka közötti megállapodás alapján 31 olyan ukrán vált szabaddá, akik bűncselekményeket követtek el Fehéroroszországban.



