1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

KKV
A tőkehiányos BKV problémáját az oldhatja meg, ha a járatok egy részét koncesszióba adják, egy másik részét pedig egy állami tulajdonú vállalat üzemeltetné – mondta Széles Gábor, a Videoton, az Ikarus és a Műszertechnika részvénytársaság elnöke, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke a Gazdasági Rádiónak.

Itt az ideje cselekedni

Az euró árfolyama az elmúlt hosszabb időszakban tulajdonképpen tartósan 280 és 300 forint között imbolygott, még ha voltak is kilengések, és ezen még a gazdaságpolitika sem tud érdemben változtatni – mondta a devizaárfolyam mozgásáról a nagyvállalkozó. Így attól, hogy az IMF-fel meg tud-e állapodni Magyarország, még nem kell újabb programokat írni. „A következő két évben elsősorban nem a programok írására, hanem a programok egy részének a végrehajtására, illetve a végrehajtási tervek elkészítésére kellene fókuszálni. Ezt egyúttal össze kell hangolni az IMF-megállapodással – véli Széles Gábor. A megállapodás létrejöttét szükségesnek és fontosnak tartja, szerinte a végrehajtáson lesz a hangsúly.

Széles Gábor: A WizzAir és a Ryanair betöltheti a Malév helyén maradt űrt, a Videoton a BKV-n segíthetne



BKV: koncessziós járatok kellenének

Bérkompenzáció
A bérkompenzációval kapcsolatban azt tartja veszélyesnek Széles Gábor, hogy lesznek olyan vállalatok, amelyek egy teljes éven át nem tudják előfinanszírozni a béremelést, és mire az államtól visszakapnák a pénzt, csődbe mennek.

A BKV-val kapcsolatban volt egy tévhit, méghozzá az, hogy a problémát csak az okozta, hogy a szocialista kormányok rossz döntéseket hoztak, és hagyták kifolyni a pénzt, és ha a csapokat elzárják, akkor minden megoldódik. Valójában azonban a BKV súlyos tőkehiánnyal küzd, így az, hogy a társaság évente 600 buszt cseréljen le, több tízmilliárd forintba kerülne, amire sem a fővárosnak, sem az államnak nincs pénze. Így Széles Gábor szerint tőke bevonása nélkül aligha lehet a BKV-t rendbe tenni. Egyetlen reális megoldás van: bizonyos járatokat koncesszióba kell kiadni. Így egyértelmű a járat üzemeltetésének a költsége, és a vízfejet is csökkenteni lehet a BKV-nál.

Ha feltételezzük, hogy a koncessziós pályázatot például három cég, köztük a Videoton megnyeri, a Videoton akkor is legfeljebb a szükséges kapacitásnak a harmadát tudja állni, másik két videotonnyi cég viszont nincs a hazai piacon – fejtette ki Széles Gábor. Az állam ugyanakkor beszállhatna a szolgáltatásba, a járatok egyharmada állami üzemeltetésbe kerülhetne, és ilyen szolgáltató akár a Rába is lehetne. A Videoton most is üzemeltet nyereségesen BKV-járatokat. Az Ikarusnál évi 200-400-as sorozatnagyság mellett lehet gazdaságosan buszokat gyártani, mondta.

Malév: a Ryanair és a WizzAir mentheti meg az államot?

A Malévval kapcsolatban Széles Gábor úgy látja: elvileg megoldható lett volna, hogy mielőtt csődbe megy a társaság, létrehoznak egy új vállalatot, amelybe átmentik azokat a jogokat, amelyeknek van értéke, és így hoznak létre egy nemzeti légitársaságot. A probléma az, hogy a Malév üzlete összekapcsolódik a Budapest Airportnak a sorsával, amely német tulajdonban van, és a szerződés alapján egyfajta gazdaságosságot fel kell mutatni, miközben már évek óta gondok vannak a cég nyereségességével.

A Budapest Airport a Malév bukása miatt nagyon jelentős forgalomtól esett el, így nehéz megmondani, mi az optimális megoldás: létrehozni egy nemzeti vállalatot, és a kieső forgalmat felfuttatni, vagy megállapodni a Ryanair-rel és a Wizz Airrel, hogy azonnal biztosítsanak évi 2-2,5 milliós utasforgalmat (A Ryanair tegnap közölte, megállapodott a BA-val és 2012-ben 2,5 millió utassal számol), ami lényegesen magasabb, mint amit a Malév nyújtott.

„Ha az államot valóban 400-800 milliárd forintnyi összegre perelheti a Budapest Airport, akkor ez alól a kompenzáció alól nehezebben lehet kibújni egy újraépített légitársasággal, a Ryanairrel vagy a Wizz Airrel viszont gyorsabban megoldható a probléma” - mondta. Így a háttérben lehetnek olyan megállapodások, hogy a szóba jöhető partnerekkel kialakítanak egy üzleti konstrukciót, amellyel elkerülhető a kompenzációs kötelezettség. Nyilván az elmúlt másfél évben is folytak tárgyalások a nemzeti légitársaság megmentése érdekében – mondta Széles Gábor –, Demján Sándor, Fellegi Tamás is tárgyalt kínaiakkal, hogy beszállnak a Malévbe és esetleg a Budapest Airportba is, de azt nem lehet tudni, hogy ezek miért hiúsultak meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Itt van Nagy Mártonék bejelentése, örülhetnek a magyar cégek
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:41
Jelentős változtatásokat készít elő a kormány.
KKV Aki kkv-nek dolgozik, felejtse el a fizetésemelést?
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 14:40
A makrogazdasági mutatókhoz képest meglepően optimista a hazai kkv-k hangulata – olvasható ki a VOSZ Barométer felmérés friss, harmadik negyedévre vonatkozó számaiból. Beruházásokra viszont nem sokan készülnek, a cégek 85 százaléka még fizetésemelést sem tervez.
KKV Indul a pénzeső – tarthatják a markukat a cégek
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 1. 14:05
Szeptember elseje egy új pályázatot is hozott.
KKV Ez jobb az Otthon Startnál? Akár 100 millió juthat a szemfüles cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 25. 17:10
Az ingatlanvásárlásra készülő vállalkozóknak jó figyelni.
KKV Elárultak egy kellemes hírt a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. július 30. 16:34
Egyszerűbb lett a feltételek teljesítése. 
KKV Zuhog a pénzeső: még több magyar cégnek jut támogatás
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 14:15
Már több mint 1300 cég örülhetett.
KKV Még mindig lehet pályázni elektromos autó vásárlására
Privátbankár.hu | 2025. július 1. 09:55
Több, mint 6 ezer támogatási szerződést írtak alá eddig, a 30 milliárdos keretből 26,8 milliárd forintot ítéltek oda. 
KKV Nagy Mártonék megnyitották a pénzesőt: a cégek sorban állnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 16:17
Érkeznek a támogatások, tartják a markukat a cégek.
KKV Megnyitották a pénzcsapot, jó hírt kaptak a cégek
Privátbankár.hu | 2025. május 22. 14:21
Megnyílt a lehetőség.
KKV Itt egy lehetőség, ami még jól jöhet a magyar cégeknek
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 15:32
Két új termék.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG