Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
KKV
A tőkehiányos BKV problémáját az oldhatja meg, ha a járatok egy részét koncesszióba adják, egy másik részét pedig egy állami tulajdonú vállalat üzemeltetné – mondta Széles Gábor, a Videoton, az Ikarus és a Műszertechnika részvénytársaság elnöke, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke a Gazdasági Rádiónak.

Itt az ideje cselekedni

Az euró árfolyama az elmúlt hosszabb időszakban tulajdonképpen tartósan 280 és 300 forint között imbolygott, még ha voltak is kilengések, és ezen még a gazdaságpolitika sem tud érdemben változtatni – mondta a devizaárfolyam mozgásáról a nagyvállalkozó. Így attól, hogy az IMF-fel meg tud-e állapodni Magyarország, még nem kell újabb programokat írni. „A következő két évben elsősorban nem a programok írására, hanem a programok egy részének a végrehajtására, illetve a végrehajtási tervek elkészítésére kellene fókuszálni. Ezt egyúttal össze kell hangolni az IMF-megállapodással – véli Széles Gábor. A megállapodás létrejöttét szükségesnek és fontosnak tartja, szerinte a végrehajtáson lesz a hangsúly.

Széles Gábor: A WizzAir és a Ryanair betöltheti a Malév helyén maradt űrt, a Videoton a BKV-n segíthetne



BKV: koncessziós járatok kellenének

Bérkompenzáció
A bérkompenzációval kapcsolatban azt tartja veszélyesnek Széles Gábor, hogy lesznek olyan vállalatok, amelyek egy teljes éven át nem tudják előfinanszírozni a béremelést, és mire az államtól visszakapnák a pénzt, csődbe mennek.

A BKV-val kapcsolatban volt egy tévhit, méghozzá az, hogy a problémát csak az okozta, hogy a szocialista kormányok rossz döntéseket hoztak, és hagyták kifolyni a pénzt, és ha a csapokat elzárják, akkor minden megoldódik. Valójában azonban a BKV súlyos tőkehiánnyal küzd, így az, hogy a társaság évente 600 buszt cseréljen le, több tízmilliárd forintba kerülne, amire sem a fővárosnak, sem az államnak nincs pénze. Így Széles Gábor szerint tőke bevonása nélkül aligha lehet a BKV-t rendbe tenni. Egyetlen reális megoldás van: bizonyos járatokat koncesszióba kell kiadni. Így egyértelmű a járat üzemeltetésének a költsége, és a vízfejet is csökkenteni lehet a BKV-nál.

Ha feltételezzük, hogy a koncessziós pályázatot például három cég, köztük a Videoton megnyeri, a Videoton akkor is legfeljebb a szükséges kapacitásnak a harmadát tudja állni, másik két videotonnyi cég viszont nincs a hazai piacon – fejtette ki Széles Gábor. Az állam ugyanakkor beszállhatna a szolgáltatásba, a járatok egyharmada állami üzemeltetésbe kerülhetne, és ilyen szolgáltató akár a Rába is lehetne. A Videoton most is üzemeltet nyereségesen BKV-járatokat. Az Ikarusnál évi 200-400-as sorozatnagyság mellett lehet gazdaságosan buszokat gyártani, mondta.

Malév: a Ryanair és a WizzAir mentheti meg az államot?

A Malévval kapcsolatban Széles Gábor úgy látja: elvileg megoldható lett volna, hogy mielőtt csődbe megy a társaság, létrehoznak egy új vállalatot, amelybe átmentik azokat a jogokat, amelyeknek van értéke, és így hoznak létre egy nemzeti légitársaságot. A probléma az, hogy a Malév üzlete összekapcsolódik a Budapest Airportnak a sorsával, amely német tulajdonban van, és a szerződés alapján egyfajta gazdaságosságot fel kell mutatni, miközben már évek óta gondok vannak a cég nyereségességével.

A Budapest Airport a Malév bukása miatt nagyon jelentős forgalomtól esett el, így nehéz megmondani, mi az optimális megoldás: létrehozni egy nemzeti vállalatot, és a kieső forgalmat felfuttatni, vagy megállapodni a Ryanair-rel és a Wizz Airrel, hogy azonnal biztosítsanak évi 2-2,5 milliós utasforgalmat (A Ryanair tegnap közölte, megállapodott a BA-val és 2012-ben 2,5 millió utassal számol), ami lényegesen magasabb, mint amit a Malév nyújtott.

„Ha az államot valóban 400-800 milliárd forintnyi összegre perelheti a Budapest Airport, akkor ez alól a kompenzáció alól nehezebben lehet kibújni egy újraépített légitársasággal, a Ryanairrel vagy a Wizz Airrel viszont gyorsabban megoldható a probléma” - mondta. Így a háttérben lehetnek olyan megállapodások, hogy a szóba jöhető partnerekkel kialakítanak egy üzleti konstrukciót, amellyel elkerülhető a kompenzációs kötelezettség. Nyilván az elmúlt másfél évben is folytak tárgyalások a nemzeti légitársaság megmentése érdekében – mondta Széles Gábor –, Demján Sándor, Fellegi Tamás is tárgyalt kínaiakkal, hogy beszállnak a Malévbe és esetleg a Budapest Airportba is, de azt nem lehet tudni, hogy ezek miért hiúsultak meg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

KKV Ismét jön a pályázat: új lehetőség a taxisoknak
Privátbankár.hu / MTI | 2021. május 14. 10:48
Hamarosan újra pályázhatnak a taxisok kormányzati támogatásra elektromos autók beszerzéséhez, jelentett be Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese.
KKV Iparűzési adó: erre figyelnie kell a cégeknek
Privátbankár.hu | 2021. február 24. 13:40
Az alacsonyabb iparűzési adómérték automatikusan jár a kis- és közepes vállalkozásoknak (kkv), és a március 15-ig fizetendő adóelőleg is felezhető. Ez utóbbihoz mindössze egy nyilatkozat benyújtására van szükség. Ma reggelig az érintett kkv-k csaknem 90 százalékától, mintegy 410 ezer vállalkozástól már be is érkezett a nyilatkozat az adóhivatalhoz - közölte a Pénzügyminisztérium.
KKV Fontos részleteket tudtunk meg az Orbán-kormány gyorskölcsönéről
Baka F. Zoltán - Kollár Dóra - Vég Márton | 2021. február 9. 05:51
Inkább vidékieknek, de nem az agráriumban érdekelt vállalkozásoknak szánják a 10 milliós kamatmentes hitelt, amihez katások is hozzáférhetnek, és a pénzt akár egy másik hitel kiváltására is lehetne fordítani. Itt tart az előkészítő munka, amivel e hét végén végeznek, mások mellett az MKIK bevonásával. Megkérdeztünk több érintett szakmai szervezetet és érdekképviseletet arról, hogy mit gondolnak a programról. És az ötletgazdát is.
KKV Soha nem fogyott még ennyi hitel a Takarékbank MFB Pontjain
Privátbankár.hu | 2021. január 20. 14:55
Több mint 67 milliárd forintot folyósítottak a Takarékbank vezette konzorcium MFB Pontjai tavaly a vállalkozásoknak és a lakosságnak, ami rekordnak számít. A 2016-os indulás óta a legjobb évet zárták, túlszárnyalva az előzetes tervet, és így támogatva a gazdaság működésének fenntartását a válsághelyzetben. A vállalkozások leginkább a nulla százalékos forgóeszközhitelt keresték, amelyet a járvány következményeinek enyhítésére indítottak el, de sokan igényeltek kedvezményes forrást a válságra reagáló fejlesztéseikhez, beruházásaikhoz is. Az MFB Pontok az észak- és a dél-alföldi régióban fogadták be a legtöbb igénylést. Idén a hétéves uniós költségvetési ciklus kifutása miatt nem várnak bővülést, hanem a tavalyihoz hasonló forgalomra készülnek.
KKV A pandémia közepette se szüntették meg tömegesen a cégeket az országban
MTI | 2021. január 20. 06:40
A Nemzeti Cégtár adatai szerint nem következett be az, amire számítani lehetett.
KKV Még mindig nagyon kelendő az NHP Hajrá
Privátbankár.hu | 2021. január 5. 17:11
Még mindig jelentős az érdeklődés.
KKV Túszul ejtette a cégeket a Facebook: Stockholm-szindrómában a kkv-k
Privátbankár.hu | 2020. december 15. 12:27
 A Facebook már nemcsak a kis- és közepes vállalkozások legnépszerűbb marketingeszköze, hanem a leghatékonyabbra értékelt is. A legtöbb kkv oda menekült a koronavírus „elől”, azonban a kék óriás egyre többet követel a sikerért cserébe, mégis jobban bíznak benne. Stockholm-szindrómában a kkv-k – derül ki a Marketing Commando tíz éve folyó felmérésének idei eredményéből.
KKV Támadás a KATA ellen: ez volt az oka?
Baka F. Zoltán | 2020. december 10. 05:11
Sem a járvány, sem a gazdasági válság nem tudott megálljt parancsolni az egyéni vállalkozások gyarapodásának.
KKV Hiába gondolja másképpen a kormány, szükség lenne a bértámogatásra
Valkai Nikoletta | 2020. november 2. 17:41
Szinte már biztosra vehető, hogy nem készül a kormány újabb bértámogatási programra a Gazdaságvédelmi akcióterv részeként, hiszen ahogy az a kormányzati kommunikációból is kiderült, a beruházásokban látják a magyar gazdaság kilábalásának kulcsát a kornavírus-járványból. Az érdekképviseletek azonban a tavasszal együttesen kicsiszolt bértámogatási rendszer folytatása mellett érvelnek.
KKV Új kezességvállalási konstrukciót élesített a kkv-knak a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2020. október 26. 10:51
Az Investment Hitelgarancia az 500 milliárd forintos Krízis Garanciaprogram keretében érhető el kkv-k számára. A programban eddig közel 7500 hazai vállalkozás összesen 345 milliárd forintnyi hitelt kaphatott.
hírlevél
depositphotos

Legyen Ön is előfizetőnk!

Előfizetőink naponta 4-6 egyedi, máshol nem olvasott,
minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, az első hónapban 390 forintért.