1p
KKV
A tőkehiányos BKV problémáját az oldhatja meg, ha a járatok egy részét koncesszióba adják, egy másik részét pedig egy állami tulajdonú vállalat üzemeltetné – mondta Széles Gábor, a Videoton, az Ikarus és a Műszertechnika részvénytársaság elnöke, a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének tiszteletbeli elnöke a Gazdasági Rádiónak.

Itt az ideje cselekedni

Az euró árfolyama az elmúlt hosszabb időszakban tulajdonképpen tartósan 280 és 300 forint között imbolygott, még ha voltak is kilengések, és ezen még a gazdaságpolitika sem tud érdemben változtatni – mondta a devizaárfolyam mozgásáról a nagyvállalkozó. Így attól, hogy az IMF-fel meg tud-e állapodni Magyarország, még nem kell újabb programokat írni. „A következő két évben elsősorban nem a programok írására, hanem a programok egy részének a végrehajtására, illetve a végrehajtási tervek elkészítésére kellene fókuszálni. Ezt egyúttal össze kell hangolni az IMF-megállapodással – véli Széles Gábor. A megállapodás létrejöttét szükségesnek és fontosnak tartja, szerinte a végrehajtáson lesz a hangsúly.

Széles Gábor: A WizzAir és a Ryanair betöltheti a Malév helyén maradt űrt, a Videoton a BKV-n segíthetne



BKV: koncessziós járatok kellenének

Bérkompenzáció
A bérkompenzációval kapcsolatban azt tartja veszélyesnek Széles Gábor, hogy lesznek olyan vállalatok, amelyek egy teljes éven át nem tudják előfinanszírozni a béremelést, és mire az államtól visszakapnák a pénzt, csődbe mennek.

A BKV-val kapcsolatban volt egy tévhit, méghozzá az, hogy a problémát csak az okozta, hogy a szocialista kormányok rossz döntéseket hoztak, és hagyták kifolyni a pénzt, és ha a csapokat elzárják, akkor minden megoldódik. Valójában azonban a BKV súlyos tőkehiánnyal küzd, így az, hogy a társaság évente 600 buszt cseréljen le, több tízmilliárd forintba kerülne, amire sem a fővárosnak, sem az államnak nincs pénze. Így Széles Gábor szerint tőke bevonása nélkül aligha lehet a BKV-t rendbe tenni. Egyetlen reális megoldás van: bizonyos járatokat koncesszióba kell kiadni. Így egyértelmű a járat üzemeltetésének a költsége, és a vízfejet is csökkenteni lehet a BKV-nál.

Ha feltételezzük, hogy a koncessziós pályázatot például három cég, köztük a Videoton megnyeri, a Videoton akkor is legfeljebb a szükséges kapacitásnak a harmadát tudja állni, másik két videotonnyi cég viszont nincs a hazai piacon – fejtette ki Széles Gábor. Az állam ugyanakkor beszállhatna a szolgáltatásba, a járatok egyharmada állami üzemeltetésbe kerülhetne, és ilyen szolgáltató akár a Rába is lehetne. A Videoton most is üzemeltet nyereségesen BKV-járatokat. Az Ikarusnál évi 200-400-as sorozatnagyság mellett lehet gazdaságosan buszokat gyártani, mondta.

Malév: a Ryanair és a WizzAir mentheti meg az államot?

A Malévval kapcsolatban Széles Gábor úgy látja: elvileg megoldható lett volna, hogy mielőtt csődbe megy a társaság, létrehoznak egy új vállalatot, amelybe átmentik azokat a jogokat, amelyeknek van értéke, és így hoznak létre egy nemzeti légitársaságot. A probléma az, hogy a Malév üzlete összekapcsolódik a Budapest Airportnak a sorsával, amely német tulajdonban van, és a szerződés alapján egyfajta gazdaságosságot fel kell mutatni, miközben már évek óta gondok vannak a cég nyereségességével.

A Budapest Airport a Malév bukása miatt nagyon jelentős forgalomtól esett el, így nehéz megmondani, mi az optimális megoldás: létrehozni egy nemzeti vállalatot, és a kieső forgalmat felfuttatni, vagy megállapodni a Ryanair-rel és a Wizz Airrel, hogy azonnal biztosítsanak évi 2-2,5 milliós utasforgalmat (A Ryanair tegnap közölte, megállapodott a BA-val és 2012-ben 2,5 millió utassal számol), ami lényegesen magasabb, mint amit a Malév nyújtott.

„Ha az államot valóban 400-800 milliárd forintnyi összegre perelheti a Budapest Airport, akkor ez alól a kompenzáció alól nehezebben lehet kibújni egy újraépített légitársasággal, a Ryanairrel vagy a Wizz Airrel viszont gyorsabban megoldható a probléma” - mondta. Így a háttérben lehetnek olyan megállapodások, hogy a szóba jöhető partnerekkel kialakítanak egy üzleti konstrukciót, amellyel elkerülhető a kompenzációs kötelezettség. Nyilván az elmúlt másfél évben is folytak tárgyalások a nemzeti légitársaság megmentése érdekében – mondta Széles Gábor –, Demján Sándor, Fellegi Tamás is tárgyalt kínaiakkal, hogy beszállnak a Malévbe és esetleg a Budapest Airportba is, de azt nem lehet tudni, hogy ezek miért hiúsultak meg.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
KKV Jövőkép nélkül csak szenvedés lesz, nem sikercég – interjú
Natív tartalom | 2023. március 22. 10:07
Ami tíz évvel ezelőtt még működött a magyar cégek számára, az tíz év múlva egyáltalán nem lesz elegendő, avagy hamarosan megérkezik az üzleti regény arról, hogy miért kulcsfontosságú a hazai vállalkozók számára egy jól megformált jövőkép. Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM cégvezetőjével és a Cégépítők alapítójával beszélgettünk Jövőkép című könyve megjelenése előtt.
KKV Csak a bizonytalanság biztos a kisvállalkozásoknál
Privátbankár.hu | 2023. február 3. 16:24
A kormány új hitelprogramról döntött a Baross Gábor újraiparosítási program keretében. Az elszálló kamatok mellett ez komoly segítséget jelenthet a kisvállalkozások számára, amelyek helyzete meglehetősen bizonytalan lett az utóbbi időben. Az ATV Start vendégeként Perlusz László, a VOSZ főtitkára és kollégánk, Király Béla beszélt a hazai vállalkozások helyzetéről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG