A tárca közleménye szerint a kormány június 20-i ülésén tárgyalta meg és fogadta el a fővárosi közösségi közlekedés működtetéséhez szükséges állami kezesség nyújtásáról szóló előterjesztést. A BKV adóssághelyzetének megoldása érdekében megtárgyalta a hitelek újrafinanszírozását a bankokkal. Az erről szóló közbeszerzési eljárást kiírta, majd lefolytatta, a hitelszerződéseket június 18-án aláírták. A kormány ezzel a döntéssel, nagyjából 62 milliárd forint adósságért vállal kezességet.
(Fotó: BKV) |
Emlékeztetnek rá, hogy a közfinanszírozás hiánya miatt 2003 és 2009 között a BKV-nál jelentős adósságállomány halmozódott fel, amelynek visszafizetése napi szintű problémává vált. A fővárosi közösségi közlekedés működtetését szolgáló hitelek visszafizetése csak újabb hitelek felvételével finanszírozható, amelyhez a Fővárosi Önkormányzat készfizető kezessége mellett az állam mögöttes készfizető kezessége is szükséges. A bankok e nélkül már nem adtak további haladékot a lejárt határidejű tőketörlesztésre a BKV-nak, illetve nem nyújtottak újrafinanszírozó hitelt.
A Fővárosi Közgyűlés szerdán fogadta el azt a javaslatot, hogy válasszák szét a BKV-t. A koncepció szerint vagy kiválik a buszágazat, vagy két új társaság jön létre, a BKV pedig megszűnik. Az előterjesztés szerint ez nem érinti sem a BKV jelenlegi kötelezettségállományának, sem a vagyonának a mértékét, mert a jogutódok válnak tulajdonossá. A létrejövő vállalat vagy vállalatok szintén fővárosi tulajdonban lennének, a vagyonkezelő pedig a Budapesti Közlekedési Központ lehet.