A PwC tanácsadó cég pénteken közzétett felmérése szerint a német piacon mintegy 264 ezer autóval kevesebb van, mint amennyire szükség lenne, igaz többnyire olyan modellekről van szó, amelyeknél a vevő speciális igényeket támaszt, és extrákat akar. Azoknak, akik nem a raktáron lévő autókból választanak, a PwC szerint átlagosan akár három hónapot is kell várniuk az új járműre, de egyes modelleknél a hét hónapot is elérheti a várakozási idő. Eddig általában nyolc héten belül megkaphatta a vevő új autóját.
A hosszabb várakozás oka a PwC elemzői szerint részben az, hogy a gyárak még nem nagyon bíznak a fellendülés tartósságában, és inkább vállalják a hosszabb kiszállítási idővel járó kellemetlenségeket, mintsem hogy idő előtt bővítsék a kapacitásokat, és ezzel ismét túltermelést idézzenek elő.
A másik ok, hogy az alkatrészbeszállítók sem állnak a helyzet magaslatán, a maximális kapacitással dolgozó autógyárakkal nem tudnak lépést tartani, részben azért sem, mert a válság során a kereslet megcsappanása miatt sokan tönkrementek.
Számos autómárka büszkélkedhet eladási rekorddal, ami elsősorban Kína, India és Brazília keresletének köszönhető, de a fejlett országokban is bővül a piac. A VW csoport például minden korábbinál több járművet adott el 2010-ben. A Renault-Nissan tavaly több autót értékesített mint valaha és az elért 10,3 százalékos világpiaci részesedése is a valaha mért legnagyobb.
Minden idők legnagyobb rendelésállományát könyvelhette el az Audi januárban, és BMW is értékesítési rekordot vár az idén. A Mercedes történelmének legjobb januárját zárta, 82700 autót adott el, 23 százalékkal többet az egy ével korábbinál, és ebben jelentős szerepe volt a németországi eladások fellendülésének is.
MTI