1p
KKV
A válságból való kilábalás nem jelenti azt, hogy boldog békeidők következnek. A cégek többsége kíméletlen piaci harcra számít: akik előre terveztek, most arathatnak
Az Ernst & Young Verseny a növekedésért (Competing for Growth) című, közel 1400 felsővezető bevonásával készült tanulmánya szerint - annak ellenére, hogy a gazdaság ismét kezd magára találni - az üzleti környezet még sok kihívást tartogat a közeljövőben, a vállalkozások 85%-a pedig kiéleződő versenyre számít a saját piacán.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a következő két év során egyre nagyobb hangsúlyt kap a növekedés, miközben a megkérdezettek a válság előtti helyzetnél sokszínűbb, ugyanakkor kiszámíthatatlanabb piaci viszonyokról számoltak be.

Az árrések beszűkültek, a válaszadók közel 50%-a árcsökkenést, majdnem 30%-a emelkedő munkaerő-, alapanyag- és rezsiköltségeket jelzett. A felsővezetők 60%-a a fejlett piacokat jelöli meg a nyereséges növekedés legvalószínűbb helyszínéül, míg erősödő versenyre számít a feltörekvő piacokon, amelyekre a helyi és a nyugati piacokról érkező vállalkozások is fókuszálnak.

Újítás nélkül nem megy

A túlélés egyik alapkövetelménye az innováció. A válaszadók 71%-a és a vállalkozások több mint fele új termékekkel, illetve szolgáltatásokkal próbálja az eladásokat ösztönözni. A nagyvállalatok többsége (58%) a már meglévő piacokon elérhető növekedésre összpontosítja az erőfeszítéseit, itt kíván új termékeket és szolgáltatásokat eladni. Mi több, 63%-uk szerint a termék/szolgáltatás-innovációból származó növekedés sikeresebbnek bizonyult az átalakítással járó innovációnál.

“A vállalkozásoknak készen kell állniuk a kereslet, a gazdasági feltételek és a piac igen gyors változásaira. A gyorsaság valamennyi ágazatban a legjobbak első számú ismérve - olyan tulajdonság, amely egyre fontosabbá válik a kiéleződő globális versenyben. Azok a vállalkozások, amelyek a válság ideje alatt az innovációban elég gyorsnak és rugalmasnak bizonyultak, most learathatják erőfeszítéseik gyümölcseit.” – mondta Havas István, az Ernst & Young vezérigazgatója.

Árrés – szűkülő mozgástér

A jövőben nem nagyon várható áremelkedés – a felsővezetők majdnem 60%-a csupán az infláció mértékével megegyező vagy az alatti áremelkedéssel számol. Az árrést ráadásul két fontos költségtényező is hátrányosan befolyásolja: a válaszadók 29%-a a költségek inflálódásáról, 31%-a a bérköltség inflációjáról számolt be. A kiéleződő verseny miatt különösen a feltörekvő piacokon nő rohamosan a munkaerő költsége. Ez a növekedés Indiában a leglátványosabb (55%).

Pénzügyi növekedés

A felmérésből kitűnik, hogy a vállalkozások több mint fele a jövőbeli növekedést a tőkepiacokkal szemben a pénztartalékokból tervezi finanszírozni – mivel előbbit vagy nem engedheti meg magának, vagy nem kíván élni vele. Az alacsony kamatok dacára a válaszadók mindössze 36%-a tervezi a növekedést idegen tőkéből finanszírozni.

Számít a hírnév
A megkérdezettek 61%-a szerint a márka és hírnév számít a legkritikusabb tényezőnek. Amint újra a növekedés kerül a vállalkozások figyelmének középpontjába, párhuzamosan nő a márka felépítésének fontossága is, ami a versenytársaktól való megkülönböztetést és a fogyasztói hűség kialakítását egyaránt szolgálja.


A piac meghatározó szereplőinek kezelése

A verseny szempontjából a legszembetűnőbb változás abban történt, ahogyan a vállalkozások az érdekelteket kezelik. Az egyszerű megfelelés már kevés, így egyre kezdeményezőbb partnerségre váltanak, ami különféle intézkedésekben nyilvánul meg. Az elmúlt két évben a cégek közel fele javított az átláthatóságon, gyakrabban kommunikál partnereivel, harmaduk pedig kiegészítő jellegű, nem pénzügyi jelentéseket és belső ellenőrzéseket is készít.

Versenyképes költségszint

A gazdaság hanyatlása miatt a költségszint versenyképessége is fontos szempontnak bizonyult az árrés és a piaci részesedés megőrzéséhez. Ha azonban összehasonlítjuk a kiemelkedő teljesítményű cégeket a felmérés többi résztvevőjével, akkor egyértelmű eltérés mutatkozik abban, hogy előbbiek mire összpontosítanak a jövőben. Míg a rosszabbul teljesítő vállalkozások 31%-a továbbra is több mint 10%-os költségcsökkentésben gondolkodik, a jól teljesítők többnyire biztosították a költséghatékonyságot, így figyelmüket termékeik pozícionálására és a piaci részesedés növelésére fordíthatják. A magasabb költséghányaddal működő szervezetekre várhatóan még nagyobb nyomás fog nehezedni, ami rövidtávon piacvesztéssel járhat.

Privátbankár - Zsiborás Gergő

Címkék: KKV
A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

KKV Pénzeső vár a kkv-kra
Privátbankár.hu | 2024. december 4. 16:49
A hazai kkv-k eddigi legszélesebb köre juthat tőkefinanszírozáshoz a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével.
KKV Már néhány perc alatt megtudhatja, vállalkozása megfelel-e a pályázati feltételeknek
Natív tartalom | 2024. november 13. 11:21
A pályázási folyamatot megkönnyítő, új digitális előszűrő szolgáltatás érhető el októbertől az MBH Csoport mikro-, kis- és középvállalatoknak szóló BUPA platformján. A cégek azonban nemcsak a pályázatokhoz, hanem teljes életútjuk során asszisztenciát kaphatnak a digitális felületen.
KKV Hogyan lett kis garázscégből milliárdos vállalkozás?
Privátbankár.hu | 2023. december 19. 11:41
Állócsillagok és újhullámos trónkövetelők.
KKV Itt a Cégépítők társasjáték: most eldől, ki kaszál az üzleti évben!
Natív tartalom | 2023. december 4. 10:26
Piaci rést betöltő társasjáték jelent meg október 25-én: a Cégépítők társasjáték megszületéséről és játékmenetéről Egerszegi Krisztiánnal, a MiniCRM tulajdonosával, a Cégépítők alapítójával beszélgettünk.
KKV Széchenyi Kártya Program: megduplázták a hitelkereteket
Privátbankár.hu | 2023. augusztus 1. 11:18
Sokkal nagyobb hitelkeretet kapnak a kkv-k a Széchenyi Kártya Program keretében. A kamat a futamidő végéig 5 százalék. 
KKV Kezdj újult erővel a nyári szabadság után!
Márkázott tartalom | 2023. június 27. 11:32
  Ha még most vagy csak a hosszabb lélegzetvételű nyaralás előtt, akkor minden bizonnyal minden munkával kapcsolatos témától a falnak mennél. Teljesen érthető módon érzed azt, hogy telítődtél, hiszen már javában az év második felében járunk, és a megfeszített munkatempóból még nem is igazán tudtál alább engedni.
KKV Vigye sikerre vállalkozását, alkalmazzon business mentort!
Natív tartalom | 2023. június 8. 10:01
A business mentor nem varázsló, ám mégis rendkívül fontos szerepet játszhat több, a hazai kkv-szektort rendkívüli mértékben érintő konfliktushelyzet kezelésében. Közreműködésével a vállalatok tulajdonosai és vezetői olyan külső támogatást kaphatnak, amely segíti őket a tudatosabb vállalatvezetésben és előmozdítja üzleti és személyes fejlődésüket. A Budapesti Gazdasági Egyetem rendhagyó szakirányú továbbképzéséről annak vezetőjével és egyik hallgatójával beszélgettünk.
KKV A K&H szerint az uniós pályázatok körüli zűrzavar nem ártott
Privátbankár.hu | 2023. május 24. 14:14
Az uniós pályázatok körüli bizonytalanság csak kismértékben vetette vissza a cégek bizakodását, mintegy felük továbbra is reálisnak tartja, hogy ilyen forráshoz juthat - közölte a K&H magyarországi mikro, kis- és középvállalkozások (kkv) bizalmi indexe első negyedévi eredménye alapján.
KKV Megnyitják a pénzcsapot a magyar cégeknek: milliárdokat érő bejelentést tett egy bank
Privátbankár.hu | 2023. május 10. 17:14
Jelentős beruházási hitelkeretről állapodott meg az UniCredit.
KKV Jó szakemberből gyenge vállalkozó lesz? – interjú
Natív tartalom | 2023. április 4. 12:02
Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyvének megjelenése kapcsán készült interjúnk második részében beszélgetünk a vállalkozók 90 százalékáról, a magukat halálra hajszoló emberekről, és arról is, mit tanácsol a bölcs varázsló a gonosz sárkány legyőzéséhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG