Strandolók a kánikulában a fővárosi Lupa-tónál 2017. július 10-én. MTI Fotó: Illyés Tibor |
Már tavaly is probléma volt a Lupa-tó melletti parkolókkal, a Fővárosi Katasztrófavédelem Igazgatósága 350 engedély nélküli üzemeltetett parkolót záratott be tavaly. A murvás terület ugyanis ivóvízbázison helyezkedett el. Az FKI tájékoztatása szerint 2017 júniusában kezdeményeztek vízbázis-védelmi egyedi vizsgálati eljárást egy 275 férőhelyes parkoló kialakítására, a hatályos jogszabályoknak megfelelő hiánypótlásnak és díjfizetési-felszólításnak a parkoló kezdeményezője azonban nem tett eleget. Így az FKI megszüntette a vizsgálati eljárást.
A Pest Megyei Kormányhivatal Érdi Járási Hivatalához most újabb engedélyeztetési eljárást nyújtottak be. A kezdeményező a több tucat fővárosi parkolót is üzemeltető Star Park Holding Zrt.
Az április 5-én indított eljárás dokumentációja szerint a Lupa-tó melletti önkormányzati tulajdonban lévő murvás területen, melyet jelenleg is parkolásra használnak az autósok, egy 1201 férőhelyes parkolót alakítana ki és üzemeltetne a Star Park.
A parkoló hatalmas lesz a maga nemében, hiszen
- Kisvárdán a 2850 fős stadion mellé 728 férőhelyes parkolót építenek,
- az új 68 ezer férőhelyes Puskás Stadion 556 férőhelyeset kap, igaz, ebben közrejátszik, hogy jó a környék tömegközlekedése,
- a WestEnd bevásárlóközpontnak 1500 férőhelyes a parkolója,
- a debreceni Főnix csarnoknak pedig közel 500 férőhelyes,
- a mogyoródi aquapark pedig 600 férőhelyes parkolóval rendelkezik.
Ráadásul a tervezett parkoló a Lupa-tó szolgáltatásainak szezonalitásából fakadóan minden évben május 1. és szeptember 30. között üzemelne. Csúcsidőszakban - előre láthatólag július 20 - augusztus 20. között hétvégi napokon - naponta 2000 személygépjármű elhaladásával számol a beruházó. A terület a Szentendre Regionális Déli Vízbázis "A" hidrogeológiai védőövezetén helyezkedik el, ezért számos szabályozásnak kell megfelelni az üzemeltetőnek. Olyan műszaki kialakítás szükséges, ami megakadályozza az esetleges szennyeződések felszín alatti közegbe jutását. Így többek között vízzáróval felszerelt, csapadékvizet és szennyeződéseket összegyűjtő rendszert kell kialakítani a beruházónak.
A terület így vízzáró szigetelést (aszfaltozást) kap, ez fogja megakadályozni az elfolyások felszín alatti közegbe kerülését. Az összegyűjtött csapadékvizek a parkoló területére tervezett olaj-, iszapfogó műtárgyra lesznek vezetve - a dokumentáció szerint az elvezetésben a terület lejtése is segítségre lesz. Kialakítanak egy tisztító műtárgyat is, melyet rendszeresen tisztítani kell és karbantartani, amennyiben ez nem történne meg, káros anyagok juthatnak a felszín alá. Ha ilyen havária esemény következne be, akkor szükséges lesz egy riasztási lánc működtetése, és ilyen esetben hatékony belső kommunikációra lesz szükség. Ekkor ugyanis a környező növényzet és a talaj károsodása mellett a talajvíz is szennyeződhet, de az előírások betartásával a beruházó szerint ennek esélye minimalizálható.
A parkoló szigetelése után a felszínen dézsában helyeznek majd el növényeket annak érdekében, hogy a vízzáró aszfalt réteget ne kelljen megbontani. Körülbelül 300 növényt fognak telepíteni a területre a dokumentum szerint.
A parkolótól nagyjából 400 méterre található a legközelebbi lakóház, üdülő, és 500 méterre fekszik a legközelebbi Natura 2000 terület, de nincs túl messze a Budakalászi Kemotaxonómiai Botanikus Kert Természetvédelmi Terület sem. Védett területre tehát nem lesz közvetlen hatása a beruházásnak.