A NAV nemcsak az árverést törölte, hanem a 161 busz előzetes megtekintését sem teszi már lehetővé, és az okokról sem nyilatkoztak. Mindössze annyit árultak el, hogy ha megszűnik a probléma, akkor újra adnak dátumot az árveréshez.
A NAV a múlt hónapban hirdette meg a Pécsi Közlekedési Zrt. 161 helyi járatú buszát. Azokat, amelyeket bérleti díj ellenében most is használ a pécsi helyi közösségi közlekedési feladatokat a PK Zrt.-től áprilistól átvevő Tüke Busz.
Az árverezést a PK Zrt. adótartozásának behajtása miatt indította volna el a NAV. A PK Zrt. az önkormányzat vagyonkezelő cégének, a Pécs Holdingnak és egy külső cégnek, a Mecsekbusz Kft.-nek a tulajdona. A pécsi közgyűlés februárban döntött az új cég létrehozásáról. A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége volt, a buszokat pedig a NAV végrehajtási joga terhelte.
A baranyai város alpolgármestere korábban megerősítette, hogy fenntartják a közösségi közlekedést Pécsen. Azért, hogy a buszok ne kerülhessenek mások kezébe, egymilliárd forintos biztonsági keretet hoztak létre, és az önkormányzat a NAV árverésén visszavásárolná a buszokat.
A pécsi önkormányzat közgyűlése júliusban hozzájárult, hogy a Tüke Busz 947 millió forint hitelt vegyen fel a Magyar Fejlesztési Bank közösségi közlekedésfejlesztés-finanszírozási programjának keretében.
A mostani ügy közvetlen előzménye a 2009-ben kirobbant pécsi buszeladási botrány. Még márciusban első fokú, nem jogerősen hét év szabadságvesztésre ítélték a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok eladása ügyében.