Abramovics hoppon maradt: a sejk viszi a sztárfocistákat
A Cityt - a Manchester United helyi riválisát - alig egy éve vette meg Thakszin Sinavatra egykori thaiföldi kormányfő. Ő elsősorban befektetésnek, amolyan aranytojást tojó tyúknak szánta a klubot, ám idén nyáron heveny pénzszűkébe került. Az őt megbuktató politikai ellenfelei ugyanis korrupciós pert akasztottak a nyakába, és zároltatták thaiföldi és svájci bankokban lévő vagyonát. Emiatt kénytelen volt pénzzé tenni az angol futballklubot.
Nem sokáig kellett vevőt keresnie: hamarosan jelentkezett az Abu Dhabi United Group (ADUG), és pillanatok alatt leperkált 250 millió eurót (60 milliárd forint) az egyesületért. Az arab befektetői csoport élén Manszúr Bin Szadzsid al-Nahadzsan sejk áll, Abu Dzabi uralkodócsaládjának futballbolond hercege. A család vagyonkezelő alapja 900 milliárd dollár felett diszponál.
A herceg magabiztosan nyilatkozott becsvágyó terveiről, amelyekkel az európai élvonalba akarja emelni az eddig Angliában is jobbára csak harmadhegedűs csapatot (a City utoljára 1976-ban nyert bajnokságot, s azóta több éven át hervadozott a másodosztályban). Manszúr nem kevesebb, mint 18 új játékos vásárlását helyezte kilátásba, leszögezve: a pénz nem számít…
Szemet vetett - többek között - Rooneyra, Berbatovra, Cristiano Ronaldóra, ám ők (illetve klubjaik) egyelőre nem álltak kötélnek. Belecsapott viszont a herceg markába a brazil Robinho, aki 40 millió euró lelépési díj fejében hagyta ott a Real Madridot a Premier League kedvéért, ahol közismerten bővebben csordogál a pénz, mint az Ibériai-félszigeten. A brazil csatárért vívott "árháborúban" Manszúr sikerrel licitálta felül a Robinhót szintén megkaparintani akaró Abramovicsot, a londoni Chelsea orosz tulajdonosát.
Az angol első osztályú bajnokságban egyre több klub van külföldi befektetők kezében - mutatott rá a Der Spiegel című német hetilap. Egyetlen más labdarúgóligában sem ilyen magasak a klubok bevételei, sehol másutt nem adnak ki ennyi pénzt játékosokért. Az idei évad kezdete előtt az angol klubok 617 millió eurót (151 milliárd forint) fordítottak játékosvásárlásra, háromszor annyit, mint a német Bundesliga 18 klubja. A tavalyi évadban a Premier League üzleti forgalma 2,3 milliárd euró volt; egyedül a tv-közvetítésekért 1,3 milliárd euró bevételhez jut a 20 élvonalbeli angol egyesület évente.
A tulajdonosokat pontosan ez vonzza: a bajnokság reklámértéke. A meccseket hétről-hétre a világ több mint 200 országában közvetítik. A liga minden egyes csapata maga is márka: aki a cégét vagy annak termékét ismertté akarja tenni, az keresve sem találhat jobb reklámhordozót egy első osztályú angol klubnál. Várható tehát, hogy Manszúr példáját további (tőkeerős) arab befektetők fogják követni.
Soha nem látott pénzek a futball piacon
Hogy lehet sporttal összehozni 1 milliárdot? Így
MTI