4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Peking Új Selyemút gigaprojektje világszerte csávába került a globális járvány és a súlyosbodó gazdasági recesszió miatt. Mára kiderült, hogy a dollárkölcsönökre kivetett kamatok 4-6 százalék között mozognak az agyoninflált és sokszor teljesen haszontalan beruházásokon. Káncz Csaba jegyzete.

A magyar kormány két hete írta alá a Budapest-Belgrád vasútvonalra szóló hitelszerződést Kínával. A felújítás részleteit tíz évre titkosította a kormány. Varga Mihály szerint hazánknak azért éri meg a Budapest és Belgrád közti, 750 milliárd forintos vasúti beruházás, mert ennek köszönhetően mi lehetünk a kínaiak európai vámközpontja.

Kinek van rá szüksége?

A kormányzat nem verte nagydobra, de a szerződést akkor írta alá, amikor Peking Új Selyemút (BRI) gigaprojektje világszerte csávába került a globális járvány és a súlyosbodó gazdasági recesszió miatt. A pénzügyminiszter az aláíráskor arról is mélyen hallgatott, hogy Peking nem vállalt garanciát a szállítási mennyiségekre. Márpedig ez a világkereskedelem megrendülésének közepette alapkérdés (lett volna).

2017. április 21: megérkezik az első teherszállító szerelvény, mely közvetlenül közlekedett Kína és Budapest között. Illusztráció, MTI
2017. április 21: megérkezik az első teherszállító szerelvény, mely közvetlenül közlekedett Kína és Budapest között. Illusztráció, MTI

Mi több, egy múlt havi kutatás szerint a koronavírus-járvány következményeképpen a világ vállalatainak a fele radikálisan át akarja alakítani a beszállítói láncait - 36 százalékuk már lépéseket is tett ez irányba. A kínai beszállítók nagy része hónapok óta nem szállít, ezért a költséghatékonyság helyett a beszállítói biztonság kerül a nagy gyártók homlokterébe. A Reuters hétfői értesülései szerint ráadásul a Trump-kormányzat gőzerővel dolgozik azon, hogy a Kínából kiinduló beszállítói láncokat megrendítse újabb vámtételek kivetésével.

Washington ehhez a műveletéhez politikai szövetségeseinek a támogatására és konkrét lépéseire is számít. Ezt a hátszelet Brüsszeltől és Berlintől minden bizonnyal meg is fogja kapni, már csak azért is, mivel Peking eddig az európai cégeket nem engedte labdába rúgni a BRI projektjei során.

Agyoninflált projekt, csillagászati kamattal

Mi több, az amerikai Külföldi Kapcsolatok Tanácsa (Council on Foreign Relations, CFR) két kutatójának friss elemzése szerint a BRI az új globális helyzetben egyik pillanatról a másikra vált Peking külpolitikai ékkövéből mérgezett csalétekké. „A szegény országok, miközben devizáik szabadesésben vannak, a tőke menekül tőlük, és csillagászati egészségügyi számlák várnak rájuk a járvány miatt, képtelenek visszafizetni a BRI-re fölvett kölcsöneiket Kínának” – írják a kutatók. Steil és Rocca mélyen beleásták magukat a BRI-szerződésekbe, és megdöbbenve tapasztalták, hogy a dollárkölcsönökre kivetett kamatok 4-6 százalék között mozognak – holott a Világbank alig 1 százalék fölötti kamatokat számít fel kölcsöneire a szegényebb országok felé.

Valóban, a BRI már tavaly is nagy bajban volt, és 2018-hoz viszonyítva lefeleződött a globális befektetés összege. Ez nem véletlen, hiszen egy 2018-as nemzetközi tanulmány szerint a BRI 23 országban okozhat - illetve már okozott - túlzott eladósodást. A bajbajutottak közé tartozott már akkor többek között Etiópia, Kenya, Kambodzsa és Banglades is.

Nemzetközi fejlesztési szakértőkkel folytatott háttérbeszélgetéseinkből egy nyugtalanító kép bontakozik ki a BRI-vel kapcsolatban. Eszerint a kínai expanzió tipikus módszere, hogy megegyeznek a helyi korrupt politikai elittel egy masszívan túlárazott megaprojektről (vasút-, kikötő-, vagy útépítés). A kilóra megvásárolt helyi elit segedelmével a kínai cégek kaszálnak az agyoninflált és sokszor teljesen haszontalan beruházásokon. Az áldozatul esett országok adófizetőinek viszont ez sokáig óriási teher, mert innentől kezdve ők fogják fizetni a kínaiak által benyújtott számlát.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem lesznek a jövőben európai büntetővámok a kínai elektromos autókra?
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 10:58
Az EU és Kína megállapodtak abban, hogy további tárgyalásokat folytatnak az elektromos járművek vámjának lehetséges alternatíváiról.
Makro / Külgazdaság A Fitch komoly feszültséget lát a kormány akciótervében
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 09:13
Ellentmondás húzódik a pénzügyi konszolidáció, a kormány szociális támogatások iránti elkötelezettsége, valamint a növekedési teljesítménycélok között.
Makro / Külgazdaság Kezdjünk aggódni? — a munkanélküliségi ráta növekedésnek indult
Privátbankár.hu | 2024. október 25. 08:30
A foglalkoztatottak száma 4 millió 699 ezer fő volt, a munkanélküliségi ráta pedig 4,5 százalékon állt szeptemberben.
Makro / Külgazdaság Szép csendben tárgyal a kormány az ukránokkal a határátkelés könnyítéséről
Mester Nándor | 2024. október 24. 15:11
Miközben politikai fronton nem nevezhető barátinak Magyarország és Ukrajna viszonya, a gazdaság terén fontos dolgok történnek, noha a magyar kormány nem verte nagy dobra ezt. Egy korábbi megállapodás alapján például a közlekedésben léphetnek előre: főleg a közúton javulhat a helyzet, de a záhonyi átrakó is felértékelődött.
Makro / Külgazdaság Sokkal rosszabb helyzetben van a forint, a többiek féklámpáját nézi
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 10:52
Az euró továbbra is a 400 forint feletti tartományban mozog. A jegyzés két végét a 400 és 403,90-es forint jelenti. Az utóbbi napokban látott gyengüléssel a hazai fizetőeszköz még hátrébb került a régiós versenyben. 
Makro / Külgazdaság Fájdalmas helyett örömteli búcsú következik?
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 07:56
A koronavírus-járvány kitörése utáni fél évtized az infláció felpörgéséről szólt az egész világon. Az árak riasztó képet mutatnak összehasonlítva az öt évvel ezelőttiekkel. A helyzet talán talán nem lesz rosszabb.
Makro / Külgazdaság Ettől tarthat Putyin: „időzített bomba” ketyeg az orosz gazdaságban
Privátbankár.hu | 2024. október 24. 07:11
Az elmúlt években nőttek a reálbérek Oroszországban, amit részben a munkaerő kínálatának zsugorodása okozott, ám az állami pénzszórás is szerepet játszik benne. Az utóbbinak nem szokott jó vége lenni.
Makro / Külgazdaság Földindulást okozhat a Tisza vezetését mutató kutatás
Privátbankár.hu | 2024. október 23. 16:03
Még akkor is fontos folyamatokat indíthat el, ha valójában nem is előzte meg a Tisza a Fideszt.
Makro / Külgazdaság Kemény beszédet mondott Orbán Viktor, a javát Magyar Péter és Brüsszel kapta
Privátbankár.hu | 2024. október 23. 12:41
Az 1956-os moszkvai elnyomásról csak felvezetésként szólt a miniszterelnök, aki most már egyértelműen kihívóként beszélt Magyar Péterről.
Makro / Külgazdaság Meglepte a piacot a General Motors, a részvényesek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. október 23. 10:34
A profittal azért voltak problémák az amerikai óriáscégnél.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG